Marktplaatsen

 — a.k.a. de toekomst van e-commerce. Boost je verkoopcijfers op een laagdrempelige manier dankzij bestaande kanalen als Bol.com en Amazon. Versla je concurrent dankzij een extra verkoopskanaal.

232 indie

Marktplaatsen: de toekomst van e-commerce

Markplaatsen zoals Bol.com en Amazon zijn niet meer weg te denken uit e-commerceland. Ze bieden een scala aan producten, variërend van elektronica en kleding tot boeken en huisdecoratie. Denk jij er ook aan om je e-commercestrategie naar een hoger niveau te tillen? Wil jij je concurrenten te slim af zijn met strategische dribbels? Dan zijn marktplaatsen misschien wel iets voor jouw bedrijf, want wie wil nu niet meer gaan verkopen?

Drie redenen waarom marktplaatsen aantrekkelijk zijn

Er zijn verschillende redenen waarom marktplaatsen een plek verdient in je e-commercestrategie:

  1. Toegang tot een groot klantenbestand: marktplaatsen hebben vaak miljoenen gebruikers, wat betekent dat je een enorm klantenpotentieel bereikt. Het geeft je de kans om je producten voor te stellen aan klanten die anders de weg naar je bedrijf niet vinden.

  2. Gebruiksgemak en vertrouwen: door gebruik te maken van bekende platformen zoals Amazon en Bol.com - de belangrijkste in België - profiteer je van de interface die zij hebben gebouwd en waar jij je producten op kan etaleren.

  3. Gemakkelijke transacties: veel marktplaatsen bieden geïntegreerde betalings- en verzendopties, waardoor het hele verkoopproces soepel en gestroomlijnd verloopt. Handig als je als klein bedrijf bijvoorbeeld beperkte logistieke mogelijkheden hebt.

Voor wie zijn marktplaatsen nuttig?

Marktplaatsen zijn voor verschillende soorten bedrijven een waardevolle toegang aan de verkoopsstrategie. Denk daarbij aan:

  1. KMO's die op een kosteneffectieve manier hun producten willen verkopen zonder een hoge opstartkost.

  2. Nichebedrijven of start-ups die hun producten kenbaar willen maken bij een groot publiek, want hoe groter je publiek, hoe meer kans dat je product de juiste persoon bereikt en effectief verkoopt.

  3. Bedrijven met internationale ambities die wereldwijd bereik willen halen zonder dat ze fysiek aanwezig moeten zijn in verschillende landen.

  4. Bestaande retailers die hun bestaande verkoopkanalen willen versterken en nieuwe klantsegmenten willen bereiken.

140 indie

Maak je huiswerk, bezint eer ge begint

Vooraleer je ervoor kiest om te verkopen via marktplaatsen, ben je best enkele tips indachtig:

  1. Denk na met welke bedrijfsstrategie je de markt op gaat: breng je concullega's in kaart, maak een concurrentie-analyse op van de verschillende producten op verschillende marktplaatsen.

  2. Breng jouw kostenstructuur in kaart: zorg voor een goed begrip en rekenmethodiek bij het aansturen van je marktplaats. Breng je aanloopkosten en je advertentiekosten goed in kaart. Een goed beheer zorgt voor een sterk inzicht.

  3. Kies marktplaatsen die bij jouw bedrijf of merk passen: stel je voor dat je een bedrijf hebt dat zich specialiseert in de verkoop van zwemkleding voor honden. Nu, als je ervoor kiest om te verkopen op een marktplaats die vooral gericht is op de verkoop van industriële gereedschappen, zou je misschien wel wat vreemde reacties kunnen binnenkrijgen.

Meer ontdekken over marktplaatsen? Download de webinar met onze marketplace expert Emma!

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden

Onze klant Tiseco dankzij verkopen via Bol.com

5000 orders geplaatst
20k extra omzet uit advertising
70% van de totale omzet

Net als onze klant Tiseco je verkoop de lucht in zwieren?
Contacteer ons vrijblijvend. No strings attached!

Onze marktplaats trajecten