Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Winkelbezoek stimuleren via betaalde campagnes

De Sint arriveerde het afgelopen weekend in ons land en dus naderen ook de feestdagen razendsnel. We vertelden jou al hoe je jouw betaalde zoekcampagnes kan voorbereiden op de eindejaarsperiode, maar wist je dat je jouw campagnes ook kan inzetten om consumenten aan te zetten tot het brengen van een bezoek aan je fysieke winkel(s)? Met de eindejaarsperiode voor de deur is dit het ideale moment om hier dieper op in te gaan!

Online en offline shopping

Online shoppen is eenvoudig en vergt relatief weinig inspanning van de consument, toch zijn er een aantal redenen waarom consumenten afhaken. Vaak voorkomende frustraties zijn bijvoorbeeld moeilijkheden bij het retourneren, het wachten op de zending of het betalen van verzendkosten. Om deze redenen en nog enkele specifieke voordelen verbonden aan offline shoppen, zoals de mogelijkheid tot het aanraken en passen van producten, kiezen consumenten ook nog voor een winkelbezoek. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten is dit geen nadeel voor je webshop en online activiteiten. Klanten die je fysieke winkel(s) bezoeken kunnen ondergedompeld worden in de offline leefwereld van je merk en leren de mensen achter het merk kennen. Ook toont een studie van IDC (International Data Corporation, Amerikaans onderzoeksbureau) aan dat consumenten die online en in-store winkelen een 30 % hogere lifetime value hebben voor je bedrijf ten opzichte van consumenten die slechts één kanaal gebruiken. Het is dus belangrijk om als merk of bedrijf je consumenten ook te motiveren om je winkel(s) te bezoeken. De vraag is hoe pak je dit als online adverteerder aan?

Speel in op locatie en intentie

Er is geen twijfel over het feit dat de nabijheid van een fysieke winkel zwaar weegt op de beslissing van consumenten om een geïmproviseerd winkelbezoek te brengen. Het is dus voor adverteerders interessant om hun zoekcampagnes te richten op het bewust maken van consumenten op de nabijheid van een fysieke winkel. Om dit efficiënt aan te pakken kan je jouw bod aanpassen naargelang de potentiële kans dat iemand een bezoek zal brengen aan je winkel. Je bepaalt verschillende gebieden rond je winkellocatie en plaatst het hoogste bod voor mensen dichtst bij je winkel, een iets lager bod voor mensen in een bredere straal en een nog lager bod voor mensen in een grotere straal. Concreet betekent dit dat mensen uit een kleine stad sneller bereid zijn naar een nabijgelegen grootstad te gaan en dat mensen van afgelegen gebieden het snelst naar die kleine stad zullen gaan om te shoppen. Naast geografie kunnen ook zoekopdrachten inzicht geven in de waarschijnlijkheid dat een consument een bezoek zal plannen aan je winkel. Generieke zoekopdrachten aangevuld met een locatie, bijvoorbeeld 'schoenen kopen Kortrijk', of zoekopdrachten die de term 'in de buurt' bevatten wijzen er op dat een consument op zoek is naar een winkel. Ook zijn mensen die een zoekopdracht uitvoeren met een merk eerder bereid om een bezoek te brengen aan een fysieke winkel. Het ideale scenario is wanneer de koopintentie en geografische ligging samenvallen. Je kan dan je bod aanpassen naargelang de waarschijnlijkheid dat consumenten een bezoek zullen brengen aan je winkel, gebaseerd op hun nabijheid en intentie.

Zet remarketing campagnes in

In het vorige deel hadden we het over het strategisch aanpassen van je bod op basis van de geografische ligging en intentie. Daarnaast kan je ook consumenten richting je fysieke winkels leiden via remarketing. Iemand die onlangs je website bezocht, een aankoop plaatste of loyaal is aan je merk zal sneller een offline verkooppunt bezoeken dan iemand die nog niet bezig is met je merk of bedrijf. Een ander voordeel is dat je consumenten benadert met een nieuwe boodschap en niet langer met een product dat ze reeds gekocht hebben. Wanneer je bijvoorbeeld een paar schoenen online koopt, blijf je nog een aantal dagen of soms weken hetzelfde paar schoenen zien in advertenties. 

Optimaliseer je online ervaring


Zorg er voor dat de online ervaring die jouw bedrijf creëert voor consumenten geoptimaliseerd is. Je hebt dit misschien al vaak gehoord, maar toch betekent het daarom niet per se wat je denkt dat het is. In het algemeen denken adverteerders bij een goed geoptimaliseerde website of webshop aan het stimuleren van bezoekers richting het winkelmandje of het contactformulier, maar niet aan het leiden van de consument richting de winkel. Zijn winkelbezoeken dan belangrijker dan dan online verkoop? Uiteraard niet, je doelstellingen bepalen de hiërarchie van je call-to-actions. Hoe dan ook kan je er voor zorgen dat consumenten eenvoudig toegang hebben tot alle informatie die nodig is om een bezoek aan een fysieke winkel te brengen, zelfs als dit niet de primaire doelstelling is. De volgende adviezen helpen jou om consumenten de informatie te verschaffen die ze willen en die noodzakelijk is om een winkelbezoek te plannen.

 

Locatie extensies
Voeg locatie extensies toe aan je advertenties van je zoekcampagnes. Deze extensies zijn een goede manier om het adres van je fysieke winkel te promoten. De locatie extensies bestaan al een ruime tijd en dus weet de consument waar hij moet kijken om het adres te zien, indien hij hierin geïnteresseerd is. Daarnaast zijn ze subtiel genoeg om er voor te zorgen dat de primaire call-to-action niet op de achtergrond verzeild geraakt.

 

Local inventory ads
In een onderzoek van Google werd aan de deelnemers gevraagd welke informatie ze het belangrijkst vinden bij het plannen van een winkelbezoek. Uit de resultaten leiden we af dat 75 % de prijs een belangrijke factor vindt en 74 % vindt ook de beschikbaarheid essentieel. Om deze informatie via betaalde zoekresultaten te communiceren richting je doelgroep heeft Google Local inventory ads ontworpen.

Local inventory ads zijn ontworpen om de voorraad in je lokale winkels zichtbaar te maken voor consumenten die online shoppen. Ze bieden dezelfde informatie als product listing ads en wijzen daarenboven dus op de beschikbaarheid in je fysieke winkel. Wanneer consumenten klikken op deze advertenties komen ze op een pagina terecht met informatie over je fysieke winkel. Deze pagina bevat de openingsuren, de beschikbare voorraad, een routebeschrijving naar het adres van je winkel enzovoort.

De local inventory ads zijn nog niet beschikbaar in België. Momenteel kunnen adverteerders in de Verenigde Staten, het Verenigd-Koningrijk, Duitsland, Frankrijk, Japan en Australië gebruik maken van deze advertenties.

 

In-store pick-up
Het thuis laten leveren van je online aankopen is eenvoudig en vergt weinig inspanning. Soms moet je echter verzendkosten betalen of moet je wachten op de zending omwille van een lange leveringstermijn. In dat geval geeft de consument soms liever de voorkeur aan het afhalen van zijn aankoop in je fysieke winkel. Zeker wanneer je winkel of één van je winkels in de buurt is. Geef consumenten dus ook de mogelijkheid om producten online te kopen en ze vervolgens in de fysieke winkel af te halen. Het voordeel voor je bedrijf is dat consumenten ook je offline winkelervaring leren kennen en persoonlijk contact hebben met je medewerkers.