Zal de zoekmachine (en SEO) nu echt fundamenteel veranderen?
12 juni 2023 — Marketing

Zal de zoekmachine (en SEO) nu echt fundamenteel veranderen?

Zal de zoekmachine (en SEO) nu echt fundamenteel veranderen?

Van zoeken naar antwoorden, dat is wat ons binnenkort te wachten staat. De recente aankondigingen tijdens het Google I/O-evenement kunnen een grotere revolutie teweegbrengen dan alles wat we tot nu toe hebben gezien in de wereld van SEO.

Met de integratie van generatieve AI transformeert Google zich van een eenvoudige zoekmachine tot iets veel groters. Maar wat houdt dat in voor SEO en contentmarketing? Laten we in dit Insights-artikel samen de impact én opportuniteiten van deze ontwikkeling onderzoeken.

Google IO 2023 that Google 1

Supercharging Search met generative AI

AI-powered snapshots met deeplinks

Binnenkort zal Google Search gebruik maken van Generatieve AI. Dit betekent dat er AI-aangedreven snapshots beschikbaar zullen zijn - in de vorm van korte en bondige antwoorden - die direct aansluiten op jouw zoekopdracht.

Laten we deze zoekopdracht als voorbeeld nemen:

"Welk park is geschikter voor een gezin met 2 kinderen jonger dan 3 jaar en een hond: ZOO Antwerpen of Walibi Belgium?"

Gewoonlijk zou je deze vraag in kleinere delen opsplitsen, relevante informatie opzoeken en zelf proberen een antwoord te formuleren. Maar met behulp van generatieve AI kan Search dit zware werk voor je doen.

Je krijgt een door AI aangedreven snapshot te zien van de belangrijkste informatie die je in overweging moet nemen met bijhorende links om (eventueel) dieper te graven.

Merk je hier trouwens ook op hoe lang de zoekopdracht is geworden? We verwachten dat long tail keywords nóg langer zullen worden.

Wanneer kan ik deze AI snapshots zien? Alles wat je hier ziet als preview is voorlopig alleen toegankelijk voor gebruikers in de VS en enkel op Engelstalige zoekopdrachten en momenteel zelfs nog met een wachtlijst. Het zal dus nog even duren voordat we hier veel van merken. Even geduld dus! Alle gebruikte afbeeldingen zijn afkomstig van Google's eigen website.

Follow-up vragen en 'conversationeel ontdekken’

Onder de AI snapshot krijg je suggesties voor vervolgstappen, waaronder de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen, zoals: "Hoeveel tijd moet je uittrekken om de ZOO Antwerpen met kinderen te bezoeken?".

Als je hierop tikt, ga je naar een nieuwe conversatiemodus, waarin je Google meer kunt vragen over het onderwerp dat je onderzoekt.

Het systeem zal bij elke follow-up vraag de context overnemen, zodat je je onderzoek op een natuurlijke manier kunt voortzetten. Bovendien vind je gaandeweg nuttige aanknopingspunten voor externe webinhoud en verschillende perspectieven waarin je je verder kunt verdiepen.

Hulp bij het online winkelen met generatieve AI

Shoppen we binnenkort nog sneller en nog makkelijker online? Met generatieve AI zou dat weleens goed kunnen.

Wanneer je op zoek gaat naar een product, krijg je een overzicht van belangrijke factoren om in overweging te nemen, evenals suggesties voor bijpassende producten. Hierbij worden productbeschrijvingen weergegeven, inclusief relevante en recente recensies, beoordelingen, prijzen en afbeeldingen van het product.

De nieuwe generatieve AI-winkelervaring is mogelijk dankzij Google's Shopping Graph. Dit bevat meer dan 35 miljard productvermeldingen en is de meest uitgebreide dataset van voortdurend veranderende producten, verkopers, merken, beoordelingen en inventaris ter wereld.

Wat met betaalde advertenties?

Die blijven! Had je anders verwacht? Google zelf zegt dat advertenties belangrijk blijven om mensen te helpen relevante producten en diensten te vinden op het web. In de vernieuwde Search zullen advertenties op specifieke plekken op de pagina blijven staan.

Maar laten we niet naïef doen. Het bedrijf Alphabet, dat eigenaar is van onder andere Google en YouTube, verdient flink geld aan gesponsorde links en advertenties.

"As we bring generative AI into Search, we’re committed to continue sending valuable traffic to sites across the web." - Google.

Leer van de ervaringen van anderen op Search

Wanneer je zoekt naar iets waar je de ervaringen van anderen bij kunt gebruiken, zullen we een Perspectives-filter zien verschijnen bovenaan de zoekresultaten.

Tik op de filter en je ziet uitsluitend video's, afbeeldingen en geschreven berichten in lange en korte vorm die mensen hebben gedeeld op discussieborden, Q&A-sites en sociale media.

Search zal ook meer details tonen over de makers van deze content, zoals hun naam, profielfoto of informatie over de populariteit van hun content.

Grote uitdagingen creëren grote kansen

De impact op SEO is waarschijnlijk groot. Zo zullen zoekresultaten die door middel van AI worden gepresenteerd waarschijnlijk een veel lagere CTR hebben. De "10 blauwe linkjes" waaruit de gebruikelijke zoekresultatenpagina's bestaan zullen hierdoor in veel gevallen verdwijnen. In plaats daarvan zullen korte, bondige antwoorden op basis van AI direct worden gepresenteerd.

Maar grote uitdagingen creëren grote kansen. Expertise en ervaring zullen naar onze verwachting een nog belangrijkere rol spelen in deze nieuwe zoekmachine. Niet de big enterprises, maar juist de kleinere of middelgrote shops zouden kansen moeten hebben (en die grijpen) om op vlak van content marketing beter (lees: gemaakt door een content marketeer met kennis, hoge betrokkenheid en specialist) te doen.

Google blijft hiermee zijn eigen strategische pad volgen: het doel is om gebruikers zo veel mogelijk binnen hun eigen platform te houden. Je zoekt, je winkelt, je werkt en je ontspant - allemaal binnen Google’s ecosysteem. Google's AI-gedreven zoekfunctie richt zich daarbij met name op zero-click-zoekopdrachten.

Maar ook Google AI bot moet die info en feiten ergens vandaan halen. Het is net zoals ChatGPT basically een intelligente webscraper. De SEO-factoren die belangrijk zijn voor je ranking blijven vrijwel hetzelfde. Long-tail zoekwoorden? Uiteraard. En topical authority is al lange tijd een cruciale factor voor je positie in de zoekresultaten.

Het belooft niet simpel te worden, maar wij zouden de strijd nog best aandurven met een shop die het écht goed wil doen

Kwaliteit wint altijd en overleeft elke update

De nieuwe door AI aangedreven zoekfunctie heeft het potentieel om de SEO-wereld flink door elkaar te schudden. De manier waarop we informatie zoeken en vinden, gaat ongetwijfeld veranderen. Naarmate meer zoekvragen door AI worden beantwoord, zullen de traditionele zoekresultatenpagina's - zoals we die nu kennen - langzaam naar de achtergrond verdwijnen.

Het wordt belangrijk om als bedrijf te zorgen voor relevantie en expertise. Het wordt boeiend om te observeren hoe deze veranderingen zich in de praktijk zullen manifesteren en hoe bedrijven hierop zullen moeten reageren. Het is zonder twijfel een opwindende tijd voor SEOers en Content Marketeers, en we kijken reikhalzend uit naar wat de toekomst voor ons in petto heeft.

En ondertussen gaan wij maar gewoon kwalitatieve content blijven maken. As always. ;-)

Interessante sources:


Vragen over SEO?