Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Update: new features voor SEA

Op 24 mei ging opnieuw de Google Performance Summit van start.

Google Performance Summit

Op de inmiddels vierde editie van het event, dat jaarlijks door Google wordt georganiseerd, worden nieuwe features, cijfers en mogelijkheden binnen Google AdWords en Analytics voorgesteld. Ontdek in deze blog alles over de aangekondigde veranderingen binnen AdWords!

Expanded Text Ads


Nog geen drie maanden geleden zette Google de SERP (Search Engine Results Page) volledig op zijn kop door alle advertenties aan de rechterkant te verwijderen. Vorige week werd alweer een nieuwe update aangekondigd: Expanded Text Ads. Door het verwijderen van de advertenties aan de rechterzijde van de SERP, heeft Google de mogelijkheid om tekstadvertenties voortaan extra karakters te geven. Dit kadert ook binnen de mobile-first strategie, de nieuwe advertenties moeten er uniform uitzien, ongeacht het toestel waarop ze worden weergegeven.

Op dit moment maken we nog gebruik van het 25-30-35 advertentieformaat:

- Headline 1: 25 karakters
- Headline 2: 30 karakters
- Korte beschrijving: 35 karakters

Het bestaande advertentieformaat zal plaatsmaken voor een nieuw formaat: 30-30-80. Advertentieteksten zullen dus een stuk langer en zichtbaarder zijn in de SERP.

Aangepaste Display-URL


Verder test Google een nieuw formaat uit voor haar display URL’s. Waar die vroeger eerder beperkt waren, worden straks twee niveaus toegelaten. Een voorbeeld van een display URL in het nieuwe formaat zou bijvoorbeeld indiegroup.be/oplossingen/build kunnen zijn. Hierbij zijn /oplossingen en /build de twee subdomeinen. In het onderstaande voorbeeld zijn dit: ‘NewYorkCity’ & ‘Budget’. Het invullen van de basis-URL hoeft niet langer, deze wordt op basis van de landingspagina opgebouwd.

Mobiele biedstrategieën


Maar liefst de helft van alle zoekopdrachten binnen Google, gebeurt vandaag op mobiele apparaten.  Google heeft daarom aangekondigd dat ze de targeting op apparaten gaat aanpassen. Binnen enkele maanden zullen adverteerders de mogelijkheid krijgen om individuele bodaanpassingen in te stellen per apparaat: desktop, mobiel en tablet. Zo kan er een betere strategie per apparaat worden uitgewerkt en kan je op zoekwoordniveau biedingen aanpassen. De biedingen kunnen ook veel hoger worden opgeboden, dit tot maar liefst 900 %. De aangepaste biedingen voor specifieke apparaten zullen mogelijk zijn ongeacht het type campagne. Ook indien keyword-targeting niet wordt gebruikt, zoals bij Google Shopping.

 

Promoted Pins in Google Maps


Wanneer consumenten iets willen kopen, combineren ze online en offline kanalen om zich te oriënteren en uiteindelijk tot een aankoop over te gaan. Online en offline zijn nauw verbonden. Meer nog, een recent onderzoek van de BazaarVoice leert ons dat 39 % van de consumenten online reviews raadpleegt, alvorens een product offline aan te kopen. Volgens Google, gebruikt maar liefst 62 % van alle smartphone gebruikers hun toestel om ad hoc informatie op te zoeken en/of over te gaan tot een aankoop. Deze intentie-rijke momenten noemt Google micro-moments, en worden ook voor adverteerders steeds belangrijker.

Een derde van deze micro-moments zou gerelateerd zijn aan locatie, de zogenaamde “I-want-to-moments”. Met dank aan de mobiele apparaten, kunnen we vandaag snel en gemakkelijk alles om ons heen direct vinden. Het aantal locatie gerelateerde zoekopdrachten in Google groeit razendsnel. Vandaag zou 50 % van de consumenten, die een lokale zoekopdracht op zijn of haar smartphone uitvoert, binnen één dag een bezoek aan een winkel brengen. 18 % van deze zoekopdrachten zou binnen één dag tot een aankoop leiden.

