Waarom een “positie nummer 1” SEO-strategie niet meer 100% van deze tijd is.
19 september 2022 — Marketing

Waarom een “positie nummer 1” SEO-strategie niet meer 100% van deze tijd is.

Waarom een “positie nummer 1” SEO-strategie niet meer 100% van deze tijd is.

“Ons ultieme doel is om met onze website positie nummer 1 te veroveren in Google’s zoekresultaten!”.

Elke kleinere website eigenaar die deze visie erop na houdt, is er voor een stukje aan voor de moeite. Google en grote bedrijven nemen de eerste zoekpagina meer en meer over m.b.v. featured snippets en indrukwekkende marketingbudgetten. Wees slim en verleg je strategie naar het targetten van niche (of long-tail) zoekwoorden die de grote spelers links laten liggen.

De SERP … vooral voor Google en grote spelers.

We kennen het allemaal wel. Wie op zoek gaat naar een ‘laptop’ via Google landt op een pagina vol advertenties, ‘People also ask’ en Google Maps features én een overzicht van de grote spelers binnen de sector die je maar wat graag verder willen helpen. Denk maar aan Bol.com, Coolblue en Media Markt. De grote verliezer in dit verhaal? Kleinere bedrijven die minstens even kwalitatief zijn (of zelfs beter!), maar jammer genoeg niet de invloed en tools hebben om te concurreren met de grote spelers. Zij krijgen geen enkele kans om in de schijnwerpers te staan. Laat staan positie nummer 1 te veroveren op de SERP.

positie nummer 1” SEO-strategie

Horizontale SEO … wat?

Insert een shift in strategie naar het targetten van niche zoekwoorden. Denk maar aan ‘weddingplanner’ vs. ‘originele witte bruiloft’. Op deze laatste verschijnen al veel minder advertenties en featured snippets, én zijn ook de grote spelers niet aanwezig. Zeker, ‘originele witte bruiloft’ zal minder zoekvolume genereren dan ‘wedding planner’. Maar personen die hierop zoeken, weten al veel beter waar ze specifiek naar op zoek zijn. Kortom, ze staan dichter bij het ondernemen van een actie.

Dit scenario opent opportuniteiten voor kleinere spelers om zichzelf efficiënt in de schijnwerpers te plaatsen, mits natuurlijk een goede allround SEO strategie.

Observing the USA, all day every day.

En ook voor deze allround SEO strategie kunnen we proactief te werk gaan. Door geregeld de evolutie van de SERP te observeren in de USA, kunnen we goed voorspellen welke features later zo goed als zeker in België geïntroduceerd zullen worden. Lanceert Google in de US nieuwe snippets? Verandert het soort resultaten voor bepaalde zoekopdrachten (bv. van kopen naar informeren)? … Dan kunnen we op onze website nu al updates uitvoeren met focus op de ‘SEO van de toekomst’, zowel op technisch als content vlak.

Conclusie

Ga de grote spelers niet achterna, maar wees slim en verover niches waar je wel nog kan groeien. “Positie 1” is niet altijd waar SEO om draait, wél een focus op het vinden van jouw niches en pro-actieve content creatie. Zie SEO als lead generator die sterk ondersteunt in het converteren van websitebezoeker, maar niet per se de ‘converteerder’ is.

Samen groeien?

Heb je hulp nodig bij het opstellen of bijsturen van je SEO strategie? Onze digital performance experts geven je graag raad.