Waarom je echt een meetplan nodig hebt

Heb je echt een meetplan nodig?


Ja, het verzamelen van data is enorm belangrijk! Data helpt je namelijk bij het definiëren van klantengedrag, het verbeteren van proces-efficiëntie en het optimaliseren van marketing campagnes. Je kan ook té veel dingen meten. De beschikbare informatie is vandaag namelijk enorm. Juist daarom is een onderbouwd meetplan een essentieel onderdeel van je digitale strategie.

— Focus op informatie die je echt helpt groeien 

Nog veel te vaak wordt Google Analytics geïnstalleerd, zonder dat het vooraf duidelijk is wat er precies gemeten moet worden. Zonder doelgericht meetplan ben je geneigd alles te gaan meten. Helaas ondervind je pas achteraf dat het merendeel van de verzamelde gegevens niet eens zo nuttig is. Niemand houdt van vergeefse inspanningen.

 

“Er is een groot verschil tussen winnaars en verliezers als het gaat om web analytics. Winnaars, nog vóór ze beschikken over data of tools, hebben al een goed doordacht digitaal meetplan. Verliezers niet.” - Avinash Kaushik, web analytics expert 
 

Een meetplan vertaalt je belangrijkste bedrijfsdoelstellingen naar objectieve meetpunten of numerieke statistieken die je via je website, webshop of applicatie kan verzamelen.

 

Met een gericht meetplan bereik je:

  1. Beter inzicht in het (koop)gedrag van je klanten 
     
  2. Verbeterde proces-efficiëntie
     
  3. Geoptimaliseerde online marketing campagnes 

— Aan de slag

Een gedetailleerd meetplan opstellen neemt tijd in beslag. Maar wil je een fundament opbouwen voor jouw toekomstige beslissingen, dan is het een must. Om het meetplan op te stellen, heb je een aantal belangrijke inzichten nodig. Zo moet je eerst over een goed beeld van je doelstellingen en KPI’s beschikken. Daarnaast moet je voldoende kennis hebben over web analytics en de technische kant van je platform.

Een goed voorbeeld is Van Landschoot, één van onze klanten met wie we een meetplan hebben uitgewerkt. Als fabrikant van kwaliteitsvolle boxsprings is het bedrijf altijd op zoek naar manieren om extra waarde te creëren voor haar klanten en verdelers. Via hun online productconfigurator kunnen verdelers en consumenten een complete boxspring samenstellen. Om meer te leren over de gebruikers en het platform, wilden we het gebruikersgedrag kwantitatief in kaart brengen.

Binnen het platform waren talloze meetpunten mogelijk. Maar we wilden natuurlijk enkel waardevolle interacties, conversies en engagement duidelijk in kaart brengen en meetbaar maken. Tijdens een workshop brachten we hun ambities en doelstellingen in kaart. We kwamen vervolgens tot een unieke lijst van meetpunten en plaatsten het gewenste gebruikersgedrag erbij. Zo schakelden we gefaseerd van doelen naar implementatie van de meetpunten, en niet andersom. Focus op het verbeteren van de KPI’s betekent meer engagement en meer conversies. Dit resulteert in een geoptimaliseerd platform en meer omzet.

— Een sterk meetplan is dynamisch

Het spreekt voor zich dat het meetplan nooit definitief is. Periodieke optimalisatie is essentieel om ervoor te zorgen dat het altijd actueel is en in overeenstemming blijft. Jouw doelen kunnen namelijk veranderen of er kunnen nieuwe bijkomen. Verzamel je niet van bij de start de belangrijkste data? Dan is die data onherroepelijk verloren.

Een gericht meetplan voor jouw online platform uitwerken en uitvoeren? Neem contact met ons op!

Samenwerken?