Lecot

 — De doelstelling was duidelijk: meer omzet genereren via de bestaande webshop. Laat dat nu net onze forte zijn! Lecot had al enkele jaren een sterk e-commerce platform. De mogelijkheden waren legio, maar waren onvoldoende bekend bij hun klanten. Wij gingen op zoek naar de onderliggende pijnpunten en maakten een plan op om de verschillende doelgroepen naar de bestaande online winkel te leiden. De uitrol voor een eerste doelgroep leidden wij samen met de marketing van Lecot in goede banen, bij de volgende segmenten neemt Team Lecot het voortouw op basis van ons framework.

Lecot

Dé groothandel voor bouw en industrie

 — IJzerwaren, gereedschap, bouwbeslag, …Lecot is een grote speler in allerhande bouwmateriaal. Hoewel ze sterk inzetten op een online verhaal, blijft dit een heel traditionele sector. Aannemers en vakmannen bellen om een bestelling te plaatsen, vragen te stellen, … wat heel belastend is voor de binnendienst.

De grote uitdaging was om op dit vlak een verschuiving te realiseren naar het e-commerce platform. Dit moest leiden tot ontlasting van de binnendienst, waardoor er ruimte wordt gecreëerd voor andere opportuniteiten. Daarnaast draagt dit ook bij tot het beperken van de foutenmarge bij het plaatsen van orders. ‘Old habits die hard’ dus gingen wij op zoek naar triggers en mogelijkheden om een eerste type klant fan te maken van de Lecot-webshop!

Het traject dat we samen met Lecot doorlopen, is een verhaal van ‘onboarding’. Hoe krijgen we de huidige klanten ‘on board’ van het online platform? We startten bij één doelgroep, plaatsers van ramen en deuren, om in een latere fase de beste versie van het plan toe te passen op andere klantensegmenten.

Vragenronde deluxe

Inzicht krijgen in de werkwijze van de installateurs was een essentiële eerste stap. Wat vinden ze belangrijk qua service? Hoe kan de administratie makkelijker worden gemaakt voor hen? Ook de sales experts van Lecot werden uitgebreid bevraagd. Zo kregen wij een compleet beeld van bestaande benaderingen en mogelijke pijnpunten.

Recht op ’t doel af

Vanuit alle input definieerden we duidelijke persona’s en brachten we de customer journey in kaart. Door ons neutraal oogpunt werd het al snel duidelijk: de doelgroep moet de meerwaarde van het platform kennen om er consequent gebruik van te maken. Naast de hoofddoelstelling – met z’n allen naar de webshop – formuleerden we concrete doelstellingen die we doorheen het traject wilden bereiken.

Doordachte plannen smeden

Het ‘onboarding plan’ kreeg vorm. We vulden de promoties aan met een educatieve insteek om de mogelijkheden van het platform duidelijk te maken.Zo kon de vakman zelf ontdekken dat zo’n account best handig is. Ze krijgen snel reactie via de chat, vinden documenten in één muisklik terug en kunnen natuurlijk vlot bestellingen plaatsen. Het platform wordt zo een echt verlengstuk van Lecot. Misschien toch een goed idee om even te registreren?

Samen plannen waarmaken

De basis was er en samen met het marketingteam van Lecot gingen we aan de slag. Doelstelling nummer één? Aanzetten om een account te maken. Een belangrijke plaats in het traject was weggelegd voor marketing automation.

Eens het account geregistreerd is, komt een mail flow op gang die de bouwprofessional alle mogelijkheden toont. Wie vroeger al bestelde, sporadisch of frequent, werd telkens op een andere manier benaderd. In elke flow stond educatie centraal. Lecot had immers een schat aan relevante informatie, tips & tricks, … die ze moeilijk tot bij hun klanten kregen. Wij zetten er graag onze tanden in en hielpen alles hapklaar maken.

Een online toekomst

De beoogde doelgroep vindt intussen vlot de weg naar het e-commerce platform. Maar hier stopt het verhaal uiteraard niet.

In de eerste fase namen wij het voortouw en werkte de marketingafdeling van Lecot met ons mee. Vanaf nu worden de rollen omgekeerd en bieden wij extra ondersteuning waar nodig.Go team Lecot!

Samen groeien?

Klaar om samen te ontdekken wat jouw klant wil beleven?