Om consumenten te bereiken die op zoek zijn naar een fysieke locatie introduceert Google een nieuw advertentietype: lokale search advertenties in de Google zoekmachine én in Google Maps (apps en mobile web). Wanneer iemand op zoek is naar een schoenwinkel in de buurt, kunnen adverteerders gebruik maken van locatie-extensies. Deze extensies tonen prominent de verschillende fysieke locaties van de adverteerder. Om meer bezoekers naar bedrijfssites te lokken, krijgen de pagina’s van lokale bedrijven bovendien een volledig nieuwe look, waarin speciale aanbiedingen een hoofdrol spelen.

De advertenties worden op twee locaties weergegeven in Google Maps: in de lijst met zoekresultaten en op de Google Maps kaart. Op de kaart worden de paarse pins en logo’s getoond om aan te geven waar de fysieke locatie van bedrijven of winkels zijn. Wanneer je onderweg bent, kunnen deze pins ook opduiken. Tik je op het logo, dan krijg je bijvoorbeeld een coupon voor producten die je in de desbetreffende shop kunt kopen.

Display in een Mobile-First tijdperk


Google heeft bekend gemaakt, dat het een nieuwe generatie display ads gaat uitrollen om adverteerders eenvoudiger succesvolle mobiele advertenties te laten ontwikkelen. Adverteren op mobiele apparaten is uiterst interessant voor adverteerders om hun doelgroep te bereiken, maar de uitvoering is niet altijd gemakkelijk. De verschillen tussen smartphones zoals afmetingen, besturingssystemen en mobiele browsers vormen vaak een uitdaging.

De nieuwe Responsive advertenties voor Display passen zich automatisch aan aan de content op de websites in het Google Display Netwerk (GDN). Naast deze verandering is het ook mogelijk een grote inventory te bereiken, omdat deze advertenties zich ook aanpassen aan de “look and feel” van de website. Adverteerders dienen enkel de koptekst, beschrijving, afbeelding en een URL toe te voegen. Google doet de rest en bouwt zelf responsive advertenties.

 

Complete make-over voor AdWords 


We kondigden al aan dat Google de AdWords interface na 15 jaar grondig gaat vernieuwen. Het redesign is gebaseerd op Google’s Material Design, dat je ook terugziet in Gmail, Maps en de SERP. Google wil het advertentie programma, door middel van een nieuw design, gebruiksvriendelijker maken en de navigatie vereenvoudigen. Belangrijke en waardevolle data moet in één oogopslag zichtbaar zijn om sneller te kunnen anticiperen op kansen in de markt. Het moet ook makkelijker worden om AdWords op te zetten én te optimaliseren, afhankelijk van jouw marketingdoelen. De aanpassingen moeten tegen eind 2017 doorgevoerd zijn. Een select groepje adverteerders zal eerder toegang krijgen om de interface te testen en feedback te geven. Lees meer in onze blog over het redesign van Google AdWords.

Wat betekenen deze veranderingen?

De langere advertentieteksten en meer opties voor de display URL betekenen dat je meer ruimte hebt om een stevig argument aan te halen of een USP uit te spelen, om consumenten te overtuigen om voor jou te kiezen. Specifiekere display URL’s bieden jou de mogelijkheid om klanten ervan te overtuigen dat je hen exact kan bieden waar zij op zoek naar zijn. Omdat relevantere ads leiden tot betere kwaliteitsscores, verwacht men dat deze update voor veel adverteerders een (in)directe invloed zal hebben op de kwaliteit van hun account.

Binnenkort zullen bedrijven dankzij gesponsorde pins in Google Maps kunnen adverteren om een prominente plaats te krijgen bij locatie-zoekopdrachten en kan je als winkelier aanbiedingen uitlichten. Je kan dus zeer gericht consumenten benaderen op het moment dat ze op zoek zijn naar een fysieke (winkel)locatie.

Ten slotte, dankzij Responsive Advertenties, hoef je als adverteerder niet langer zelf je display-ads aan te passen afhankelijk van de locatie of het apparaat waarop ze worden weergegeven.

Wanneer beschikbaar?

Op dit moment is Google nog bezig met het uitrollen van een eerste bèta-versie in verschillende markten. Wanneer alle nieuwe functies zullen uitrollen voor het grote publiek, is nog niet bekend. We houden jou verder op de hoogte omtrent deze updates en kijken alvast uit naar de verdere ontwikkelingen!