Demand Gen campagnes: Google's nieuwste wapen voor adverteerders
10 november 2023 — Marketing

Demand Gen campagnes: Google's nieuwste wapen voor adverteerders

Demand Gen campagnes: Google's nieuwste wapen voor adverteerders

Sinds oktober heeft Google er een nieuw type campagne bij: Demand Gen Campaigns. Eentje die op termijn de Discovery Ads zullen vervangen.

Het wordt een ware revolutie op vlak van online advertising.

Wat zijn Demand Gen Campaigns?

Demand Gen Campagnes omschrijven we als een samensmelting van Discovery & YouTube Ads. Opvallend is dat de campagnes zich richten op gebruikers die zich in het midden van hun customer journey bevinden en dus nog niet actief zoeken naar specifieke producten.

We benaderen ze dus vóórdat iemand zich bewust is van jouw merk.

Hoe? Door de advertenties subtiel te integreren in content die gebruikers bekijken of interactie mee hebben. Ze bestaan vooral uit visueel aantrekkelijk video- en fotomateriaal. De campagnes richten zich op de platformen van Google die entertainment gericht zijn zoals Discovery, Gmail & YouTube (inclusief YouTube shorts).

Google detecteert in welke producten/diensten een gebruiker interesse kan vertonen en gaat zo uiterst gepersonaliseerde advertenties inplannen.

De impact, zichtbaarheid en betrokkenheid van je campagnes zal op die manier dus alleen maar groter worden.

Opvallende bevindingen na de eerste Demand Gen testen:

Onze performance marketing experts stonden te popelen om dit nieuw type campagne uit te testen. We lijsten de opvallendste bevindingen op:

  • Flexibiliteit in het bieden: Demand Gen campagnes zijn wat uitgebreider op het vlak van keuze van je biedstrategie. In vergelijking met Discovery Ads heb je hier wel de keuze om “maximize clicks” aan te duiden, wat je meer vrijheid geeft als je focus niet op conversies ligt.

  • Similar audiences: Yes, it’s back! Recent trok Google de stekker uit het maken van gelijkaardige doelgroepen. Een besluit dat sommige adverteerders - waaronder ook wij - een spijtige, maar begrijpbare keuze vonden. Demand Gen campagnes biedt een gelijkaardig alternatief.

  • Advertentieformaten: Terwijl Discovery zich enkel richtte op de Feed, Gmail & stukjes van YouTube biedt Demand Gen ook de mogelijkheid om In-Stream & Shorts te benutten. Dit betekent niet alleen dat we een veel breder bereik krijgen, maar ook dat we de mogelijkheid hebben om video’s in meerdere formaten te gebruiken.

  • Geavanceerde reporting & tracking: Je kan je campagnes beter opvolgen door uitgebreide rapportagemogelijkheden. Metrics die hierbij zijn opgenomen: search queries, conversions & branding.

Tips voor succesvolle Demand Gen campagnes:

  • Campagnestructuur: Een duidelijke campagnestructuur over een volledig Google Ads account is key om zo efficiënt mogelijk je target-KPI’s te bereiken. Denk dus eerst na hoe Demand Gen past binnen jouw account en hoe het jouw bedrijf kan versterken. Als je eenmaal de structuur bepaalt, wacht dan tot je ongeveer 50 conversies gegenereerd hebt voordat je je campagne opnieuw gaat structureren.

  • Sterke content: Zorg voor content die je merkverhaal op een krachtige en aantrekkelijke manier vertelt. Kies voor creatieve elementen die in diverse formaten goed presteren en vergeet de call-to-action niet. Zorg voor mobielvriendelijke aspectverhoudingen bij zowel foto als video. Op die manier toon je jouw advertentie zo duidelijk mogelijk op elk type platform en creëer je de meeste impact.

  • Conversietracking: Stel bij jezelf kritisch de vraag of je account en je huidige tracking matchen met wat je wil bereiken met je Demand Gen campagne. Moeten er uitbreidingen uitgevoerd worden of niet? Zorg voor nauwkeurige tracking zodat we de resultaten precies kunnen opvolgen.

  • Budget: Denk grondig na welk budget je wil uitgeven en wat je verwachtingen zijn. Demand Gen campagnes zijn vrij nieuw, dus het blijft nog wat trial and error. De vraag die we vaak krijgen is “hoeveel moet ik hiervoor vrijmaken?”. Google adviseert zelf om €100/dag vrij te maken om optimale resultaten te behalen. Ons advies is om 10 à 15x je gemiddelde target-CPA te nemen als vast dagbudget. Want net als alle andere campagnetypes is veel data de sleutel tot een succesvol resultaat.

  • Doelgroepen: Activeer meteen “optimized targeting” om de efficiëntie en schaalbaarheid te vergroten. Lever Google zo veel mogelijk beschikbare en relevante doelgroepen aan die je zowel online- als offline ter beschikking hebt. Upload dus zeker Customer Match-lijsten om jouw eigen en lookalike doelgroepen te bereiken. Optimaliseer vervolgens op basis van geleverde resultaten.


Ben je er klaar voor?

Klaar om te profiteren van de kracht van Google’s Demand Gen? Of wreef je eens goed door je haar het lezen van onze tips en bevindingen?

Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je mee te surfen op de kracht van AI voor jouw Google Ads!