Kan jouw e-commerce website nog groeien in 2024?
01 februari 2024 — Technologie

Kan jouw e-commerce website nog groeien in 2024?

Kan jouw e-commerce website nog groeien in 2024?

E-commerce bedrijven worden de laatste jaren geconfronteerd door stijgende kosten. Productie, logistiek, energie, loonkosten; alles wordt duurder. Het gevolg laat zich raden: budgetten worden kleiner en bedrijven proberen meer te doen met steeds minder. Hoe blijf je competitief in een dergelijk klimaat? En zijn er nog manieren om te groeien? Om die vragen te beantwoorden, kijken we even naar drie belangrijke trends van 2024.

Groeien door efficiëntie

Bedrijven investeerden in recente jaren fors in e-commerce. De coronapandemie vuurde trouwens die trend alleen maar aan, want uit noodzaak moest plots alles digitaal lopen. Ook in B2B is e-commerce aan een opmars bezig. Volgens een rapport van McKinsey was e-commerce in 2022 voor het gemiddelde B2B-bedrijf verantwoordelijk voor zo’n 18% van de omzet. Daarmee komt het op gelijke hoogte met persoonlijke, offline verkoop (in-person sales) en loopt het zelfs voor op andere verkoopkanalen, zoals telefoon of video conference.

Maar na jaren zware investeringen lijkt er een kentering op til, volgens een rapport van Forrester. Door de stijgende kosten vinden bedrijven het nu bijvoorbeeld moeilijker om gratis leveringen of hoge beschikbaarheid niet meer door te rekenen aan de klant. We willen best wel nog tegemoetkomen aan de klant, maar niet meer tegen elke prijs.

Geen wonder dat de focus vandaag meer ligt op efficiëntie. Kosten besparen en rendabel groeien zijn nu aan de orde. De winst zit nu vooral in stapsgewijze verbeteringen in de efficiëntie van bedrijfsvoering. Technologie kan hierbij helpen. Met AI of automatisatie kan je vandaag bijvoorbeeld al gevoelig je processen zoals orderrouting of fulfilment optimaliseren.

Voor dergelijke optimalisaties kan het nuttig zijn om eens een grondige audit door te voeren van je in-store processen en van de kosten die daarmee gepaard gaan.

Groeien met het juiste e-commerce platform

De technologische mogelijkheden en trends volgen elkaar snel op. Voor monolithische one-stop-shop oplossingen wordt het steeds moeilijker om zich hieraan aan te passen.

Sommige systemen hebben alles onder één dak: order- en voorraadbeheer, CRM, analytics, marketing, enzovoort. Een dergelijk uitgebreid aanbod kan handig zijn. Maar als je snel nieuwe functionaliteit of een nieuw aanbod wil toevoegen, of als je je gebruikerservaring wil aanpassen, dan zijn monolithische systemen niet zo flexibel. Bij one-stop-shop systemen is het vaak ook zo dat updates voor een bepaald deelgebied een bijwerking van het hele systeem vragen. Nogal omslachtig dus.


Een optie die vandaag aantrekkelijker is, en die je toelaat om sneller te groeien, is een best-of-breed of modulaire aanpak. Dat wil zeggen dat je kiest voor een oplossing in de cloud, die op het eerste gezicht misschien minder toeters en bellen heeft, maar die jou wel de mogelijkheid biedt om sneller te groeien en in te spelen op nieuwe noden. Dat kan door middel van directe integraties met systemen van andere softwareleveranciers. Je bouwt dus je eigen technology stack, volgens je specifieke noden. Best-of-breed oplossingen zijn makkelijker te updaten, makkelijker in onderhoud, en dus ook veel schaalbaarder dan de monolithische alleskunners.

Groeien met AI

Hoeft het nog gezegd dat AI een gamechanger is in e-commerce? Akkoord, AI is er al een tijdje. Zaken zoals productaanbevelingen, chatbots en predictive analytics die productvraag en klantengedrag analyseren zijn niet nieuw. In 2024 zullen die technologieën nog efficiënter en nog performanter worden.

Maar er is ook een new kid on the block: Generative AI. Die vorm van AI kan automatisch content genereren op basis van gecapteerde data. Dat kan tekst zijn, maar ook beelden, video, audio of code. Een mooi voorbeeld hiervan is AI Copilot van Shopware, waarmee je productbeschrijvingen of andere teksten kan schrijven, editeren en vertalen. De kwaliteit van de hedendaagse Generative AI is vandaag al zeer goed en de evolutie zet zich door.

Generative AI integreren in jouw aanbod kan je productiviteit en conversies verhogen, en je klantenervaring verbeteren. Maar het is wel zaak om het kaf van het koren te scheiden. Of anders gezegd: om de hype van de realiteit te scheiden. AI zal zeker een rol spelen in de verdere automatisatie van e-commerce processen, maar het zou onverstandig zijn om te investeren in AI enkel maar ‘om het te hebben.’ Als e-commerce bedrijf moet je nu vooral kijken naar de praktische voordelen van de technologie.

Kijk dus bij het kiezen van een AI-oplossing zeker naar de bestaande use cases, en vergewis je er ook van dat de leverancier van je AI-oplossing een blijvend engagement in AI toont onder de vorm van een product roadmap.

Ontwerp zonder titel 5

GRATIS gids: B2B e-commerce trends 2024 

8 manieren om vandaag het verschil te maken met B2B e-commerce

Het tijdperk van groeien tegen elke prijs lijkt voorbij. Bedrijven worden vandaag geconfronteerd met hoge servicekosten en verleggen daarom meer en meer de focus op efficiëntie.

De technologische keuzes die je vandaag maakt, zullen je groei van morgen bepalen. Maar welke trends en technologieën maken die rendabele groei mogelijk? Je leest het in onze gratis gids B2B e-commerce trends 2024.

Vul hier je gegevens in en ontvang in no-time je gratis gids in je mailbox.