AI-Content: Kan het Google wat schelen?
Spoiler alert! Het antwoord op deze vraag is: minder dan je denkt. De hype rondom ChatGPT en AI-content kan je de afgelopen maanden nauwelijks zijn ontgaan. Uit de berichtgeving over ChatGPT werd één ding wel zeer duidelijk: contentmarketing bevindt zich op een omslagpunt. Terwijl OpenAI blijft evolueren, zijn onze SEO-professionals reeds uitgebreid aan het testen. Het potentieel lijkt eindeloos. Maar wat is nu precies de impact van AI-content op SEO? Welke misvattingen zijn er? En maak jij deze ook? Vanuit onze expertise vertellen we je er graag meer over in deze blogpost.
AI generated content, wat is dat eigenlijk?
ChatGPT, we geven graag het woord aan jou.

Dankzij AI(tools) kunnen marketeers en content creators op een geautomatiseerde manier snelle (en soms ook betere) content maken. De meest geavanceerde tools maken hiervoor gebruik van GPT-3, een machine learning model dat zichzelf traint met data van het web en eigen gebruik.
AI: de nieuwe copiloot op het werk
Vind jij het ook steeds moeilijker om nieuwe, boeiende topics te bedenken? Of kom je vooral tijd en handjes te kort om alle content te creëren die je nodig hebt? Copywriting, we kunnen er niet omheen. Het raakt veel aspecten aan van online marketing, van het schrijven van blogartikelen tot het optimaliseren van productpagina's. Het kan een tijdrovende en dure klus zijn: briefings geven aan de copywriter, steeds opnieuw de keywords analyseren, om nog maar te zwijgen van de writer blocks die te pas en te onpas opduiken.
AI verandert de manier waarop we vandaag digitale media creëren. Een blog post outline? Een omschrijving voor een product? Of ijzersterke advertentieteksten volgens het AIDA-model? Chatbots en AI tekstgenerators geven je in no-time tips waar je verder op kan borduren, en die je kunnen helpen om de gaten in de contentkalender te vullen. ChatGPT is de bekendste, maar lang niet de enige. Zo kan je volledige blogs schrijven via Jasper.ai en in de nabije toekomst zal de AI-software in Microsoft, Bing en Google (Bard) je helpen met het beantwoorden van zoekopdrachten. Exciting things are happening!
AI-content: Is het nuttig of spam?
Er heerst heel wat verdeeldheid over het gebruik van AI content en de impact ervan op SEO. Kan Google AI-content detecteren? En zo ja, wordt het als spam beschouwd? Laten we duidelijk zijn: content gecreëerd door een AI tool is per definitie niet in strijd met de webmaster richtlijnen van Google. AI-gegenereerde inhoud heeft zeker een plaats in SEO. Of het nuttig is of spam, hangt af van hoe, waar en waarom je het gebruikt.
Google heeft in februari nieuwe richtlijnen gepubliceerd over AI-content, waarin het zelfs content creators aanmoedigt om (in sommige situaties) AI te gebruiken. Voor sommigen komt dit als verrassend nieuws, maar naar onze mening zijn er genoeg redenen waarom dit volkomen logisch is.
AI of niet, Google verkiest kwaliteit boven kwantiteit
Toen Google de Helpful Content update (aug. 2022) aankondigde, en wat later de Spam update (okt. 2022), werd gedacht dat AI content zou worden weggevaagd. Sommige sites werden getroffen, zij het niet zo dramatisch. Naar onze mening kan AI-content zowel nuttig (lees: kwalitatief) als spam zijn.
Wanneer je site vol staat met low-quality content, AI of niet, gaat Google het crawl budget verlagen om resources te besparen. Want als je geen enkele moeite doet en AI 100% van het werk laat doen, is het eigenlijk onmogelijk voor hen om "waarde toe te voegen". Garbage in, garbage out. De sleutel tot succes? Een goede voorbereiding met keyword research en concurrentieanalyses, gedetailleerde content briefs (of prompts ;-)) en degelijke kwaliteitscontrole. En bij dat laatste, zorg er dan voor dat er daadwerkelijk menselijke redacteurs betrokken zijn.
"Automate the boring stuff"
Google kan hier niet duidelijker over zijn. Hun webmaster richtlijnen bevat zelfs een hele sectie over hoe automatisering kan helpen bij het maken van nuttige content:
"Not all use of automation, including AI generation, is spam. […] AI has the ability to power new levels of expression and creativity, and to serve as a critical tool to help people create great content for the web."
En dat is waarom wij ook geloven in AI. Door hierop in te zetten kan je besparen op saaie en tijdrovende taken. Tijd die je zou kunnen gebruiken voor het creatieve aspect van SEO of contentmarketing. Zet de twee sterke spelers samen (de mens en AI) en je zit met een krachtig en tijdbesparend duo.
Zelf met AI-generated content aan de slag?
Ons advies is, laat je niet afschrikken. Het maakt Google niet uit of je AI gebruikt of niet, ze willen gewoon kwalitatieve content zien die waarde toevoegt op het web. Met de juiste aanpak kan AI-gegenereerde content je een flinke boost in zichtbaarheid en rankings geven. Ga er met goede bedoelingen en bewust van de do's en don'ts mee aan de slag. Maar laat je wel bijstaan door een expert die je content en achterliggende digitale ecosysteem strategisch op elkaar afstemt. Een partner die de ontwikkelingen op de voet volgt, en de risico's voor je minimaliseert.
Benieuwd of en welke AI-tools jouw contentstrategie kan verbeteren? Onze specialisten helpen je zowel op strategisch, inhoudelijk als technisch vlak snel op de goede weg. Get in touch voor een vrijblijvende afspraak.
Benieuwd of en welke AI-tools jouw contentstrategie kan verbeteren?
Benieuwd of en welke AI-tools jouw contentstrategie kan verbeteren? Onze specialisten helpen je zowel op strategisch, inhoudelijk als technisch vlak snel op de goede weg.
Get in touch voor een vrijblijvende afspraak.