Inhaken op Gen Z: oersterke formats en hun favoriete digitale kanalen
28 juni 2024 — Marketing

Inhaken op Gen Z: oersterke formats en hun favoriete digitale kanalen

Inhaken op Gen Z: oersterke formats en hun favoriete digitale kanalen

Ze komen eraan, en snel: Gen Z - de generatie geboren tussen 1996 en 2010. De digital natives, de denkers en doeners, maar vooral: jouw consument van vandaag of morgen. Hoe dan ook: wil je als bedrijf het verschil maken, dan hou je Gen Z maar beter in je achterhoofd. Ook al zit Gen Z op dit moment misschien niet in je doelgroep. We vertellen je in deze blog waarom ze belangrijk zijn, en hoe je met content marketing inhaakt op deze boeiende generatie.


Gen who?

Gen Z varieert van jonge tieners die nog op school zitten tot late twintigers die al een job hebben en volop carrière maken. De meeste van hen zijn opgegroeid met smartphones & apps en kennen geen wereld zonder internet: Gen Z zijn rasechte digital natives. Het is de ambitieuze, jonge generatie van toekomstige kopers die kritisch en sociaal geëngageerd is. Een generatie waarvoor het snel en efficiënt mag gaan. Wat voor jouw merk misschien wel een uitdaging is.

Gen z beeld

Jouw koper vandaag of morgen: 3 redenen waarom Gen Z niet te negeren valt


"Waarom zou ik me druk maken om Gen Z als ze niet eens mijn doelgroep zijn?" Hier zijn 3 redenen waarom Gen Z belangrijk is voor jouw bedrijf. Ongeacht of ze op dit moment in je doelgroep zitten of niet.

1. Toekomstige koopkracht: Gen Z komt snel op met hun economische kracht. Volgens een rapport van Bloomberg, zal Gen Z tegen 2030 goed zijn voor 27% van het wereldwijde inkomen. Dat betekent dat ze in de nabije toekomst een enorme invloed zullen hebben op de markteconomie. Door nu al een relatie met hen op te bouwen, leg je de basis voor toekomstige klantenbinding. Iets met je merk future proof maken dus.


2.
Invloed op aankopen: Zelfs als ze nu nog niet je directe klanten zijn, hebben ze een grote invloed op de uitgaven van hun families. Onderzoek van NRF toont aan dat ze een enorme invloed hebben op de aankopen van bijvoorbeeld het gezin. Dat betekent dat hun voorkeuren nu al een indirecte invloed kunnen hebben op jouw bedrijfsomzet.



3. Trendsetters
: Gen Z is de eerste generatie die volledig is opgegroeid met digitale technologieën en ze omarmen nieuwe technologieën sneller dan enige andere generatie. Dit betekent dat ze niet alleen de huidige trends bepalen, maar ook toekomstige technologische ontwikkelingen vormgeven. Bedrijven die zich aanpassen aan de technologische voorkeuren en verwachtingen van Gen Z, kunnen zichzelf positioneren als innovators in hun sector.


Oersterke content formats voor Gen Z


Laat ons nu even stilstaan hoe je je content kunt verpakken, in een format die erg aantrekkelijk is voor deze generatie.

Short format video

Geen saaie, ellenlange teksten. Wel korte video, liefst met een lengte van max. 30 seconden waar je in de eerste 6 seconden al een hook hebt om de aandacht meteen te grijpen van de kijker. Gen Z bladert bij het zoeken naar kookinspiratie niet langer in een kookboek. Nee, ze kijken wel naar TikTok video’s waarin ze aan de hand van een duidelijke video de ingrediënten zien, de bereidingstijd en het resultaat achteraf.


Enkele aanstekelijke thema’s voor korte video’s voor Gen Z zijn: DIY’s, life hacks, ‘Get ready with me’ video’s voor outfit inspiratie, ‘send this to’ video’s om door te sturen naar relevante kennissen. Short format it is.

