Starten met een webshop
Heb je er nog geen werk van gemaakt om ook online aanwezig te zijn? Dan is het hoog tijd om aan de slag te gaan, want het aantal mensen dat jaarlijks iets online aankoopt blijft stijgen! Begin deze week lanceerden de Vlaamse Overheid en Unizo de e-commercecampagne “Het internet. Ook uw zaak”. De campagne wil handelaars stimuleren om werk te maken van hun online activiteiten. Ook Indie Group wil handelaars aanmoedigen om online actief te worden. Voor ons is online ondernemen dagelijkse kost, maar we zijn er ons van bewust dat dit niet voor iedereen het geval is. Daarom helpen we jou alvast rekening houden met de volgende aandachtspunten wanneer je start met een webshop.
Start hier met deze 6 tips
1. Schrijf je in als zelfstandige
Veel mensen verkopen occasioneel wel eens iets online. Dit gaat van kleren waar hun kleine spruit is uitgegroeid tot een fiets die niet meer gebruikt wordt of zelfgemaakte postkaarten. Dit is toegelaten, maar wanneer je op regelmatige basis producten online verkoopt moet je jezelf inschrijven als zelfstandige in hoofd- of bijberoep. Ook moet je het vereiste ondernemingsnummer aanvragen door je bij een ondernemingsloket in te schrijven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO). Het ondernemingsnummer doet ook dienst als BTW-nummer. Een vennootschap hoef je niet op te richten omdat je ook als eenmanszaak kan opereren. Het voordeel is dat er geen minimumkapitaal vereist is en dat er weinig formaliteiten zijn.
2. Betaal al dan niet sociale bijdragen
Wanneer je bent ingeschreven als zelfstandige moet je er vervolgens voor zorgen dat je aangesloten bent bij een sociaal verzekeringsfonds. Vaak gebeurt dit automatisch wanneer je jezelf inschrijft in de Kruispuntbank voor Ondernemingen omdat het ondernemingsloket verbonden is aan zo’n fonds. Afhankelijk van je inkomsten moet je sociale bijdragen betalen. Tip: Denk je dat de inkomsten van je webshop direct goed zullen binnenkomen? Overweeg dan om hogere bijdragen te betalen, op die manier vermijd je dat je over enkele jaren aanzienlijk moet bijbetalen.
3. Geef alle verplichte informatie
Wist je dat je online business valt onder de regelgeving voor ‘verkoop op afstand’? Je bent dus verplicht bepaalde informatie mee te delen aan je klanten. Hieronder geven we je een beeld van een aantal van de verschillende informatieverplichtingen: Vertel wie je bent en wat je ondernemingsnummer, adres, telefoonnummer en e-mailadres is.; Beschrijf duidelijk de belangrijkste kenmerken van je producten of diensten. Ook de prijs moet duidelijk vermeld zijn, dit is de prijs inclusief alle kosten of de prijs met een overzicht van alle bijkomende kosten.; Geef de klant een beeld van de betaal- en leveringsmogelijkheden. Deze informatie moet duidelijk beschreven zijn voor het product wordt besteld en moet worden bevestigd na het plaatsen van de bestelling.
4. Houd rekening met het herroepingsrecht
Klanten van een webshop hebben 14 dagen de tijd om af te zien van hun aankoop, op enkele uitzonderingen na zoals bederfelijke producten. Als eigenaar van een webshop ben je verplicht je klanten hier op attent te maken. Het herroepingsrecht moet bovendien kosteloos zijn en zonder dat de klant een reden moet opgeven. Je kan je klanten wel de kosten voor het terugzenden laten betalen wanneer dit duidelijk is aangegeven.
5. Ga na welke btw je moet aanrekenen
Je webshop kan uiteraard bezoek krijgen van buitenlandse klanten. Wanneer zij een aankoop verrichten heb je te maken met btw bij grensoverschrijdende leveringen. Dit is een onderdeel waar je jou best even in verdiept. Hieronder een kort overzicht van het btw-tarief bij leveringen: In België: Belgisch btw-tarief aan btw-plichtigen en particulieren.: Binnen de Europese Unie: geen btw aan belastingplichtigen met een geldig btw-nummer. Het Belgisch btw-tarief is van toepassing wanneer je in beperkte mate verkoopt aan particulieren in andere landen binnen de EU, hierbij geldt echter een drempel waar de verkopen niet bovenuit mogen komen. Indien wel ben je verplicht het btw-nummer aan te vragen van dat land en daar btw aan te rekenen en door te storten.; Buiten de Europese Unie: geen btw.
6. Controleer je verzekeringen
Veel beginnende eigenaars van een webshop stockeren hun productvoorraad eerst in hun garage of in huis. Controleer in dat geval zeker op tijd of je brandpolis nog voldoet. Dit is een kleine moeite die een hoop problemen vermijdt in het geval van brand. Verder kan je ook overwegen om enkele bijkomende verzekeringen af te sluiten om je in te dekken tegen schade aan derden of om je in te dekken tegen schade door diefstal of verlies van gegevens.
Kom eens koffie drinken
Vraag een vrijblijvend gesprek aan en kom meer te weten over onze aanpak.