E-mail automation: Hoe pak je het slim aan?
De kracht van e-mailmarketing mag niet onderschat worden! Wanneer we op zoek zijn om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep over te brengen, dan kiezen we voor e-mail automation. Vanuit onze expertise vertellen we je er graag meer over in deze blogpost.
De juiste boodschap op het juiste moment
De mailtjes van Bpost i.v.m. de levering van je online bestelling. Iedereen kent ze ongetwijfeld. Zij sturen je via e-mail wanneer ze jouw pakketje ontvangen en wanneer het beschikbaar is in het door jou gekozen postpunt. Na een 3-tal dagen ontvang je nogmaals een herinnering wanneer je binnen deze tijd jouw pakket niet hebt opgehaald.
Nee, Bpost stuurt, net zoals vele andere organisaties, deze e-mails dus niet manueel de wereld in. Onmogelijk als je weet dat e-commerce jaar na jaar aan populariteit wint en Bpost dagelijks duizenden pakketjes ontvangt, verdeelt over postpunten en verzendt naar brievenbussen in het hele land.
Insert e-mail automation. Of in ‘t kort: e-mail automation brengt de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep via e-mail. E-mails worden slechts één keer opgemaakt en geautomatiseerd uitgestuurd naar verschillende contacten wanneer aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Let wel; het onderwerp van de e-mail moet natuurlijk wel voor langere tijd relevant blijven!
Voordelen van e-mail automation?
- Tijdbesparend
- Mogelijkheid tot vergaande individuele personalisatie… die leiden tot meer klanttevredenheid en klantbehoud
- Schaalbaar
Boordevol opportuniteiten
Bpost gebruikt e-mail marketing automation voor wellicht de bekendste toepassing: het tracken van online bestellingen. Maar dit is slechts een fractie van wat e-mail automation voor jou kan betekenen. Hoe kan je e-mail automation toepassen in de praktijk? We geven je graag enkele voorbeelden!
- Omni-channel fysiek vs. online
Na een aankoop van een product in de winkel, krijg je jouw rekening of factuur via e-mail toegestuurd.
Een fysieke klant krijgt na aankoop van zijn product extra info over zijn aankoop doorgestuurd. - Loyalty
Overzicht van jouw gespaarde punten na een aankoop.
Exclusieve toegang tot kortingen, events, beurzen en lanceringen van nieuwe productlijnen.
Op verjaardagen krijgen contacten een kortingscode toegestuurd.
Loyalty ‘gifts’ - Denk maar aan e-mails die Spotify’s ‘Wrapped’ en ‘Fans First’ aankondigen. Hier wordt je beloond met een jaaroverzicht voor het streamen van muziek via Spotify of pre-sales voor een nabij concert van een artiest die je volgt. - After-sales service
Tips & tricks i.v.m. het onderhoud van jouw aankoop.
Cross-sell en/of upsell van gerelateerde producten.
Wanneer jouw product bij aankoop niet leverbaar was; updates i.v.m. levertermijn, back in stock, etc. - Onboarding nieuwe subscribers of klanten
Nieuwe subscribers krijgen na de inschrijven op de nieuwsbrief een paar geautomatiseerde ‘welkom e-mails’ waar extra weetjes, productlijnen, … over het merk of de organisatie in de kijker geplaatst worden. Eventueel met een actie, uitnodiging of kortingscode bij.
Klanten krijgen een paar geautomatiseerde mails met uitleg bij de lancering van een nieuwe productlijn of nieuwe feature binnen het klantaccount.
Go with the automation flow!
Een automation flow bestaat uit 3 belangrijke bouwstenen:
- Boodschap
- Welk onderwerp heeft mijn automation flow? Hoeveel e-mails wil ik hiervoor uitsturen?
- Doelgroep
- Wie mag mijn automation e-mails ontvangen?
- Timing en voorwaarden
- Wanneer mag welke e-mail verstuurd worden?
Eens je een antwoord hebt op deze cruciale vragen, kan je starten met de opbouw van jouw automation flow. Er zijn tientallen e-mail programma’s die je kunnen helpen met de uitwerking, elk met een eigen niveau aan complexiteit. Voorbeelden zijn Mailchimp, Dotdigital, HubSpot, ClickDimensions, Sendinblue, Maileon en ActiveCampaign.
Het belangrijkste advies?
Testen, testen, testen! E-mail automation komt met verschillende valkuilen. Zo kunnen voorwaarden niet volledig waterdicht zijn, e-mails op het foute moment verstuurd worden of werd de juiste doelgroep toch niet geselecteerd.
Samen jouw digitale business laten groeien?
Kom langs voor een vrijblijvend gesprek over jouw digitale marketing.