Een antwoord op jullie vragen over Google Consent Mode V2
01 maart 2024 — Marketing

Een antwoord op jullie vragen over Google Consent Mode V2

Een antwoord op jullie vragen over Google Consent Mode V2

We merken dat de nieuwe Google Consent Mode V2 update heel wat vragen bij jullie oproept. We bundelen de vragen die we de afgelopen weken van jullie kregen en geven een duidelijk antwoord.


Wil je een uitgebreide uitleg over wat Google Consent Mode V2 inhoud en hoe je je online platform hierop voorbereid? Bekijk dan eerst het webinar: maak je online platform klaar voor Google Consent Mode V2.

Zijn noodzakelijke cookies dan first-party cookies? Het verschil tussen first-party en third-party is me niet helemaal duidelijk.

Noodzakelijke cookies zijn de ‘helden’ achter de schermen die ervoor zorgen dat jouw website-ervaring soepel verloopt. Ze zijn logischerwijs first-party omdat ze direct door de website worden gecreëerd die je bezoekt.


Denk hierbij aan sessiecookies die jouw winkelwagentje bijhouden tijdens het online shoppen - onmisbaar, toch? Deze cookies vereisen geen toestemming volgens de GDPR, omdat ze essentieel zijn voor de werking van de site.


Nu, over het onderscheid tussen first-party en third-party cookies: first-party cookies zijn jouw directe link met een website, ze verbeteren jouw surfervaring door bijvoorbeeld jouw taalvoorkeur te onthouden. In dit geval niet strikt noodzakelijk, maar logischerwijs ook first-party.


Third-party cookies, daarentegen, worden gebruikt voor het volgen van je surfgedrag over verschillende websites heen, vaak voor marketingdoeleinden. Dankzij deze cookies krijg jij (hopelijk) relevante gepersonaliseerde ads te zien of kan men een Twitter-feed embedden op de site. Deze laatste hebben jouw expliciete toestemming nodig om actief te zijn.


Kortom, first-party cookies zorgen voor een naadloze ervaring op de website die je bezoekt, terwijl third-party cookies de brug slaan naar externe partijen.

Zal iedereen dan niet gewoon first-party cookies gaan gebruiken? Dat mag dan wel nog?

Met de focus op privacy en de depreciatie van third-party cookies, worden first-party cookies inderdaad steeds belangrijker.


Ze blijven functioneren en spelen een cruciale rol in het personaliseren van de gebruikerservaring op jouw website. Enkel het domein dat ze heeft aangemaakt kan de informatie van deze cookies uitlezen - en dus noch Google noch Meta (of ander extern platform) kan deze openen.


En ja, het vergaren van first-party data wordt steeds waardevoller. Je bouwt een schat aan informatie die je rechtstreeks van je klanten verzamelt, of dat nu via ‘Permission marketing’ (lees: je vraagt je klanten eenvoudigweg naar wat informatie over henzelf, in ruil voor korting, een trial, download of webinar) is of door slimme integraties die privacy respecteren.


Denk aan Meta’s Conversion API, een slimme server-side oplossing om de brug te slaan tussen jouw marketinggegevens en Meta, waardoor je advertenties scherper en efficiënter worden. Dit alles met respect voor de privacy van je gebruikers. Turning first-party into second-party ;-).



Meer weten hierover? Contacteer ons!

Dus, het antwoord is een volmondig 'ja' op het slim inzetten van first-party data!

Ben ik verplicht om te werken met een CMP?

Het korte antwoord is 'nee', je bent niet verplicht om een Consent Management Platform (CMP) te gebruiken, maar het is wel een uiterst handig instrument.


Een CMP fungeert als de dirigent van je websites privacy orkest, en zorgt er dus voor dat alles in harmonie is met de laatste wetgeving en richtlijnen.


En daarbij komt kijken, dat deze tools regelmatig updates doorvoeren, zodat jij zonder technische problemen op beide oren kan blijven slapen. Dat is de kracht van een goed CMP. Het biedt niet alleen gemoedsrust, maar versterkt ook het vertrouwen van je bezoekers.


Officiële instanties komen regelmatig met nieuwe richtlijnen of uitspraken. Wij, en de CMP-partner, zullen je ook proactief vertellen waar je precies rekening mee moet houden. Bij Indie Group staan we klaar om je te adviseren over de beste CMP-oplossing die past bij jouw unieke behoeften.

Cookieless Pings bij un-consented gebruikers, hoe moet je dat zien? Gaat dat via bijkomende parameters in de tag of gebeurt dat via url passthrough?

Google's benadering met cookieless Pings is een slimme manier om toch waardevolle inzichten te verzamelen van gebruikers die geen toestemming hebben gegeven voor het bijhouden van hun data. Deze methode gebruikt tijdelijke, niet-persoonlijke identifiers, verzonden als Pings samen met nieuwe parameters, om anonieme data zoals bezoektijdstippen en advertentie-klikinformatie te verzamelen.


