De opkomst van de inhouse marketeer: bedrijven halen steeds vaker een inhouse marketeer in huis
De voorbije jaren zien we een opvallende trend in de marketingwereld: de groeiende populariteit van de inhouse marketeer.
Als het gaat om marketing staan organisaties voor een cruciale beslissing: de marketingactiviteiten intern uitvoeren of uitbesteden aan een extern bureau (outsourcing).
Een andere optie die steeds meer aan populariteit wint, is de combinatie van beide. Een expert uit een marketing agency plaatsen in het interne marketing team. En dat is niet enkel handig voor de extra expertise…
In dit artikel leggen we uit waarom bedrijven kiezen voor inhouse versterking.
De uitdagingen bij het bouwen van een marketing team
Wat valt voor jouw bedrijf onder de noemer “marketing”? Iedereen kent het en niemand lijkt er een eenduidig antwoord op te geven. Het duidelijk oplijsten van verantwoordelijkheden voor marketing, sales en eventueel productontwikkeling is een mooi begin om de juiste klemtonen te gaan leggen bij het bepalen van de juiste marketingstrategie.
Het bouwen van een intern marketing team is niet zonder uitdagingen. Er zijn investeringen nodig in opleiding en technologie, en bedrijven moeten zich inzetten voor de voortdurende professionele ontwikkeling van hun marketing team.
Bovendien kan het voor sommige bedrijven moeilijk zijn om toptalent aan te trekken en te behouden.
Maar wie gaat het werk vastnemen om die projecten uit te voeren en de torenhoge ambities waar te maken?
Om die vraag te beantwoorden, kiezen steeds meer bedrijven voor een marketing expert inhouse naast het vast interne team. Een inhouse marketing expert is een freelancer of werknemer binnen een marketing agency met bewezen ervaring in de materie.
De drijfveren achter de inhouse trend
Technologische ontwikkelingen: Met de beschikbaarheid van geavanceerde digitale marketingtools en -platforms kunnen bedrijven nu veel gemakkelijker hun marketing intern beheren. Tools voor automatisering, data-analyse en contentcreatie stellen bedrijven in staat om op termijn op hetzelfde niveau te presteren als gespecialiseerde bureaus.
Behoefte aan wendbaarheid: In een snel veranderende markt moeten bedrijven wendbaar zijn. Interne marketeers kunnen snel inspelen op veranderingen in de markt, terwijl externe bureaus wellicht meer tijd nodig hebben.
Verlangen naar authenticiteit: Consumenten zijn op zoek naar authenticiteit. Wie kan het verhaal van een bedrijf beter vertellen dan iemand die er dagelijks deel van uitmaakt?
Een marketing expert inhouse plaatsen heeft tal van voordelen, we lijsten ze nog even voor je op:
Kennis en begrip van het merk: De grote sterkte van marketing experten inhouse te plaatsen, ligt erin dat ze veel sneller ondergedompeld worden in de cultuur, waarden en missie van het bedrijf. Dit stelt hen in staat om authentieke en naadloze marketingcampagnes te creëren die echt resoneren met de merkidentiteit.
Snellere communicatie: Communicatielijnen zijn directer en korter wanneer marketeers inhouse werken, wat leidt tot snellere besluitvorming en implementatie van campagnes.
De expert als strategisch partner: Elke goeie marketing expert kan strategisch met je meedenken naast zijn of haar operationele taken.
Wat echter duidelijk is, is dat in een tijdperk waarin authenticiteit en wendbaarheid van het grootste belang zijn, de inhouse marketeer een sleutelrol speelt in het moderne marketinglandschap.