- E-commerce
Marisan
Online marketing in een persoonlijk jasje
Marisan
Marisan is importeur en groothandelaar in allerhande verpakkingsmateriaal. Van verzendzakken over voedselverpakking tot etiketten en labels … name it, Marisan has it! Ze leveren maatwerk (met hoofdletter M) en spelen zo in op de specifieke wensen van elke B2B-klant. Met die persoonlijke topservice drukken ze hun unieke stempel – of etiket – op een heel competitieve sector.

Online aanwezigheid, offline verpakt
Door de jaren heen bouwde Marisan een mooie klantenportefeuille uit. Hun succes kwam er vooral door hun persoonlijke benadering, want de website miste zijn doel. Er kwamen weinig bezoekers en wie de weg wel vond, zag de bomen niet meer door het bos aan informatie.
Zaakvoerder Sven wou met de nieuwe website vindbaar zijn voor nieuwe klanten én duidelijk weergeven waarvoor ze allemaal terecht kunnen bij Marisan. Ook bestaande klanten moesten een beter zicht krijgen op het assortiment. Een kolfje naar de hand van Indie Group! Tegelijk was het onze uitdaging om te tonen dat online niet per se gelijk staat met onpersoonlijk.
Ons traject
1. Wie zijn de klanten?
Het klantenbestand van Marisan is heel uiteenlopend. Ze leveren verpakkingsmaterialen aan de macro-industrie, maar evengoed aan de retail- en e-commerce sector. Staat genoteerd, maar wij zouden Indie Group niet zijn als we niet wat dieper zouden graven. Om te weten wat klanten echt belangrijk vinden, moeten we ze natuurlijk door en door kennen. We deden een bevraging bij de bestaande klanten en gebruikten deze outcome als basis voor de journeys, persona’s en wireframes.
2. Tweeledig platform
Het online platform kreeg vorm. Enerzijds kwamen er duidelijke product- en referentie pagina's die tonen wat Marisan voor een bedrijf kan doen, anderzijds kwam er een dashboard voor de huidige klanten. Door de link met het ERP-systeem kunnen klanten in deze tool makkelijk hun voorraden checken, vroegere bestellingen raadplegen, … Een service die de flow tussen Marisan en het vaste cliënteel alleen kan verbeteren!
3. Marketingstrategie
De website stond er: verpakking mét inhoud. In het online marketingplan namen we verschillende mogelijkheden op om bedrijven te triggeren om het nieuwe Marisan-platform te bezoeken.
Bestaande klanten werden via een mail flow op de hoogte gesteld van de mogelijkheden die het dashboard hen biedt. Prospects werden aangesproken via search campagnes, gericht op heel specifieke zoektermen binnen bepaalde niches. De campagnes werden constant gefinetuned om de beoogde doelgroepen nog beter te bereiken.
Never ending strategy
Dat een marketingstrategie geen eindig gegeven is, bewijst ook deze case. In de eerste fase behaalden we mooie resultaten zoals heel wat nieuwe leads. Toch stopt het hier nog lang niet. Tijdens volgende stappen spelen we o.a. de persoonlijke service online nog meer uit en worden nieuwe markten aangesproken.
Het dashboard zal worden ingezet om de klanten heel persoonlijk te adviseren. Zo worden bepaalde producten in de kijker gezet die nuttig kunnen zijn voor die specifieke klant, denk bijvoorbeeld aan extra etiketten of een ecologisch alternatief voor plastieken verzendzakken. Een mailflow zet deze aanpak voor cross-sell nog extra kracht bij.
De resultaten van dit traject worden constant gemonitord en bijgestuurd waar nodig. Door steeds verder te verfijnen, kan deze aanpak later vlot vertaald worden naar nieuwe markten. Zo pakt Marisan, langzaam maar zeker, heel Vlaanderen in!