User generated content

Geen corporate bedrijfsfilm waar 20.000 euro tegenaan is gegooid. Wel authentieke, low-key video’s die gemaakt zijn door de gebruiker van een product. Nogmaals, mensen die vertellen hoe hard ze fan zijn van een product zijn geloofwaardiger dan de CEO van een bedrijf die baggert over hoe fantastisch zijn of haar product is.

Organische social media posts

Geen wonder als je weet dat Gen Z’ers gemiddeld 4u per dag op sociale media spenderen. Dan kun je maar beter werk maken van een online aanwezigheid op sociale media. Het is de ideale plek voor de jonge generatie om op zoek te gaan naar humor, entertainment en inspirerende lifestyle content.

Podcasts

Gen Z houdt niet van de leegte, maar willen ze vullen met zoveel mogelijk prikkels. Ze zijn ambitieus en bijzonder efficiënt. Reizen met de trein is wat minder kaal met een podcast in de oren, en ook nog eens enorm handig: bijleren terwijl je reist. Precies daarom zijn podcasts een aantrekkelijk format voor de jonge generatie.

Kanalen gen z


De digitale kanalen waar je Gen Z het best bereikt


Een tip die we graag meegeven bij het kiezen van je content kanalen: choose your battles. Op vijf kanalen tegelijk aanwezig zijn is best overweldigend. Kies daarom beter voor enkele kanalen waarvan je absoluut weet dat je doelgroep er aanwezig is, en stem de boodschap af volgens de gebruiken van dat specifieke kanaal. Focus op twee kanalen, en wordt meester van die twee kanalen. Natuurlijk wil je nu wel weten waar Gen Z zoal vertoeft én waarom, en dat doen we maar al te graag uit de doeken voor jou.

TikTok

Zoals we al een beetje aangekaart hebben, haalt Gen Z een groot deel van zijn inspiratie via TikTok. Een snelle TikTok video waarin je in 30 seconden ontdekt hoe je een gerecht maakt is efficiënter dan minutenlang bladeren door een kookboek van Jeroen Meus. No offence though Jeroen Meus. TikTok is dan ook het format dat ‘short video’ ademt. Het platform wordt steeds meer gebruikt voor ‘infotainment’. Influencers die een vast publiek hebben op TikTok bieden stukjes advies en tips aan, samen met zelfpromotie. Schoonheid, mode, persoonlijke financiën en budgettering en koken zijn allemaal populaire onderwerpen voor informatieve video's.

Intussen bieden Instagram en Youtube ook al ‘short video’ aan met Youtube Shorts en Instagram Reels, waardoor ze zich ook verder blijven ontwikkelen.

Instagram

Als een visueel gericht platform biedt Instagram een rijk scala aan mogelijkheden voor zelfexpressie en ontdekking. Voor Gen Z is Instagram niet alleen een plek om foto's te delen, maar ook een platform om verhalen te vertellen, ideeën te delen en hun stem te laten horen. Ze navigeren door een eindeloze stroom van content, van inspirerende mode- en schoonheidstrends tot grappige memes en politieke discussies. Instagram is zowat de perfecte digitale etalage van je merk, het liefst gecombineerd met een stevige portie entertainment en mensen in beeld.

Naast TikTok is Instagram ook wel een plek om viraal te gaan. Denk maar enkele voorbeelden van massaal gedeelde berichten in Instagram Stories zoals de recentelijke ‘All Eyes on Rafah’ tegen het geweld in Rafah met aanvallen door Israël. De post is gedeeld door - hou je vast - 47 miljoen mensen wereldwijd. Die komt binnen.

Youtube

Video content is een belangrijk onderdeel geworden in het dagelijks leven van Gen Z. YouTube is hiervoor het ideale platform en zit bomvol inspiratie. Tutorials, DIY-video’s, vlogs, behind-the-scenes in making-ofs zijn razend populair. Gen Z kiest niet langer voor de klassieke TV, maar surft op Youtube voor boeiende video content met geluid.

En doordat YouTube van Google is, pusht Google dit ook enorm goed qua SEO.

Win-win dus!