B2B e-commerce - Een strategische keuze voor meerwaarde
Ongeacht de diversiteit van B2B-ondernemingen hebben hun klanten vaak dezelfde verwachtingen van de digitale dienstverlening. De keuze van een platform wordt bijgevolg bepaald door de meerwaarde die het levert, zowel online- als offline.
Wat verwacht de markt van online platformen?
Omnichannel
B2B-klanten verwachten een omnichannel ervaring, waarbij zij flexibel schakelen tussen self-service en full-service aankopen doorheen de verschillende kanalen. Daarbij resulteren complexe aankopen meestal in een interactie met de vertegenwoordiger, maar bij kleinere – en herhaalaankopen gaat de voorkeur uit naar het online platform. Bovendien is online ‘eenheidsworst’ ruim onvoldoende om aan de noden tegemoet te komen. Klanten verwachten een gepersonaliseerde benadering, volledig in het verlengde van wat men offline gewend is: prijzen, gamma, informatie en assistentie, op maat van - en aangepast aan de klant. Om dit te realiseren moeten platformen nauw geïntegreerd zijn met de dagelijkse werking van de organisatie.
Data
Om dit te kunnen waarmaken moeten B2B-ondernemingen dus een stap verder gaan en slim omspringen met de klanteninformatie die online verzameld wordt. Het klantengedrag online in kaart brengen maakt het mogelijk om die informatie vervolgens efficiënt in te zetten. Enerzijds door op basis van de verzamelde gegevens de online ervaring van de klant te optimaliseren, anderzijds door deze verzamelde informatie aan de medewerkers binnen de organisatie beschikbaar te stellen. Bijvoorbeeld kunnen vertegenwoordigers data dat uit het platform komt gebruiken om beter gewapend, met onderbouwde cijfers hun klant te benaderen.
Eenvoud & flexibel
Tot slot is ook de flexibiliteit en het gebruiksgemak van het platform van uiterst belang. Informatie moet eenvoudig aanpasbaar zijn en het online platform moet vlot kunnen samenwerken met andere essentiële systemen binnen de organisatie. Systeemintegraties zijn niet meer weg te denken in functie van personalisatie, hogere efficiëntie en consistente data doorheen de volledige organisatie en bijgevolg de beleving van de klant. Daarom zijn koppelingen met ERP-, CRM- en PIM-systemen vandaag onontbeerlijk.
4 belangrijke peilers waaraan een online platform moet voldoen:
- Omnichannel
- Experience management
- Order and product managment
- Flexibility and scalability
Magento als koploper
De keuze van een volwaardig e-commerce platform is een kritieke fase in het proces naar het opzetten van een geslaagde online dienstverlening. Forrester onderzocht in welke mate 11 toonaangevende e-commerce platformen voldoen aan de verwachtingen van vandaag en morgen. Magento Commerce is de eerste van de klas op basis van het aanbod en de strategische positionering.
Waarom Magento als uitblinker?
Omnichannel
De functionaliteiten van Magento maken het mogelijk om de shopervaring van de bezoeker centraal te zetten. Zo kan je connecteren met je klanten via eender welk kanaal of apparaat. Ongeacht op welke manier een klant in contact treedt met jouw merk, zowel online als offline, wordt via Magento een gepersonaliseerde ervaring gecreëerd.
Experience management
Magento2 biedt verbeterde conversies door een one step checkout, snelle zoektechnologie, gepersonaliseerde content en nog zoveel meer. Om nog meer aan business to business noden te beantwoorden werden extra functionaliteiten toegevoegd zoals bijvoorbeeld: contractprijzen, aparte prijslijsten per type klant,...
Order and product management
Gebruiksgemak voor de e-commerce manager wordt verzekerd door middel van een vernieuwde back-end. Deze is volledig gebruiksvriendelijk ontworpen. Piekmomenten en snelle groei worden zo met gemak opgevangen. Ook dagelijkse taken kunnen makkelijk gemanaged worden door middel van het adminoverzicht, dat volledig naar eigen hand te zetten is.
Flexibility and scalability
Deze functionaliteiten worden eindeloos uitgebreid en ondersteund dankzij de grote open source community die dagelijks aan en in Magento werkt. Maar ook via de Magento Marketplace die fungeert als een soort App Store waarbij functionaliteiten worden aangeboden en kunnen worden geïmplementeerd in jouw webshop.
Bekijk onze Magento cases
Inhouse marketing, Analytics & dashboarding, Doelgerichte strategie, Performance marketing, Website development
Doelgerichte strategie, Design/UX, E-commerce met Magento 2
Doelgerichte strategie, E-commerce met Shopware, Zoekmachineoptimalisatie (SEO), Analytics & dashboarding, E-mailautomation, Google, Shopware, Dotdigital