Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Musebooks.world

In het najaar van 2015 werd de beta-versie van Musebooks gelanceerd. Musebooks is een nieuw én uniek platform voor digitale kunstboeken en museumcatalogi. Je zou misschien niet meteen verwachten dat mensen zitten te wachten op een platform om kunstboeken digitaal te lezen, maar er zit wel degelijk muziek in dit project. Dankzij een mix van systemen wordt een unieke combinatie van drie leeservaringen aangeboden. We nemen jou graag mee in het verhaal van deze kunst-start-up.

Musebooks

Musebooks werd opgericht door Noël Slangen, Peter Ruyffelaere en Dominique De Rycke. Deze drie ervaren ondernemers bundelden hun kennis en krachten om dit unieke project op poten te zetten. Noël Slangen leidde gedurende 25 jaar verschillende communicatieondernemingen en werd vooral bekend met zijn werk in politieke communicatie. Drie jaar geleden verkocht hij zijn bedrijven Connect, Groep C en o2. Peter Ruyffelaere leidt de onafhankelijke uitgeverij Ludion. Deze uitgeverij van kunstboeken en kunstenaarsgrafiek is doorheen de jaren uitgegroeid tot een referentie op het vlak van kwaliteitsvolle kunstuitgaven. Dominique De Rijcke is specialist op het gebied van E-business. Dankzij de ervaring die zij elk in hun vakgebied hebben, heeft Musebooks heel snel kunnen schakelen.

Unieke combinatie van drie leeservaringen


Het platform Musebooks is een wereldwijde webwinkel voor digitale kunstboeken en museum- of tentoonstellingscatalogi, dat zich onderscheidt van gelijkaardige platformen door het aanbieden van een nieuwe digitale leeservaring, specifiek voor boeken over kunst. Musebooks zet kunstboeken en museumcatalogi om in drie leeservaringen: de traditionele pagina-weergave, een tekstgericht formaat en een formaat met de beelden waarop de lezer sterk kan inzoomen. De lezer kan eenvoudig switchen tussen de verschillende weergaven en de kunstwerken ook op schermen afspelen. Het platform is zowel voor desktop, tablet, mobiel en zelfs televisieontwikkeld.

Het is de unieke combinatie van drie leeservaringen, die liefhebbers van kunstboeken en museumcatalogi de stap doet zetten naar Musebooks. We denken meer specifiek aan kunstliefhebbers, kunststudenten, musea en mensen die kunst op een vernieuwende manier willen beleven.

 

Een overkoepelend aanbod


Een extra onderscheidende troef van Musebooks, ten opzichte van gelijkaardige initiatieven, is het overkoepelende aanbod. Musebooks biedt namelijk ook gedrukte kunstboeken aan, die vanuit Nederland en New York worden verdeeld. Het is zelfs de bedoeling om in de toekomst alleen gedrukte boeken aan te bieden, die ook digitaal beschikbaar zijn. Mettertijd wil Musebooks ook dat je een boek digitaal kan aankopen, vooraleer je naar de bijhorende tentoonstelling gaat.

Het is een uitdaging om de boeken in fysieke shops over de hele wereld (Europa, Verenigde Staten en de rest van de wereld) en dus visueel op de markt te krijgen. Een goede samenhorigheid tussen online en offline is daarom essentieel. Het platform kent je een prijsreductoe toe, wanneer je eerst het digitaal boek koopt en daarna de hard cover. In de omgekeerde richting krijg je toegang tot de digitale versie.

Een mix van systemen


Toen de waardevolle zakelijke opportuniteit, gefundeerd door onderzoek, resulteerde in een levensvatbaar businessplan, werden samen met Indie Group de noden geanalyseerd om het platform te ontwikkelen. Het bleek een uitdaging om een platform te ontwikkelen dat de verschillende leeservaringen kon overbrengen en tegelijk de boeken te koop kon aanbieden. Maar misschien wel de allergrootste uitdaging is het digitaliseren van de kunstboeken. In de meeste gevallen is er namelijk alleen een PDF-bestand voor de drukker of een klassiek, oud gedrukt boek voor handen. Dankzij een mix van verschillende systemen is Musebooks wezenlijk een platform geworden om boeken te bewaren en ervaren op ongeziene wijze.

De eerste essentiële stap in het digitaal aanbieden van kunstboeken en museumcatalogi is het digitaliseren van deze werken. Hiervoor hebben we een applicatie op maat ontwikkeld, die het materiaal dat normaal naar de drukker gaat uit elkaar haalt, digitaal ordent en vervolgens tagt. De applicatie exporteert de verschillende foto’s, tekstonderdelen, stijlen, etc. om deze daarna terug samen te brengen. Er is ook de mogelijkheid om content te verrijken. Het digitaliseren gebeurt in India en wordt in de Verenigde staten gecontroleerd.

Om de digitale en fysieke kunstboeken en museumcatalogi te koop aan te bieden hebben we het E-commerceplatform Magento aanbevolen. Musebooks is namelijk een digitaal verkoopplatform en geen uitgeverij. De Magento webshop is verder uitgebouwd met het ‘MyBooks’ luik. In MyBooks kan je jouw digitale boekenkast aanleggen en boeken lezen aan de hand van de drie verschillende leeservaringen. Het MyBooks-luik is maatwerk, dat onze Indie Group Developers geschreven hebben.

Een variatie aan mogelijkheden om de boeken aan te schaffen en te ervaren. Heb je er al bij stilgestaan dat er heel wat informatie moet vergaard worden? En hoe communiceert de informatie van verschillende bronnen met elkaar? Het is noodzakelijk dat dit op efficiënte wijze verloopt om de werken, zowel digitaal als in hardcover aan te bieden en ze online en in fysieke shops te verkopen. Om productinformatie efficiënt te beheren hebben we een PIM systeem opgezet. Een Product Information Management systeem biedt een enorm competitief voordeel.

De keuze voor een PIM is een fundamentele beslissing omtrent hoe Musebooks met productinformatie en het beheer ervan omgaat. Op stevige fundamenten kan je bouwen, dat is bij een online business niet anders. Het PIM systeem centraliseert, organiseert, categoriseert, lokaliseert, synchroniseert en laat verrijking van productinformatie toe. Kortom zowel het PIM systeem als de applicatie voor het digitaliseren van boeken communiceren met het platform.

“Het doel van Product Information Management is het zuiveren en centraliseren van productinformatie, om op consistente wijze zowel accurate als up-to-date informatie te voorzien voor verschillende kanalen.”

Dominique De Rijcke, Indie Group

Toekomstperspectief: wereldwijd doorbreken


Musebooks onderhandelt met verscheidene Uitgeverijen en musea om tot een partnership te komen. Er wordt aan hen geen exclusiviteit gevraagd. Zoals reeds aangehaald is Musebooks namelijk een digitaal verkoopplatform en geen uitgeverij. Ondertussen werd een overeenkomst met het MoMa in New York bereikt. Het Museum of Modern Art (MoMA), gevestigd in Manhattan in New York, is een van de meest toonaangevende musea voor moderne en hedendaagse kunst ter wereld.

Het aanbod van Musebooks is zuiver Engelstalig, daarmee richten de oprichters zich op de wereld en niet meteen op Vlaanderen. En er is nog heel wat potentieel. De boekenmarkt is wereldwijd een grotere markt dan de filmwereld en muziekwereld. Daarnaast is een platform zoals Musebooks nieuw en moet de, soms eerder klassieke, doelgroep zijn weg nog vinden naar de nieuwe leeservaring. Maar Musebooks de Amazon van de kunstwereld noemen is niet correct. Amazon beschikt over een uitstekende zoekmachine en houdt je gedrag bij om je richting zaken te sturen die jou hoogstwaarschijnlijk nog interesseren. Musebooks doet het omgekeerde.

“Wij willen een beleving bieden zoals in de boekhandel: je kunt erin bladeren en browsen. Eigenlijk cureren we en zeggen we: dit zijn de dingen die je moet lezen.”

Noël Slangen, Founder Musebooks

Waarom Musebooks

Musebooks is een nieuwe ervaring om kunstboeken te lezen. Je kunt heen en weer schakelen tussen tekst, tekst plus beeld of alleen maar beeld.