Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Palinghandel Borremans

Geen sector staat zo in de belangstelling voor online verkoop als (verse) voeding. Veel bedrijven, groot en klein, zoeken naar een rendabele manier om voeding online te verkopen. We gaan even dieper in op de case van het Vlaamse bedrijf Palinghandel Borremans, dat de stap zette naar de online verkoop van verse paling.

Wat begrijpen we onder “voeding”?

Voeding is een breed begrip en in de studie “E-commerce Belgium 2015” worden 2 categorieën onderscheiden. Enerzijds springt de sector “voeding/supermarkt” in het oog. 44 % van de consumenten verklaart deze producten “veel meer” online aan te kopen in de toekomst. Aan de andere kant van het spectrum vinden we “verse voeding”. Dit is een duidelijk nicheproduct, slechts door 4 % van de online consumenten gekocht. Maar aan de intensiteit van die 4 % kan geen enkele andere categorie tippen: 36 % kocht meer dan 5 keer per jaar verse voeding online en 13 % (goed voor 37.000 Belgen) deed dat zelfs meer dan 20 keer. Verse producten online kopen is dus zeer geliefd, maar slechts bij een heel kleine doelgroep.

Welles of nietes potentieel voor online verkoop voeding?

Voor welke formule een distributeur ook opteert, er valt online geen geld te verdienen met de verkoop van voeding. Althans dat blijkt uit de eindverhandeling van Jill Roland, handelsingenieur aan de Solvay Brussels School, die in voorjaar 2015 verscheen onder leiding van professor Claude Boffa. Uit cijfers van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, blijkt echter dat de online verkoop van geen sector vorig jaar zo snel groeide in Vlaanderen als de voeding en dranken. Voeding en dranken staan weliswaar op twee, maar kenden in vergelijking met 2014 een groei van maar liefst 14 %. Het feit dat bijna de helft van de consumenten aangeeft “veel meer” voeding online te kopen en dat de groei werkelijk stijgt, duiden er op dat er wel degelijk vraag is naar en potentieel is voor de online verkoop van voeding. Daarnaast zorgen de technische en logistieke evoluties ervoor dat er meer en meer nieuwe middelen beschikbaar zijn om de logistieke en verpakkingsissues te tackelen. Ook bij Palinghandel Borremans vormden deze zaken een uitdaging.

Palinghandel Borremans, een rijke geschiedenis!


De familie Borremans begon reeds in begin jaren 1900 met activiteiten in het handelen van paling. In eerste instantie werd paling voor eigen gebruik uit de Schelde gevist. Na verloop van tijd werd de paling, die opgevist werd uit de Schelde, beetje bij beetje verhandeld. Steeds meer mensen konden de heerlijke paling uit het idyllische dorpje Mariekerke smaken.

Omwille van de steeds toenemende vraag, waren de vangsten uit de Schelde niet langer voldoende. Er werd paling geïmporteerd uit Frankrijk, andere Europese landen en Scandinavische landen. De aangevoerde paling werd toen wel nog gestockeerd in de Schelde. Ondertussen is dit door de vervuiling van de Schelde niet langer het geval. Vandaag de dag wordt de verse paling ingevoerd van over de hele wereld en opgeslagen in het Donkmeer. Wel zijn de gebruiken nog steeds dezelfde van jaren geleden, alle expertise werd van generatie op generatie doorgegeven.

 

Bereik uitbreiden via online verkoopplatform


Het familiebedrijf, gevestigd in Bornem bij Antwerpen, zette de stap naar online omdat het zich al enkele jaren in een echte nichemarkt bevindt. In die zin dat kwalitatieve, verse paling, die afkomstig is uit de natuur, moeilijk te vinden is op de Europese markt. Het bedrijf is hier al jaren in gespecialiseerd en beschikt over de juiste opslagmogelijkheden om de natuurpaling te stockeren. Online was er dus nog een groot potentieel en de infrastructuur voor o.a. opslag was reeds aanwezig.

Het product wordt al jaren aangeboden aan vishandelaren (groot- en kleinhandel), de horeca en particulieren. Door de stap te zetten naar het online aanbieden van verse paling wil Palinghandel Borremans zijn bereik en naamsbekendheid bij particulieren vergroten. Ook wordt het voor particulieren makkelijker om paling te bestellen, rechtstreeks van de bron. Daarnaast zorgt de stap voor een drempelverlaging naar de horeca toe, de sector kan immers reeds kleine hoeveelheden bestellen en de volgende dag op het opgegeven adres ontvangen. Het online platform zorgt er natuurlijk ook voor dat de producten meer in de kijker staan.

