Data-gedreven marketing: het nieuwe normaal?
Marketeers hebben op vandaag data tot hun beschikking waarmee ze het gedrag van hun doelgroep kunnen doorgronden.
Data: de opportuniteit van marketing.
Decennialang moesten marketeers en reclamemakers genoegen nemen met gebrekkige data. Het was alsof ze zich in open zee bevonden, zonder kaart of kompas. Buikgevoel en creativiteit gingen hand in hand. Het waren de steunpilaren voor succesvolle marketing en communicatie.
Door de digitalisering, nieuwe hulpmiddelen en applicaties is dit veranderd. Marketeers hebben data tot hun beschikking waarmee ze het gedrag van hun doelgroep kunnen doorgronden.
Gedetailleerdere klantinzichten
Met data-gedreven marketing neem je geen beslissingen meer op basis van uw gevoel, maar ga je af op cijfers. Je krijgt diepgaand inzicht in klantgedrag en -behoeften, waardoor je jouw klant echt centraal kunt stellen en de hele customer experience verbetert. Jouw bedrijf wordt effectiever, efficiënter en je kunt sneller bijsturen en doorgroeien.
Veel mensen zien data-driven marketing als iets technologisch en daar zit meteen de grote valstrik. Eigenlijk moet je je de vraag stellen: welke potentiële voordelen kunnen wij voor onze klanten realiseren met behulp van data? En dan denken wij onder andere een toename van convenience, betere personalisatie en een realtime customer service. Zaken die klanten ten zeerste zullen waarderen.
Download het E-book. Zet de eerste stap naar data marketing.
En stoom je alvast klaar voor een wereld van artificiële intelligentie.