Personalisatie en loyalty, essentiële inzichten voor e-mail marketing succes (deel 1)
Digital performance marketeers Heleen en Lorenzo maakten begin september de oversteek en zakten af naar Londen voor de Dotdigital Summit.
In de prachtige Tobacco Dock venue deelden ze kennis en ervaring met zowel Dotdigital als andere bedrijven om de huidige e-mail marketing strategieën van onze klanten nog verder te optimaliseren.
Personalisatie - kleine aanpassingen, een wereld van verschil
Personalisatie, we kunnen niet meer zonder. Onze verwachtingen liggen torenhoog. Elk jaar kijken we reikhalzend uit naar onze Spotify wrapped. We vinden het vanzelfsprekend dat Netflix onze favoriete shows kent en als Bol.com een vreemd productvoorstel geeft, kijken we eens raar.
Ontdek hoe jij e-mail personalisatie voor jouw onderneming kan uitspelen in vijf verhelderende inzichten:
1. Marketing voorkeuren
Get the insights while they’re hot. Vraag je website bezoeker bij inschrijving op de nieuwsbrief meteen naar zijn/haar voorkeuren. Over welke onderwerpen wil dit nieuwe contact info ontvangen? Als je in je e-mail communicatie rekening kan houden met deze voorkeuren, verminder je automatisch onnodige frustratie en verklein je de kans op afnemende betrokkenheid.
2. Dynamische e-mail invulling
Creëer gepersonaliseerde e-mails door gebruik te maken van dynamische invulling. Hou rekening met de taal van lezers, hun favoriete fysieke winkel of vertrouwde vertegenwoordiger door de invulling van jouw e-mail aan te passen aan deze kleine, maar toch cruciale verschillen.
Win-win, als je ‘t ons vraagt! Alle lezers krijgen info over hetzelfde, belangrijke onderwerp en de persoonlijke touch zorgt voor een hogere betrokkenheid, aangezien lezers zich beter herkennen in de boodschap. Werken met dynamische invulling is daarbovenop zeer tijdsefficiënt.
3. Product aanbevelingen
Vandaag maken meer en meer e-mail tools gebruik van machine learning en predictive analysis om toekomstig gedrag van jouw klanten in kaart te brengen.
Op basis van verschillende algoritmes brengen e-mail platformen in kaart welke producten het meest bekeken worden op jouw website, welke producten stijgen in populariteit en welke producten vaak samen gekocht worden.
Het voordeel voor e-mailmarketeers? Deze aanbevelingen worden samengebracht in een simpel bouwblok dat zo in elke e-mail template gegoten kan worden. Aanbevelingen worden dynamisch aangepast aan de ontvanger van de e-mail. Uittesten dus!
4. Abandoned browse
Slechts een heel klein aandeel van het totaal aantal websitebezoekers converteert tijdens hun website bezoek. Naast de alom bekende abandoned cart voor e-commerce websites, is de abandoned browse functionaliteit eentje die nog te vaak vergeten wordt. Hierbij focus je alle e-mail communicatie telkens op websitebezoekers die onlangs specifieke, relevante webpagina’s bekeken, maar niet converteerden.
Op basis van deze voorwaarde wordt een segment gebouwd dat deze nieuwsbrief subscribers filtert uit het grotere geheel en ontvangen ze een gerichte mailing over het onderwerp van deze webpagina’s.
5. AI
Last but not least, AI. Ook in e-mail marketing is AI stilaan niet meer weg te denken. Zo lanceerde Dotdigital in september 2023 Winston AI. Winston helpt je onder andere met het optimaliseren van jouw e-mail content om jouw boodschap beter te laten afstemmen op jouw doelpubliek. Kleine aanpassingen, grote impact.