Hans Borremans, waarom zijn jullie op zoek gegaan naar een partner voor de ontwikkeling?

“Een gebruiksvriendelijke webshop die goed in elkaar zit, vereist een zekere expertise. Net zoals wij kennis hebben van een speciaal product, heeft Indie Group dit ook naar webshop ontwikkeling toe. Naar mijn mening is het zeer belangrijk dat de webshop vanaf het begin goed draait, uitnodigend werkt en een zeker vertrouwen uitstraalt. Om deze zaken te bereiken was het interessant om ons te laten begeleiden door mensen die het klappen van de zweep kennen. De eerdere realisaties van Indie Group waren doorslaggevend voor mij om samen in zee te gaan.”

Veiligheid en versheid gegarandeerd


Palinghandel Borremans zorgt voor een snelle en veilige levering naar de consument door gebruik te maken van de 24h dienst van Bpost. Het product is verpakt in styrofoam dozen. Deze werken zeer isolerend. Het product zelf wordt vacuüm verpakt en nog eens ingepakt in een thermische folie samen met een speciaal ontwikkeld koelelement. Op die manier kan probleemloos een temperatuur garantie van maximaal 24 uur gegeven worden gedurende het hele vervoerstraject.
 

Hoe hebben jullie de nodige informatie verzameld en het gewenste advies ingewonnen omtrent de verzendingsmogelijkheden?

“De verzendingsmogelijkheden heb ik deels aangereikt gekregen door Indie Group en deels zelf onderzocht. Gezien het specifieke product dat we verhandelen (verse paling), is dit toch wel iets aparts. Er zijn een heleboel extra factoren die een rol spelen bij het leveren van verse paling in vergelijking met het verzenden van bijvoorbeeld kleding.”

Vertrouwen extra belangrijk bij online verkoop voeding


De uitdagingen waren vooral te vinden in het aanreiken en aantrekkelijk maken van het product naar de consument toe. Door gebruik te maken van kwalitatieve foto’s en het in de verf zetten van de rijke geschiedenis van het bedrijf tracht Palinghandel Borremans deze uitdagingen aan te pakken. Daarnaast is en blijft ook drempelverlaging naar de consument toe een grote uitdaging. Verse vis online bestellen blijft voor veel consumenten, vooral in België, een onwennig gegeven. Transparante communicatie en voldoende informatie moeten het nodige vertrouwen creëren.

Concrete plannen en duidelijke concept


De webshop van Palinghandel Borremans werd begin dit jaar gelanceerd. Sinds de lancering is het hele proces bij het online verkopen niet zoveel geëvolueerd. Vooraf werden alle stappen goed uitgedokterd om het verse product aan te bieden, om van bij het begin zo goed mogelijk online aanwezig te zijn. Dit alles is tot nu toe onveranderd gebleven. Natuurlijk zijn er hier en daar enkele zaken die enige ruimte voor optimalisatie hebben.

Hoe heeft Indie Group jullie geholpen bij de stap naar het online verkopen van paling?

“Indie Group heeft ons geholpen met de keuze van het meest geschikte platform, in ons geval Magento. Ook bij onze zoektocht naar een goede fotograaf om ons product optimaal in de kijker te zetten, kon Indie Group helpen. Verder was de opleiding om de werking van Magento te leren kennen zeer welgekomen. Daardoor kunnen we nu alle producten zelf beheren, aanpassen, toevoegen en/of verwijderen. Ook voor de implementatie van het logistieke platform werd de nodige ondersteuning geboden.”

Betreden grotere markt zorgt voor naamsbekendheid en extra sales

 

“Onze webshop zorgt zeker voor een return, bijvoorbeeld naar grotere naamsbekendheid toe. Er zijn veel mensen die op de webshop terechtkomen en daarna bellen om verse paling te komen afhalen. Dat is misschien deels te wijten aan die “Belgische drempel”. Natuurlijk is er sowieso een wisselwerking tussen online en offline. Ook zorgt de webshop voor extra sales en dat is waar het uiteindelijk om draait. Dankzij het online verkoopplatform kunnen we met een minieme investering een ongelofelijk grote markt bereiken.

Breng ook een bezoekje aan de webshop van Palinghandel Borremans en ga zelf op verkenning in het online aanbod van verse palingproducten.

“Ik ervaar de samenwerking als zeer goed en vlot. Indie Group is een jong en dynamisch team dat de klappen van de zweep kent en steeds openstaat tot meedenken.”

HANS BORREMANS, PALINGHANDEL BORREMANS