10 tips voor een succesvol 2024
Is jouw onderneming klaar voor 2024? Benut je marketing en technologie tot hun volste potentieel?
Geen evidente vraag, zeker niet wanneer je verschillende rollen in je organisatie vervult. Zet je soms de ondernemende pet op om de toekomstvisie te bepalen? Moet je tegelijk het werk managen, en misschien zelfs ook uitvoeren af en toe?
Onze tien tips zijn er speciaal voor jou. Want met je ondernemende, managende en uitvoerende taken in evenwicht komt het in 2024 helemaal goed met je marketingstrategie!
Tip 1: Vertrek vanuit duidelijke doelstellingen
In een ondernemende rol kijk je volop naar de toekomst. Emoties zijn vaak een belangrijke drijfveer, en tegelijk een potentiële valkuil. Want correcte data is essentieel om je marketingplannen te staven én resultaten te meten.
‘Start with the end in mind’ is een waarheid als een koe. Definieer heldere doelstellingen zodat iedereen weet waar de focus ligt. Als ondernemer creëer je op die manier richting, werk je efficiënter samen, kun je successen meten of bijsturen waar nodig.
Tip 2: Bouw een controlekamer met de juiste KPI’s
Kijk dus verder dan het aantal likes, sessies, leads en deals om je successen te meten. Deze resultaten zijn momentopnames die geen inzicht geven in de onderliggende kosten en ROI ervan. De juiste KPI’s bieden die inzichten wel.
Hou bijvoorbeeld in de gaten wat het kost om een nieuwe klant te genereren via de Customer Acquistion Cost of check hoeveel winst je genereert per euro die je investeert in advertenties (Profit On Ad Spend).
Tip 3: Onderneem op twee snelheden
Performance en branding zijn vrienden, geen rivalen. Beide types marketing vullen elkaar perfect aan. Performance focust op prestaties, branding vertelt het verhaal van je merk: waarom moeten klanten voor jou kiezen? De twee in evenwicht houden, is cruciaal.
Performance doet het op korte termijn uitstekend met bijvoorbeeld SEA-campagnes. Die bieden quasi instant resultaat. SEO zorgt er dan weer voor dat de juiste klanten je brand op lange termijn zelf vinden.
Tip 4: Onderbouw je ambities
Tijd voor de managementrol. Pragmatisch denken en verder werken op basis van successen uit het verleden zijn voor een manager belangrijk. Historische data zijn namelijk een sterke basis om naar de toekomst te kijken."
Wil je bijvoorbeeld meer online verkoop realiseren? Zet dan niet zomaar een actie op maar ga kijken waar het stropt in de salesfunnel. Misschien ligt de lage conversie aan het check-outproces? Dan heeft het geen zin om te investeren in mailings en social ads. Zet eerst het technische aspect op punt.
Tip 5: Plan in functie van de klant en de winst
Verdeel je jouw jaarlijkse marketingbudget in twaalf gelijke delen? Niet doen! Bekijk het aankoopgedrag van je klanten en stem je uitgaven hierop af. Op welke momenten in het jaar verloopt de verkoop vlot? En wanneer is een extra marketingduwtje nodig? Daarnaast kun je ook kijken naar de marges van de verschillende productiecategorieën om met de meest gunstige producten te adverteren. Managementskills op hun best!
Tip 6: Voorzie voldoende brandstof
Je hebt voldoende brandstof (lees: marketingbudget) nodig als je op lange termijn ergens wil geraken. Bovendien is marketing veel breder dan socialposts of een occasionele mailing. In een ideale wereld verdeel je het budget over vier pijlers:
Ecosysteem: Is je website nog in orde? Hoe zit het met de veiligheid? Zijn de gekozen marketingkanalen nog actueel?
Content: Blogs en post willen is één ding, maar wie zorgt voor de content en monitoring? En welk mediabudget staat hier tegenover?
Analyses: Campagneresultaten moeten gemeten worden.
Mensen: Hoe zet je ze in? Is er ruimte voor bijscholing? Werk je met een agency?
Tip 7: Experimenteer met je budget
We weten het, als manager hou je graag vast aan wat vroeger goed werkte. Toch is het goed om af en toe iets nieuws te proberen. Zo onderscheid je je van de concurrentie. Verdeel je budget daarom in drie delen. 70% ervan gaat naar kanalen die hun ROI al bewezen hebben, 20% is voor nieuwe kanalen die je doelgroep al gebruikt. De overige 10% zegt ‘doe eens zot’ en kan je inzetten om opkomende kanalen te testen waar je nog weinig concurrentie tegenkomt.
Tip 8: Gooi marketing in de mix
Tijd voor de uitvoering! Vermijd daarbij tunnelvisie en kijk over je verschillende marketingkanalen heen. Waarom werken Googleadvertenties niet, maar e-mailings wel? Vertaal de sterktes naar je kanalen die het minder goed doen.
Gebruik daarnaast ook data die je hebt van bestaande klanten. De RFM-matrix is hierbij je ideale assistent. Recency toont hoe lang het is geleden dat de klant iets kocht, Frequency drukt uit hoe vaak de klant bij je koopt en Monetary Value toont de waarde van de aankopen. Op basis van die matrix kun je groepen maken, van nieuwe tot heel trouwe fans, om hen heel gericht aan te spreken via verschillende kanalen.
Tip 9: Neem de tijd om te optimaliseren
Geen paniek als iets niet werkt op korte termijn! Gooi niet meteen het roer om, maar neem de tijd om je actie te laten groeien en die te optimaliseren. Verwerf inzicht in je data en gebruik die gegevens om je acties verder uit te bouwen.
Tip 10: Zoek een partnership als katalysator
In een ideale wereld zet de ondernemer de lijnen uit, legt de manager de fundamenten en zet de uitvoerder alles om in realiteit. De drie rollen combineren en zelf vervullen is in de praktijk vaak heel pittig en niet altijd haalbaar. Misschien kan je voor de cijfers of uitvoering al rekenen op een collega?
Daarnaast kan je natuurlijk ook een partnership aangaan met een agency als onafhankelijke partij. Als complementaire partner kunnen we je in één of meerdere rollen versterken. Verwacht hier geen ja-knikkers, wel een kritisch klankbord met jouw business als uitgangspunt. Zo kan ons partnership een katalysator zijn voor de groei van jouw organisatie.