NLP in SEO is here to stay, maar is het ook jouw tijd waard?
15 juni 2022 — Marketing

NLP in SEO is here to stay, maar is het ook jouw tijd waard?

NLP in SEO is here to stay, maar is het ook jouw tijd waard?

Wat brengt 2022 voor Search en SEO? Met de doorontwikkeling van artificiële intelligentie en natural language models, zet Google alvast de toon. Door de toenemende focus op SEO sinds de pandemie, is het meer dan ooit belangrijk dat we up to date blijven met de laatste trends en ontwikkelingen. Daarom waren wij met enkele SEO’ers van Indie Group opnieuw aanwezig op de SEO Benelux meetup bij Combell. Kon je er zelf niet bij zijn en ben je benieuwd welke SEO inzichten en visies werden gedeeld? Hou onze Indie Insights de komende dagen goed in de gaten, want we trakteren je op een drietal must-read artikelen!

Helpt NLP je werkelijk scoren in Google?

Laten we het hebben over Natural Language Processing (NLP) en de invloed ervan op SEO. Maar wat is NLP, en waarom is het belangrijk voor marketeers en SEO’ers? Het doel van dit artikel is niet om je een reeks technische termen voor te schotelen, maar wel om je uit te leggen hoe dit algoritme werkt en je een 5-tal praktische tips te geven om jouw content te optimaliseren voor NLP.

Wat is Natural Language Processing (NLP)?

NLP is een technologie die in verschillende gebieden, waaronder taalwetenschap, computerwetenschap en kunstmatige intelligentie, wordt gebruikt om de interactie tussen computers en mensen te vergemakkelijken. Het verwerkt en begrijpt grote hoeveelheden gebruikersgegevens om er informatie uit te halen die kan worden gebruikt voor verschillende toepassingen, zoals vertaling, samenvatting, spraakherkenning en segmentering van onderwerpen.

Maar wat heeft dit met SEO te maken? Google past NLP toe om de ware intentie achter een zoekopdracht (zowel tekst of spraak) beter te kunnen begrijpen. Het algoritme probeert de relatie tussen elk woord of entiteit te begrijpen en zet tekst om in gestructureerde gegevens via een proces dat Language Modeling wordt genoemd. Bekende language models van Google zijn BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) en LaMDA (Language Model for Dialogue Applications).

  • BERT: Een algoritme gebaseerd op artificiële intelligentie dat op basis van context herkenning de zoekintentie beter weet te begrijpen.
  • LaMDA: Een algoritme getraind om volledige alinea’s te lezen en te begrijpen door te kijken hoe woorden samenhangen. Het is bijgevolg in staat om een relevant antwoord te geven op vragen en om gesprekken te voeren doordat het nieuwe woorden kan voorspellen.

Laten we ter illustratie een algemene zoekopdracht nemen, bijvoorbeeld “Kan ik nu mijn gevel schilderen?”. Met NLP zal Google rekening houden met vele zaken die verband houden met de actie. Om er nu eentje te noemen, de huidige weersomstandigheden is een belangrijke overweging. Want als het weer niet goed is, is schilderen op het gegeven moment niet handig. De zoekmachine heeft toegang nodig tot gestructureerde gegevens, waaronder ‘intentie’ en ‘entiteiten’ om een zoekopdracht te begrijpen. De kleinste verandering van intentie of entiteit zal tot andere zoekresultaten leiden. Wat zijn dit?

  • Intentie: De actie die een gebruiker wil uitvoeren. In het bovenstaande voorbeeld is “schilderen” de intentie.
  • Entiteit: Een zelfstandig naamwoord, zoals “gevel”, dat de actie ondersteunt.
Shutterstock 185580965

Hoe geeft Google NLP vorm aan de zoekresultaten?

Niet dat keywords minder belangrijk zijn, maar zoekmachines zoals Google hebben ze niet per se nodig om de context van een stuk content te bepalen. Google werkt niet langer op individuele keywords of zinnen in je content, maar probeert de context en betekenis van alinea’s te begrijpen om zo te bepalen of deze beter zijn dan de resultaten op topposities. Met andere woorden, je positie wordt bepaald door hoe je tekst scoort op het vlak van inhoud en leesbaarheid. Niet alleen dat, het is ook in staat om te bepalen of een stuk content al dan niet goed geschreven is - zowel vanuit het standpunt van het topic als grammaticaal. De kwaliteitsscore kan je verbeteren door gerelateerde entiteiten in je tekst te gebruiken. Maar het belangrijkste is dat je content creëert dat specifiek en beschrijvend is, die de prangende vragen beantwoordt die in de hoofden van je doelgroep rondspoken.

