Je klantenbestand maximaal benutten met e-mailmarketing
E-mail marketing is dead? Hell no. We sturen deze mythe voorgoed de wereld uit. E-mail marketing blijft een van de meest succesvolle kanalen om te connecteren met je klant.
En met rede: het laat je toe om op de juiste momenten de juiste boodschap te sturen naar je (potentiële) klant. Kortom, een ongelofelijk ROI-gedreven marketingtechniek anno 2024. Let’s dive in.
Wat is e-mailmarketing, en wat is email automation dan?
E-mailmarketing is simpelweg het uitsturen van mails met een commercieel doel: nieuwe leads genereren, bestaande leads warm houden of rechtstreeks verkopen op je webshop.
Een belangrijk wapen binnen e-mailmarketing? E-mailautomatisering! Noem het gerust ‘e-mailmarketing on steroids’. Dankzij email automation stuur je de juiste boodschap naar de juiste doelgroep op het juiste moment op basis van data. En daarvoor gebruik je gegevens vanuit je website, webshop, mobiele app of zelfs ERP-systeem. Later meer daarover.
Download de gratis webinar met onze e-mail experten! Popcorn bij de hand? 🍿
Bereik mensen op belangrijke momenten, terwijl jij achterover leunt
Binnen email automation zijn er enkele interessante scenario’s (lees: triggers) waarop vele merken inhaken. In een email automation tool bouw je email flows in een intuïtieve drag-and drop interface.
Dat zijn dus geautomatiseerde e-mails die richting je klant vertrekken op basis van belangrijke triggers. Het zijn pre-geprogrammeerde paden die je klanten volgen afhankelijk van hun gedrag, zoals het openen van een e-mail, het klikken op een link of aankopen op je webshop.
Dankzij die flows bereik je je (potentiële) klant op een ultra-persoonlijke manier en dat op het perfecte moment: iets wat je klant apprecieert in een maalstroom van spammy, onpersoonlijke boodschappen die om ter hardst schreeuwen om aandacht. Meer nog, doordat je email automation op voorhand instelt, komen mensen automatisch in jouw vooraf ingestelde flows terecht als ze aan bepaalde criteria voldoen.
Daardoor leun jij achterover, terwijl marketing automation voor jou rendeert. Begrijp ons niet verkeerd: het blijft een goed idee om je boodschappen actueel te houden en bij te sturen waar nodig.
We sommen enkele populaire scenario’s van automation flows voor je op, de kans is groot dat je dergelijke automatisaties al eens hebt ontvangen van een of ander bedrijf:
- Nieuwsbrief aanmelding: een welkomstmail als bedanking, met nadien een reeks mails om iemand kennis te laten met je merk of bedrijf volgens een frequentie die je zelf bepaalt.
- Abandoned cart: de gekende mail die volgt als er iets in je online winkelmandje is blijven zitten zonder dat je je aankoop hebt vervolledigd. Dankzij email automation kan je hierop inhaken en zelfs reminders sturen totdat iemand effectief aankoopt.
- Aankoop van product: wanneer iemand jouw product aankoopt, kun je hen informeren met een reeks mails waarin je hen eerst bedankt en nadien informeert over het gebruik van jouw product, met nadien zelfs een mogelijkheid om een review te schrijven.
- Loyale klant: iemand die met een hoge frequentie producten op je webshop kan belonen met een hoge kortingscode om de zoveel tijd.
- Inactieve klant: iemand die je app heeft gedownload, maar al eventjes niet meer actief is geweest, kun je betrekken in een ‘turn-back campaign’ om hen terug te laten engageren met jouw merk.
Datagedreven marketing: all you need is ... de juiste tool en - je raadt het nooit - data!
Het is je hopelijk al duidelijk: email automation is de way to go om je marketingdoelen te bereiken. Het enige wat er nodig is? De juiste tool en waardevolle databronnen om in te haken op relevante momenten of acties van jouw potentiële klant.
Een marketing automation tool kiezen
Allereerst is het belangrijk om de juiste tool te kiezen die past bij jouw behoeften en doelen: populaire opties zijn Dotdigital, Mailchimp, HubSpot of modules binnen de enterprise oplossingen zoals Dynamics 365 of Salesforce.
Deze tools bieden gebruiksvriendelijke interfaces en krachtige functies zoals geautomatiseerde email flows, segmentatie, en personalisatie. Bij Indie Group zijn we alvast fan, en zijn we trots op onze partnerships met enkele toonaangevende automation tools.
Integratie met een databron
Een email tool zonder data is een beetje als een café zonder bier: weinig zinvol dus. Om gerichte en relevante e-mails te sturen, moet je data verzamelen uit verschillende bronnen. Zo bieden automation tools de mogelijkheid om een koppeling te leggen met Shopify, jouw website of je ERP-systeem.
Deze integraties synchroniseren automatisch belangrijke data zoals bijvoorbeeld de klantgegevens, aankoopgeschiedenis en bekeken pagina’s op je website.