BAUNAT schittert op de Becom Awards: waarom winnen ze de prijs voor de beste webshop?
BAUNAT heeft onlangs de prestigieuze ‘Diamond Award' gewonnen in de categorie "Big" van de Becom Awards, voorheen gekend als de Safeshop Awards of de Becommerce Awards. De Diamond Award is een prijs voor de beste webshop, en dat binnen de categorie van webshops waarvan de jaarlijkse e-commerce omzet meer dan 10 miljoen euro bedraagt.
BAUNAT biedt met hun webshop hoogwaardige, ambachtelijke diamanten juwelen met een verfijnde afwerking tegen een competitieve prijs. Het bedrijf brengt het persoonlijke karakter van hun producten samen met doorgedreven technologie en digitale beleving.
De Becom Awards belonen de meest innovatieve, klantgerichte en succesvolle webshops, omdat ze excelleren op vlak van logistiek, order fulfillment, klantenservice, facturatie en betaling. Wat deze prijs extra bijzonder maakt, is dat het een publieksprijs betreft – de winnaars worden dus gekozen door echte consumenten en niet door een vakjury. Dit maakt de ‘Diamond Award’ een directe erkenning van klanttevredenheid en waardering die BAUNAT in de praktijk verdient.
Digitale beleving met een menselijke touch: de perfecte mix
Bij BAUNAT draait alles om efficiëntie: zowel bij sales, interne processen, productie en marketing. Met behulp van geavanceerde tools en artificiële intelligentie kan BAUNAT klanten sneller en gerichter bedienen. Klanten krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om een maatwerkontwerp via een 3D-tool te bekijken en feedback te geven.
“Het is dankzij die efficiëntie dat BAUNAT onnodige kosten vermijdt, waardoor de klant uiteindelijk geniet van een competitieve prijs die absoluut ongeëvenaard is binnen de markt. Onze klanten omschrijf ik als de ‘smart buyers’: het zijn klanten die op zoek zijn naar hoge kwaliteit, aan aantrekkelijke en vooral transparante voorwaarden. Het is ook het type klant dat geen onnodige kosten maakt. Dat nemen we ook mee in onze marketing. In plaats van geld uit te geven aan celebrities die een BAUNAT juweel dragen, kiezen we voor de technologie van ‘smart profiling software’ waarmee we mensen met dat specifieke profiel bereiken. De smart buyer verleid je niet met Madonna die een BAUNAT juweel draagt. Het is een type klant dat op zoek is naar transparantie, kwaliteit en efficiëntie. En dat is wat BAUNAT biedt”, aldus Steven Boelens (Co-Founder BAUNAT).
Waarom BAUNAT deze award verdient
BAUNAT timmert al 16 jaar aan een succesverhaal, niet van vandaag op morgen dus. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren doorlopend gezocht naar verbeteringen in elk aspect van hun bedrijfsvoering. Van productontwikkeling, leadgeneratie tot een gestroomlijnde webbeleving – BAUNAT innoveert en stuurt bij waar nodig.
“Wat er vandaag is, is goed. Maar morgen moet het beter” - Steven Boelens
Hoewel ze slechts 4% van hun verkoop in België genereren, blijven ze concurreren op de wereldmarkt, met uitdagers van Amerika tot Azië. Die internationale focus daagt hen uit om scherp te blijven en te blijven investeren in technologie en innovatie. De "can do"-mentaliteit en voortdurende drang om te verbeteren, onderscheidt duidelijk van de rest.
Vooruitzichten en toekomstplannen
BAUNAT blijft de markt verkennen en inspelen op nieuwe trends. Zo zagen ze de opkomst van lab-grown diamanten als de perfecte gelegenheid om hun nieuwe merk Valquère te introduceren. Die alternatieve diamanten zijn overgewaaid uit Amerika. Daar kiest al ongeveer 50% van de consumenten voor lab grown diamanten, die populair zijn vanwege hun duurzame en fashionable karakter.
“We kozen samen met Indie Group voor een alleenstaand merk en dus een nieuwe positionering specifiek voor die lab grown diamanten. We wilden de ‘lab grown diamanten’ de sterkte van BAUNAT niet laten vervellen, want bij BAUNAT focussen we ons uitsluitend op natuurlijke diamanten, die uniek blijven en trouwens ook een sterke investeringswaarde hebben. Met Valquère volgen we een andere insteek, met een product dat meer inspeelt op sustainability en fashion. De merkpositionering bij Valquère is ook extraverter. Het is dat continue spotten van nieuwe opportuniteiten waarmee we onze toekomst verzekeren. We hebben zelfs trajecten lopen met augmented reality en blockchain technologie om je diamant tot in de kleinste details te traceren en dus de duurzame oorsprong ervan te kunnen verifiëren.", vertelt Steven Boelens (Co-Founder BAUNAT).
De samenwerking met Indie Group: efficiëntie en innovatie hand in hand
Indie Group speelt een cruciale rol in de digitale strategie van BAUNAT. De samenwerking is gebaseerd op een sterke structuur en duidelijke afspraken. Op projectbasis wordt bepaald wie de leiding heeft: soms ligt de focus op technische ondersteuning en ideeënvorming door Indie Group, terwijl BAUNAT in andere projecten zelf het voortouw neemt. Maandelijks evalueren beide teams de voortgang tijdens tech meetings om de resultaten en strategie te bespreken.
Indie Group versterkt BAUNAT's inspanningen door te helpen bij het implementeren van innovatieve oplossingen en het detecteren van nieuwe mogelijkheden. Deze partnership stelt BAUNAT in staat om voorop te blijven lopen in een steeds competitievere digitale wereld.
Ook voorblijven op je concurrent? Investeer in marketing en technologie
In het digitale landschap is voorblijven op je concurrent investeren in marketing en technologie. De juiste strategie, met de juiste technologie en tools binnen handbereik. Vrijblijvend sparren hoe we je business laten renderen? Neem contact met ons op.