Deze gegevens worden nooit direct in Google-rapporten getoond, maar worden gemodelleerd om inzichten te bieden vergelijkbaar met de data van gebruikers die wél toestemming geven.


Interessant genoeg, werkt deze aanpak onafhankelijk van 'URL passthrough'. Deze optionele functie richt zich op het behouden van advertentieparameters (gclid, dclid, gclsrc, _gl) en voegt deze toe aan alle interne link-URL’s, wat tot URL-vervuiling kan leiden. Google Tag Manager biedt een vergelijkbare functionaliteit zonder de URL's te vervuilen, door gebruik te maken van de cross-domain tracking mogelijkheden in de Conversion Linker tag.

Zijn Enhanced Conversions overbodig als je geen ads inzet?

Google heeft Enhanced Conversions geïntroduceerd als tegenreactie op de alsmaar ontwikkelende privacy maatregelen. Enhanced Conversions zijn een game-changer voor iedereen die adverteert via Google Ads, door het verbeteren van de conversiemetingen en attributie.


Maar Google's 'Enhanced conversions for web' binnen Google Analytics 4 breidt deze voordelen uit naar een breder spectrum van conversiemetingen. Het maakt gebruik van gehashte klantgegevens (zoals een e-mailadres, naam, woonadres of telefoonnummer) om een nauwkeurigere attributie van conversies te bieden, zelfs buiten directe advertenties om, zoals via organisch zoekverkeer of social media. Hoewel het vooral impact heeft op advertenties, verrijkt het ook inzichten voor niet-adverterende doeleinden, waardoor je een completer beeld krijgt van je klanttrajecten.

Wat met een beveiligd klantenportaal waar mensen inloggen, verandert er daar iets voor? Of is dit enkel voor “open” sites?

Privacy- en cookievoorschriften gelden ook voor beveiligde klantenportalen. Als je portal uitsluitend noodzakelijke cookies gebruikt voor functionaliteit doeleinden, dan hoef je geen cookie consent banner te tonen. Echter, als je ook gegevens voor analytische of marketingdoeleinden verzamelt, moet je wel voldoen aan GDPR-richtlijnen, inclusief het tonen van een cookiebanner. Consent Mode kan in deze context waardevol zijn om te zorgen dat je aan de regels voldoet, door het juiste beheer van consent voor websitetracking in Google Analytics

Verlies je grandioos veel als je dit na 6 maart implementeert? Of kan je dit (iets) later ook nog implementeren?

Nou, het niet implementeren van Consent Mode tegen 6 maart kan zeker impact hebben, vooral op het gebied van remarketing en het meten van conversies (bijv. aankopen of offerte-aanvragen) in Google Ads en Analytics. Als je enkel met Google Analytics werkt, zou je per definitie vrijgesteld kunnen zijn (omdat je geen GA4-gegevens gebruikt in andere Google-services, zoals Google Ads). Maar, van zodra je GA4 koppelt met je Google ads of Google Cloud / Big Query ben je dus verplicht. Dus het is beter om het zekere voor het onzekere te nemen en Consent Mode tijdig te implementeren.


De werkelijke impact zal voor iedereen anders zijn; afhankelijk van het volume op jouw website, het aantal conversies die je doormeet en rapporteert, en of je al actief bent met Google’s Performance Max of Search ads, etc. Ongeacht het moment van implementatie, de combinatie van Google Consent Mode, Enhanced Conversions, en Server-Side Tracking biedt een krachtige toolkit voor marketeers in 2024.

Welke CMP partner raad je aan in combinatie met een webshop gebouwd in Shopify, Woocommerce, Wix of Lightspeed?

Er zijn heel wat CMP-tools beschikbaar op de markt. Google heeft zelfs een eigen omgeving om alle certified CMP-partners te presenteren. Maar niet elke optie is voor iedereen even geschikt. CMP-tools onderscheiden zich vooral van elkaar op vlak van features, integratiemogelijkheden en prijsmodel. Wij vinden de volgende opties alvast zeer gebruiksvriendelijk: Cookiebot en CookiePro by OneTrust.


Beide tools zijn gecertificeerd door Google, wat betekent dat ze voldoen aan de hoge standaarden die Google stelt aan privacy en dataverzameling.


Cookiebot biedt uitgebreide mogelijkheden voor ontwikkelomgevingen en garandeert een vlekkeloze integratie met Google Tag Manager, wat het beheren van je cookies en het voldoen aan privacyregels vereenvoudigt. Aan de andere kant, biedt CookiePro van OneTrust sterke functionaliteiten rondom verschillende internationale wetgevingen, wat van groot belang is voor webshops die internationaal opereren.

Here to help!

Heb je nog vragen over Google Consent Mode V2? Kan je hulp gebruiken bij de setup of heb je een extra paar ogen nodig die meekijkt of het allemaal goed is ingesteld? Neem dan contact met ons op, want we denken graag mee.