Alle berichten
Artikel

Instagram updates: Nieuwe bedrijfsprofielen met extra mogelijkheden

In april 2012 kocht Facebook, het grootste sociale netwerk op het internet, Instagram voor 1 miljard dollar. De overname van de toen nog jonge, maar reeds populaire foto-app Instagram was op dat moment de grootste overname ooit door Facebook. Niemand kon toen voorspellen dat de populariteit van Instagram proporties zou aannemen, zoals dit vandaag de dag het geval is.

Bedrijfsprofiel voor Instagram

Instagram is de thuisbasis van een groot aantal zakelijke profielen. Van personal coaches en fotografen tot love brands, kleine en grote bedrijven. Zij hebben een gebruikersprofiel, net zoals jij en ik er één hebben. Bedrijven gebruiken de app om zichzelf in de spotlight te zetten, hun dagelijkse activiteiten te delen en hun volgers een blik achter de schermen te gunnen. Dit omvat onvermijdelijk ook advertenties, promotionele content en gesponsorde afbeeldingen.

Wanneer je in het verleden een profiel tegenkwam dat je leuk vond en waar je meer wou over weten, kon je de korte profielbeschrijving of ‘bio’ lezen. Deze informatie bevatte meestal een link naar de bedrijfswebsite of webshop. Zakelijke gebruikers konden dus slechts een beperkte hoeveelheid informatie delen. Om hun leven gemakkelijker te maken test Instagram een nieuwe business profile feature. Net zoals bij de Facebookpagina’s voor bedrijven zal via het bedrijfsprofiel een contactknop kunnen toegevoegd worden naast de ‘volgen’ button. Verder wordt ook een koppelbare locatie tag en een categorie voor het account toegevoegd.

Wanneer je op de contactknop van een bedrijfsprofiel klikt, kan je onmiddellijk een e-mail versturen of bellennaar het bedrijf en een routebeschrijving krijgen naar hun fysieke locatie. Bovendien zal de locatie ook beschikbaar zijn via een link in het bio van het bedrijfsprofiel, waardoor het zeer gemakkelijk wordt om een vestiging te vinden. De updates omtrent de locatie zijn een grote evolutie, aangezien het toevoegen van een geotag aan elk beeld (= in kaart brengen waar de foto is genomen) in het verleden de enige optie was om een locatie te delen. Deze locatievermelding wordt trouwens door heel wat Instagram gebruikers genegeerd.

Op je bedrijfsprofiel zal je ook specifieke categorieën voor je business kunnen toevoegen (zie voorbeeld hierboven). Onder haar naam, beschrijft ze haar bedrijf als een “Health/Wellness Website”. Er zijn ook een aantal andere categorieën opgenomen naast de plus iconen. Een aantal van deze nieuwe features (waar er volgens Instagram nog zullen van volgen) zullen ook kleinere, lokale bedrijven en zelfs particuliere gebruikers de mogelijkheid bieden om hun profiel carrière-georiënteerd in te richten.

Gedetailleerde in-app analytics

Nu Instagram op het punt staat nog aantrekkelijker te worden voor zakelijke gebruikers, zal het platform ook diepgaande analyses mogelijk maken voor business profiles. Deze nieuwe functie wordt geïntegreerd binnen de nieuwe bedrijfsprofielen.

(Social Media) Marketeers zijn ongetwijfeld vertrouwd met de Facebook Insights. Deze data geeft je inzicht in jouw online publiek, gaande van geslacht, leeftijd en locatie tot het niveau van betrokkenheid bij specifieke berichten en jouw pagina. De analytics zijn een waardevol instrument voor het meten van het succes van jouw content. Dergelijke inzichten zijn op Instagram tot op vandaag beperkt tot likes en comments.

De nieuwe Instagram analytics zullen onder meer voor een groot deel dezelfde informatie als de Facebook Insights bevatten, zoals het bereik en het aantal impressies. Er zal ook gemeten worden hoeveel keer er wordt doorgeklikt naar de website.

Je zal de verschillende data kunnen weergeven voor specifieke periodes. Zowel korte als lange periodes, zodat je kan nagaan wat goed werkt op korte termijn en wat op lange termijn. De belangrijkste inzichten worden waarschijnlijk de inzichten in je volgers. Zo zal je o.a. kunnen zien wanneer de volgers van jouw account het meest actief zijn. Dit is interessant om berichten te publiceren met het oog op het behalen van een maximaal bereik.

Ook Dynamic Product Ads op Instagram

Vorig jaar heeft het Facebook de mogelijkheid toegevoegd om te adverteren op Instagram. Deze mogelijkheid wordt binnenkort uitgebreid met Dynamic Product Ads (= Dynamic Remarketing Ads). Dit advertentietype is in de Facebook Power Editor terug te vinden onder: 'verkopen uit productcatalogus'. Met Dynamische Remarketing kan je eerdere bezoekers benaderen met advertenties op basis van producten of services die ze reeds op jouw website hebben bekeken.