Interne marketing versus outsourcing: zo maak je de juiste keuze
15 september 2023 — Marketing

Interne marketing versus outsourcing: zo maak je de juiste keuze

Interne marketing versus outsourcing: zo maak je de juiste keuze

Als het gaat om marketing, staan organisaties voor een cruciale beslissing: de marketingactiviteiten intern uitvoeren of uitbesteden aan een extern bureau (outsourcing).



Beide benaderingen hebben hun voordelen en uitdagingen. In dit artikel gaan we grondig in op de verschillen tussen de twee en bespreken we een interessante tussenoplossing: inhouse marketing.

Wanneer kiezen voor een interne marketeer?

Interne marketing verwijst naar de activiteiten die intern door de marketingafdeling van een bedrijf worden uitgevoerd.


Het intern marketing team werkt doorgaans nauw samen met andere afdelingen zoals sales, management of productontwikkeling om de merkboodschap consistent en effectief over te brengen naar je doelgroep en de doelstellingen van de organisatie te ondersteunen.


Een intern marketing team bestaande uit één of twee personen zijn vaak allround profielen en houden zich hoofdzakelijk bezig met project management.


Een team bestaande uit meerdere personen zal gebruik kunnen maken van specialisten. Hierbij kun je denken aan specifieke verantwoordelijken voor branding, contentcreatie, SEO, social media management, e-mailmarketing en meer.

De voordelen van interne marketing


+ Diepgaand merkbegrip: Een intern team is diep verankerd in de bedrijfscultuur en begrijpt het merk van de organisatie op een manier die een extern bureau moeilijker kan evenaren.


+ Snellere communicatie en besluitvorming: Omdat alle betrokkenen zich op dezelfde locatie (of binnen hetzelfde bedrijf) bevinden, kunnen communicatie en beslissingen sneller en efficiënter plaatsvinden.


+ Kostenbeheersing: Het aannemen van ervaren marketeers heeft een prijskaartje. Desalniettemin kunnen de kosten over de lange termijn beheersbaarder zijn in vergelijking met de tarieven van een extern bureau.


De uitdagingen van interne marketing


- Beperkte capaciteit en expertise: Een intern marketing team kan beperkt zijn in termen van mankracht en gespecialiseerde kennis, vooral in kleinere organisaties die gebruik maken van allround profielen.


- Minder externe perspectieven: Het risico bestaat dat interne marketeers "tunnelvisie" ontwikkelen, waarbij ze vastzitten in hun eigen manier van denken zonder frisse inzichten van buitenaf.


- Onrealistische verwachtingen: van een interne marketeer wordt vaak verwacht dat hij/zij elk aspect binnen (digitale) marketing kan aanpakken. In de snel evoluerende wereld van onder andere SEO, social media & AI is dat vaak niet realistisch.

Indie group marketeers

Wat is outsourcing?

Outsourcing betekent het uitbesteden van marketingtaken aan een extern bureau of freelancer. Dit kan variëren van specifieke taken, zoals grafisch ontwerp of copywriting, tot complete marketingstrategieën en -campagnes.


Een onderneming en marketingbureau werken vaak samen rond een objectief met start- en einddatum.


Daarnaast kunnen marketingbureau's ook de volledige jaarplanning op zich nemen en wordt er gebruik gemaakt van de verschillende specialisten om elke nood af te dekken.


De voordelen van Outsourcing


+ Toegang tot specialisten: Goede marketingbureaus hebben resultaatgedreven specialisten die jouw uitdagingen bij meerdere bedrijven aanpakken en oplossen. Specialisten winden er geen doekjes om en doen waar ze voor ingezet worden.


+ Frisse ideeën en perspectieven: Een extern bureau kan een frisse blik werpen op je marketingstrategie en creatieve oplossingen bieden die je niet intern had kunnen bedenken.


+ Schaalbaarheid: Als je bedrijf groeit, kan een marketingbureau gebruik maken van haar capaciteit om aan jouw groeiende behoeftes te voldoen.


De uitdagingen van Outsourcing


- Kosten: Hoewel de prijzen variëren, kunnen de tarieven van marketingbureaus voor sommige bedrijven te hoog zijn, vooral op lange termijn.


- Minder Controle: Bij het uitbesteden van marketingactiviteiten geef je een deel van de controle over je merk en strategie uit handen. De organisatie heeft uiteraard nog steeds het laatste woord.


- Communicatie en coördinatie: Hoewel moderne technologie de communicatie met externe teams vergemakkelijkt, kan er nog steeds een uitdaging zijn in termen van tijdzones, taalbarrières en culturele verschillen.


Inhouse marketeers… the best of both worlds?


Je kunt bepaalde marketingtaken intern houden terwijl je andere uitbesteedt. Dit kan een goede balans bieden tussen kostenbeheersing, toegang tot expertise en behoud van controle over je merk en strategie.


Op basis van een doelbewuste strategie zet je een inhouse marketeer met de juiste skillset in voor 1, 2 of meerdere dagen per week. Inhouse marketeers kunnen elkaar ook aflossen wanneer de nood naar een bepaald specialisme hoger is. Een goede overdracht is dan uitermate belangrijk.

Zo maak je de juiste keuze:


Kiezen tussen het rekruteren van interne marketeers of het zoeken naar het juiste marketingbureau hangt af van verschillende factoren. Zoals je bedrijfsgrootte, budget, specifieke marketingbehoeften en langetermijnplannen.


1. Analyseer je huidige capaciteiten: Begin met een grondige beoordeling van je huidige team en hun vaardigheden. Hebben ze de nodige expertise en capaciteit om aan je marketingbehoeften te voldoen?


2. Bepaal je budget: Hoewel de kosten van inhouse marketing en outsourcing variëren, is het belangrijk om een duidelijk begrip te hebben van je budget voordat je een beslissing neemt.


3. Identificeer je marketingbehoeften: Elk bedrijf is uniek, en wat voor de een werkt, werkt misschien niet voor de ander. Identificeer je specifieke marketingbehoeften en stel prioriteiten.


4. Bedenk de langetermijnimpact: Bedenk hoe je keuze op de lange termijn je bedrijf zal beïnvloeden. Hoewel outsourcing op korte termijn kosteneffectief kan zijn, kan het opbouwen van een inhouse team op de lange termijn meer waarde toevoegen.



Welke keuze je ook maakt, vergeet niet dat marketing een langetermijninvestering is.



Het belangrijkste is om een strategie te kiezen die je merk ondersteunt, je bedrijfsdoelen bevordert en de beste return on investment oplevert.

Wist je dat Indie Group steeds vaker de vraag krijgt om onze experten inhouse in te zetten?


Ontdek hoe je een Indie Expert in huis haalt en wat die voor jouw organisatie kan betekenen.

Wil je onze specialisten in huis halen als teamlid-voor-even en samen je online marketing een boost geven? We bespreken graag de mogelijkheden!