Wij zijn trotse HubSpot Gold Partner!

HubSpot CRM vs Odoo CRM: welk pakket past het best bij jou?
15 januari 2025 — Technologie

HubSpot CRM vs Odoo CRM: welk pakket past het best bij jou?

HubSpot CRM vs Odoo CRM: welk pakket past het best bij jou?

Op zoek naar een CRM-systeem? Twee van de populairste platformen zijn Odoo en HubSpot. Terwijl Odoo bekend staat als een veelzijdig ERP-systeem, biedt HubSpot een uitgebreide suite voor marketing, sales en klantbeheer. Hoe weet je welke van deze platforms het beste past bij jouw bedrijfsbehoeften?

Op zoek naar een CRM-systeem?

Twee van de populairste platformen zijn Odoo en HubSpot. Terwijl Odoo bekend staat als een veelzijdig ERP-systeem, biedt HubSpot een uitgebreide suite voor marketing, sales en klantbeheer. Hoe weet je welke van deze platforms het beste past bij jouw bedrijfsbehoeften? 

Het CRM-aanbod is de laatste jaren gegroeid als kool. Een CRM-systeem kiezen heeft vandaag veel weg van in de supermarkt staan voor een schap vol shampooflessen. Elke fles belooft glanzend haar, volume en hydratie. Maar welke fles heb jij echt nodig? 

Als fans van HubSpot kunnen we veel zeggen over de kwaliteiten van het CRM, maar hoe verhoudt het zich tot andere pakketten? In deze blog zetten we HubSpot naast Odoo. Geen nieuwe naam, wel eentje die de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen. Welk CRM heb jij nodig? Spoiler alert: het hangt ervan af. 

De hoofdrolspelers: Odoo en HubSpot 

Maar eerst: welk vlees hebben we in de kuip? Er zijn best wel wat verschillen in de focus en aanpak van HubSpot en Odoo: 

Odoo: Dit is hoofdzakelijk een open-source ERP-platform met een hele boel bedrijfstoepassingen, waarvan CRM er een is. Odoo biedt daarnaast ook boekhouding, voorraadbeheer, HR en productie-applicaties. Het pakket is misschien nog het meest geschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar een geïntegreerde oplossing voor het beheren van al hun activiteiten. 


HubSpot: Moeten we dit pakket nog voorstellen? Een hele generatie marketeers is met HubSpot opgegroeid, een bedrijf dat zowat symbool staat voor de hele inbound marketingfilosofie. Niet gek dus dat het CRM van HubSpot heel erg met content marketing verweven is. HubSpot heeft marketing-, sales-, en service-modules, en helpt bedrijven om lead generation te verbeteren, marketing automation op te zetten en klanten te ‘nurturen.’


Welke functies bieden Odoo en HubSpot?

Odoo CRM: ERP-gigant met CRM-capaciteiten 

Odoo is vooral een ERP-systeem met een breed scala aan modules voor het beheren van bedrijfsprocessen, van financiën tot klantenservice. Het biedt alles wat een bedrijf nodig heeft om zijn interne werking te stroomlijnen. 

Lead & opportunity management: Navigeer eenvoudig, op een visuele manier door sales pipelines.


Pipeline-analyse: inzicht in salesdata en key metrics  


Aanpasbare velden en workflows; integraties met niet-Odoo apps


E-mailintegratie: Beheer leads en klantinteracties direct vanuit je inbox.


Rapportages & analytics: Real-time inzichten in prestaties en metrics


 

HubSpot CRM: alles-in-één marketing- en salesoplossing 

HubSpot richt zich vooral op klantrelaties, met krachtige tools voor het aantrekken, converteren en behouden van klanten. 

Contact- en lead management: gecentraliseerde klantendatabase, toegankelijk voor het hele team


Sales pipeline management: visueel overzicht van deals in verschillende fasen


Automatisering: geautomatiseerde taken zoals leadverdeling en follow-ups 


Integratie: naadloze koppeling met HubSpot’s marketing- en sales-tools


Welk CRM past in jouw workflow? 