Tips voor betere content

Keyword research 2.0

Bye, bye keywords? Neen, maar we moeten wel anders gaan kijken naar factoren als zoekvolumes en difficulty scores - die normaal zouden bepalen welk trefwoord te gebruiken voor optimalisatie. Waar het nu op aankomt is het in kaart brengen van de zoekintentie. Ook al lijkt het trefwoord in eerste instantie de moeite waard, de werkelijke intentie kan je verrassen en anders zijn dan je denkt.

Wil jij er ook achter komen wat nu echt de zoekintentie achter je belangrijkste keywords is én hoe jij daarvan profiteert? Get in touch met een van onze SEO-specialisten.

Het belang van een goede interne linking

Dankzij BERT is Google in staat om de context van een tekst te begrijpen via de links die in een artikel zijn geplaatst. Het beoordeelt of de links natuurlijk zijn en begrijpt de ankertekst en de contextuele relevantie ervan binnen de content. Wat dus wederom de kwaliteit van interne en externe backlinks een cruciaal onderdeel van een goede SEO strategie is. In plaats van je content te optimaliseren rond één enkel trefwoord, optimaliseer voor gerelateerde onderwerpen en voeg ondersteunende content toe. In haar talk op Brighton SEO 2022, sprak Lazarina Stoy nog over de vele organisaties en de kansen die ze laten liggen op vlak van interne linking. Jammer, want de meeste quick wins kunnen al snel worden geïdentificeerd met een SEO scan of slim data studio dashboard.

Informatieve content

Met bovenstaande in gedachten, afhankelijk van je topic, maak de inhoud zo informatief mogelijk. Het allerbelangrijkste? Zorg ervoor dat je kritische vragen beantwoordt waar gebruikers wakker van liggen. Een handige tip: Bestudeer de ‘Mensen vragen ook’ vakken boven of onder de organische zoekresultaten. Dit zijn veel voorkomende vragen die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht. Gebruik op je pagina Structured Data Markup en een opmaak met een duidelijke vraag- en antwoordstructuur. Plaats vraag en antwoord dicht bij elkaar, zo staan gerelateerde entiteiten automatisch ook dichter bij elkaar. ;-)

Positief sentiment

Wist je dat Google nu ook het sentiment van je content kan bepalen? De emotie in je inhoud speelt zelfs een vitale rol in het bepalen van je ranking. Google’s NLP kan bepalen of aan je content een positief, negatief of eerder neutraal sentiment is verbonden. Het zoekt naar woorden die bijvoorbeeld een positief sentiment oproepen, zoals “uitstekend”, “must read”, … en kent vervolgens een score toe. Surfer SEO deed een analyse op meer dan 17k pagina’s en uit hun gegevens bleek dat 87,71% van alle top 10-resultaten voor meer dan 1000 keywords een positief sentiment had.

Creatieve SEO-copywriters maken het SEO-verschil

Tijdens een Google Search Central SEO office-hours hangout bestempelde Google’s John Muller AI-gegenereerde content als spam. Daarbij staat AI-content al lange tijd gemarkeerd als ‘iets om te vermijden’ in SEO. Het is waarschijnlijk dat de SERP op een bepaald moment gevuld zal zijn met content door robots geproduceerd, maar er komt veel meer kijken bij het creëren van content dan enkel het schrijven. Denk maar aan onderzoek voor keywords, topics, concurrentie en de opmaak van grafische elementen. AI tools, zoals jasper.ai, kunnen je uiteraard wel helpen in het content creatie proces, maar ook dan is er zeker een menselijke laag nodig.

Optimaliseer je SEO voor NLP én voor je lezer

NLP is een blijvertje en dus zal je je digitale strategie en SEO-aanpak tijdig moeten stroomlijnen om Google te helpen in het beoordelen en ranken van je content. Onze specialisten helpen je zowel op strategisch, inhoudelijk als technisch vlak snel op de goede weg. Get in touch voor een vrijblijvende afspraak.