De razendsnelle opkomst van marktplaatsen
03 mei 2024 — Marketing

De razendsnelle opkomst van marktplaatsen

De razendsnelle opkomst van marktplaatsen


Herinner je je nog dat fijne gevoel van vroeger, toen je als kind door een bruisende markt liep en je je ogen uitkeek naar al die kleurrijke marktkraampjes? Wel, die markt is nu digitaal geworden en jij hebt de kans om je product(en) te etaleren voor duizenden of zelfs miljoenen potentiële klanten. Het is de razendsnelle opkomst van online marktplaatsen: iets waarover elke ondernemer op een doordachte manier moet nadenken als hij meer wil verkopen, al dan niet naast een eigen webshop.



Marktplaatsen als Bol.com en Amazon - zowat de bekendste in België - zijn online platformen die verschillende producten aanbieden van verschillende aanbieders. Zie het als een virtueel winkelcentrum waar dagelijks misschien wel miljoenen mensen doorheen scrollen via hun laptop of mobiele telefoon. En precies daarom winnen ze steeds aan belang binnen e-commerce.


Marktplaatsen zijn het nieuwe startpunt van online aankopen


Het is geen verrassing dat steeds meer aankopen online gebeuren. Daarbij is het best opvallend dat zoekmachines niet langer centraal staan als startpunt bij online aankopen, maar marktplaatsen vrij hoog prijken in de statistieken. Maar liefst 54% geeft aan vaak zijn online zoektocht te starten op een marktplaats, terwijl ruim 33% aangeeft zijn zoektocht altijd op een marketplace te starten. Dat bewijst een studie uit 2023 van GFK consumentenonderzoek. Kortom, de cijfers liegen er niet om.


Doordat sommige marktplaatsen zo bekend werden, zijn platformen als Bol.com of Amazon het allereerste waarnaar mensen surfen bij een koopbehoefte. Reden te meer om ze in overweging te nemen bij je online verkoopstrategie.

Marktplaatsen

Wat zijn de voordelen voor mijn bedrijf?

Meer verkopen en dus meer omzet genereren met je bedrijf: ongetwijfeld een groot voordeel van verkopen via marktplaatsen. En, je hoeft zeker geen groot bedrijf te hebben om de vruchten ervan te plukken, zelfs voor starters of kleine KMO’s is het interessant. Dit zijn de voordelen:

  • Unieke verkoopkans: de kans bestaat dat je al een webshop hebt. Maar door marktplaatsen toe te voegen aan je e-commerce strategie bereik je een ongezien klantenpotentieel door de bekendheid van sommige marktplaatsen. Je bereikt heel veel mensen die anders nooit de weg naar je webshop zouden vinden.

  • Perfecte springplank om online te verkopen: het verkopen via marktplaatsen is vrij eenvoudig en vereist geen geavanceerde technische kennis. Met internetverbinding en een account kom je al snel tot je eerste product dat te koop staat voor een breed publiek. Sommige marktplaatsen bieden zelfs logistieke ondersteuning zoals betalings- of verzendingsmogelijkheden. Daardoor verlies jij geen tijd en kan je je focussen op de verkoop van je product.

  • Laag risico: ‘no pay no cure’ is veelal de regel bij marketplaces. Je betaalt commissie per verkocht product. Simple comme ça.

  • Perfect als experiment bij nieuwe lanceringen: marktplaatsen stellen je in staat om snel nieuwe producten te lanceren zonder dat je een volledige webshop hoeft op te zetten. Daardoor kun je snel testen hoe de markt op je product reageert. Marktplaatsen bieden bovendien de mogelijkheid om feedback te verzamelen op je product, wat handig is als je je product wil finetunen. Doordat je verkoopt via een extern platform, maak je ook minder kans op imagoschade bij slechte ervaringen.


Onze 3 tips vooraleer je eraan begint


Verkopen op marktplaatsen is best eenvoudig. Maar vooraleer je dat doet, hou je best enkele tips in het achterhoofd voor maximaal succes. We benoemen de belangrijkste voor jou.

1. Denk na over je strategie

Denk na over je strategie waarmee je de markt op gaat, of je nu de goedkoopste of de duurste wil zijn. Breng je concullega's in kaart, maak een concurrentie-analyse op van de verschillende producten op de verschillende marktplaatsen. Breng in kaart welke producten jouw strategie het best ondersteunen.

2. Breng je kostenstructuur in kaart

Zorg voor een goed begrip en rekenmethodiek bij het aansturen van je marktplaats. Breng ook je aanloopkosten en je advertentiekosten goed in kaart. Uiteindelijk wil je je product verkopen voor de juiste prijs, rekening houdend met de commissie die je betaalt per verkocht product. Een goed beheer zorgt voor een sterk inzicht.

3. Kies marktplaatsen die bij jouw merk passen

Kies voor de juiste marktplaats die past bij jouw product, om ervoor te zorgen dat je producten opvallen in een zee van concurrentie. Stel je voor dat je een bedrijf hebt dat zich specialiseert in de verkoop van zwemkleding voor honden. Nu, als je ervoor kiest om te verkopen op een marktplaats die vooral gericht is op de verkoop van industriële gereedschappen, zou je misschien wel wat vreemde reacties kunnen binnenkrijgen.

Download de webinar met onze marketplace expert Emma!

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden