Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Instagram wijzigt algoritme

Instagram heeft eind vorige week een belangrijke update aan haar algoritme aangekondigd.

Regels

Het algoritme is een set regels, die aan de basis staat van het Instagram nieuwsoverzicht en bepaalt wat gebruikers te zien krijgen. Het social network zal de feeds van haar gebruikers niet langer in chronologische volgorde weergeven, maar op basis van relevantie. We hebben het over de nieuwe feed en hoe je er als bedrijf mee kan omspringen.

Relevantie trachten te verhogen


Net zoals bij Facebook zal Instagram, dat trouwens een onderdeel is van Facebook, binnenkort berichten in de user feeds weergeven op basis van persoonlijke interesses. Volgens Instagram missen gebruikers op dit ogenblik 70 % van de berichten die in hun feed worden weergegeven, wat betekent dat ze slechts 30 % van de inhoud van personen en merken die ze volgen zien. De aankondiging op de blog van Instagram luidde als volgt:

"To improve your experience, your feed will soon be ordered to show the moments we believe you will care about the most.

The order of photos and videos in your feed will be based on the likelihood you’ll be interested in the content, your relationship with the person posting and the timeliness of the post. As we begin, we’re focusing on optimizing the order — all the posts will still be there, just in a different order."

Om relevante foto’s en video’s te tonen aan de gebruiker zal Instagram gebruik maken van een algoritme dat kijkt naar de relatie met je volgers. Hoe vaker jij een profiel bekijkt, iets liket of becommentarieert, hoe hoger dit account in je lijstje met favorieten zal staan. Heb je schrik om foto’s niet langer te zien, m.a.w. de fear of missing out (FOMO)? Geen nood, wanneer je ’s morgens opstaat en je feed van de voorbije uren wil bekijken, zal je alles nog terugvinden, alleen in een andere volgorde.

Wanneer de update precies zal doorgevoerd worden is nog niet bekend. Verwacht wordt dat hij er in dekomende maanden komt.

 

Tegenkanting?


De aankondiging van de update leidde op verschillende social media kanalen tot heel wat reacties. Die hard gebruikers uitten hun ongenoegen omdat ze het gevoel hebben dat ze worden ingezet als lokaas voor adverteerders. Ondanks dat de kans bestaat dat deze gebruikers zullen afhaken , zal Instagram de update toch snel doorvoeren.

 

Onvermijdelijke update


Met meer dan 400 miljoen maandelijkse gebruikers en een sterk groeiend aantal adverteerders hoeft het belang van Instagram niet benadrukt te worden. Ondanks het grote aantal gebruikers heeft ook Instagram een business model waarbinnen advertenties een essentieel onderdeel zijn om rendabel te zijn.

De update van het algoritme is voor veel marketeers een onvermijdelijke stap binnen het groeiproces van het bedrijf en het verder uitbouwen van haar advertentie business. De verandering brengt namelijk verschillende voordelen met zich mee voor Instagram als advertentiebedrijf. Met het grotere vermogen om het bereik te controleren, kan Instagram efficiënter en gericht advertenties vertonen.

Het is misschien een brug te ver om de update van het Instagram algoritme als het einde van de organischesocial media kanalen te bestempelen, maar het wordt wel steeds moeilijker om je content via organische resultaten te vertonen. De update moet bedrijven meer in de richting van advertenties sturen.
 

 

 

Tips om met de update om te gaan

1. STOP OVERPOSTING

Wanneer je merkt dat één of meerdere berichten geen groot bereik meer hebben na een update, begin dan zeker niet aan overposting te doen. Overposting doet je berichten een slechte kwaliteit krijgen en daardoor worden ze lager in een feed geduwd. Tip: Onthoud dat niet elke post een groot bereik zal behalen en reageer niet impulsief na het zien van bepaalde resultaten.

2. ACTIVEER DE BETROKKENHEID

Probeer de betrokkenheid van je intern en/of extern netwerk te verhogen door aantrekkelijke content aan te reiken. Start met je eigen werknemers en creëer vervolgens een community op verschillende sociale netwerken. Tip: Leg een lijst aan van personen die je kan aanspreken wanneer het bereik ondermaats is.

3. ONTWIKKEL EEN EIGEN UNIEKE STIJL

Ontwikkel een visuele stijl op Instagram die ervoor zorgt dat mensen je merk eenvoudig herkennen. Grote merken zoals Tom Ford, Adidas en Starbucks doen dit zeer goed door het gebruik van filters, bepaalde kleuren en merkiconen. Gebruik randen, lettertypes, kleuren en filters om een sterke stijl te creëren. Het zal niet alleen voor herkenbaarheid zorgen, maar ook voor een hoger engagement omdat mensen vertrouwd geraken met je merk. Tip: Gebruik tools zoals ‘Layout’ van Instagram of ‘Canva’. In deze laatste tool kan je een custom template ontwerpen en gebruiken.

4. KOOP GEEN VOLGERS

Het is absoluut ‘not done’ om volgers te kopen. Het aankopen van volgers zal je engagement statistieken ruïneren, ook al beweert de verkoper dat het gaat om actieve accounts. Tip: Spendeer je budget liever aan advertenties, dit geeft je op termijn ‘echte’ fans.

5. GEBRUIK DATA

Gebruik de beschikbare data en statistieken van Instagram om slimme beslissingen te nemen over de inhoud en look & feel van toekomstige berichten. Bijvoorbeeld: meer hashtags betekent meer likes, de filter ‘Valencia’ (na ‘no filter’) is voor mijn bedrijf één van de betere filters om likes te krijgen, foto’s met gezichten behalen 30 % meer likes, etc. Tip: Deel inzichten binnen het team, zodat het volledig team hier rekening kan mee houden.

Instagram binnen je organisatie inzetten


Instagram is een zeer interessant kanaal om merkbeleving te creëren en de interactie met je doelgroep aan te gaan. Het is uiteraard belangrijk rekening te houden met de specifieke kenmerken van dit kanaal. Ontdek hoe je met je (lokale) business kan scoren op Instagram.