Los van functies en features is het ook belangrijk hoe je een CRM-systeem naar je hand kan zetten en laten inpassen in je organisatie. Aanpasbaarheid, schaalbaarheid, integratie met ander apps en systemen… hoe zit dat bij Odoo en HubSpot? 

Odoo laat best wel wat maatwerk toe, wat het ideaal maakt voor organisaties die hun CRM maximaal willen aanpassen aan hun complexe workflow. Odoo is ook modulair opgevat, en dus kan je de verschillende Odoo-apps makkelijk laten samenwerken met je CRM. Je kan Odoo ook laten samenwerken met externe apps, al heb je wel wat technische kennis nodig om dat te laten werken.  


HubSpot: In vergelijking met Odoo zijn de mogelijkheden voor maatwerk beperkter bij HubSpot. Die laatste is dan ook meer gericht op gebruiksgemak, eenvoud en standaardisatie, wat dan weer aantrekkelijker is voor bedrijven die snel willen implementeren zonder al te veel technische rompslomp. HubSpot promoot wel zijn App Marketplace met honderden apps die naadloos integreren met het CRM, waaronder Salesforce, Shopify, WordPress, en Zoom. Verder heeft HubSpot een API waarmee integraties op maat mogelijk zijn. 


Gebruiksvriendelijkheid: voor wie is het makkelijker instappen? 

Zullen werknemers het CRM-systeem omarmen of niet? Dat wordt voor een groot stuk bepaald door het gebruiksgemak. 

Odoo biedt heel wat mogelijkheden tot maatwerk, zodat je je systeem helemaal kunt aanpassen aan je interne workflow. Keerzijde van dit verhaal is dat nieuwe gebruikers iets langer zullen nodig hebben om het systeem onder de knie te krijgen.  


HubSpot scoort goede punten door zijn gebruiksvriendelijke interface, waaronder een duidelijke menustructuur en intuïtieve navigatie. Nieuwe gebruikers zonder technische achtergrond zullen hier dus snel mee weg zijn. Het zijn die eigenschappen die het HubSpot CRM geliefd maken bij kleine tot middelgrote bedrijven, die op zoek zijn naar een intuïtieve tool om hun marketing, sales en service te stroomlijnen. 


Wat moet dat kosten? 

Odoo: Hier is het prijsmodel modulair: de kosten hangen af van de gekozen modules en add-ons. Dat kan interessant zijn voor bedrijven die alleen specifieke modules nodig hebben, maar het kan duur worden voor uitgebreid gebruik.


HubSpot: Werkt met gedifferentieerde prijzen voor zijn hubs (bv. Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub). Er is een gratis CRM, maar premium plannen voor geavanceerde functies kunnen oplopen, wat een uitdaging kan zijn voor groeiende bedrijven.


 

De punten van de jury: HubSpot of Odoo? 

Een absolute keuze tusen HubSpot en Odoo is appels met citroenen vergelijken. Of shampoos met conditioners. Alles hangt af van jouw type organisatie en de doelstellingen die je met je CRM wil bereiken. 

Odoo is een prima keuze voor middelgrote tot grote ondernemingen die een volledig geïntegreerd ERP-systeem nodig hebben voor meerdere afdelingen.


HubSpot is het meest geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven die een geïntegreerde oplossing zoeken voor marketing, sales en service zonder een complexe implementatie. In het bijzonder is HubSpot interessant voor bedrijven die een inbound marketingstrategie hanteren om hun groei te stimuleren.


Beide platformen zijn krachtige keuzes, maar het is belangrijk om de specifieke behoeften van je bedrijf in overweging te nemen bij het maken van de juiste keuze. Enkele vragen die je hierbij kunnen leiden zijn:

Welke processen willen we optimaliseren met ons CRM-systeem?


Welke bedrijfsprocessen willen we toevoegen?


Wie binnen het bedrijf moet het CRM gebruiken?  


Welke andere apps of systemen willen we laten samenwerken met het CRM-systeem?