Deze drie factoren zorgen voor een performant B2B-klantenportaal.
In de B2B-sector lijkt het soms alsof veranderingen aan de snelheid van een rustig kabbelend beekje plaatsvinden, zeker in vergelijking met de B2C-wereld. Maar kijk, de laatste jaren heeft B2B onverwacht een vleugje rebellie getoond en een flinke sprong voorwaarts gemaakt.
Een golf van digitalisering heeft veel bedrijven geholpen om zich niet alleen aan te passen aan de snelle technologische evoluties, maar ook om de steeds kritischere klant tevreden te stellen.
Sales-, marketing- en customer service afdelingen werken daardoor steeds nauwer samen en delen nu dezelfde doelstellingen. En die trend moet zich nu ook gaan vertalen in de digitale tools die ingezet worden om de bedrijfsdoelstellingen te behalen.
Drie essentiële bouwstenen voor een modern B2B-klantenportaal
1. Een allesomvattende klantervaring (CX)
Moderne B2B-commerceplatformen bieden de relevante tools voor sales én marketing. Personalisatie en het afstemmen van de beschikbare informatie op basis van de buyer journey, waardoor je een vlottere klantervaring creëert.
2. Een naadloze integratie met bedrijfsessentiële systemen
ERP, CRM & Document Management systemen zorgden voor grote efficiëntiewinsten. De maturiteit van de sector is daarbij stelselmatig toegenomen, met hogere verwachtingen bij leveranciers en klanten tot gevolg.
Als je merkt dat je huidige platform moeite heeft om naadloos te integreren met je CRM, ERP of andere essentiële systemen, kan dit de efficiëntie en nauwkeurigheid van je bedrijfsprocessen belemmeren. Een nieuw platform met robuuste integratiemogelijkheden kan ervoor zorgen dat al je systemen naadloos samenwerken, waardoor je gegevens centraliseert en de efficiëntie verbetert.
3. Marketing: Content en Automatisering
Marketing speelt een cruciale rol in het aantrekken en behouden van klanten. In de moderne zakelijke wereld willen B2B-klanten dezelfde mate van personalisatie en naadloze ervaringen als hun B2C ervaringen.
Een modern B2B-platform omvat mogelijkheden voor het creëren en beheren van aantrekkelijke content, het personaliseren van marketingcampagnes voor individuele klanten en het automatiseren van marketingprocessen.
Functionaliteiten die je helpen om relevante en boeiende marketing & communicatie inspanningen te leveren en de betrokkenheid van klanten te vergroten. De kracht van personalisatie en automatisering mag niet onderschat worden.
Dansen tussen strategie, marketing & technologie
In een modern B2B-platform zijn strategische, technische en marketingaspecten nauw met elkaar verweven. Een weloverwogen strategische aanpak, gericht op het vergroten van de verkoop, het verbeteren van de digitale aanwezigheid en het optimaliseren van bedrijfsprocessen, moet hand in hand gaan met technische verbeteringen en marketinginspanningen om het volledige potentieel van je platform te benutten.
Het uiteindelijke doel is om je B2B-onderneming te positioneren voor groei, concurrentievoordeel en succes in de digitale markt.