Häfele

 — Missie naamsbekendheid: Top of mind via online marketing

Häfele

Van ad-hochulplijn tot proactieve strategie

 — Meubelbeslag, deurscharnieren, verlichting, scheidingswanden, … Häfele is dé specialist ter zake. Enerzijds als ervaren distributeur, anderzijds als producent van hun huismerk. Alles begon ooit in het hoofdkwartier in Duitsland, maar intussen is Häfele uitgegroeid tot een ambitieuze wereldspeler.

De Belgische tak riep initieel onze hulp in om het huismerk top of mind te maken bij bestaande klanten en om Häfele algemeen bekender te maken bij het grote publiek. Het kleine inhouse marketingteam had hier immers geen tijd voor. Een Indie-inhousetraject was hier dus de geknipte oplossing!

Cijfers én content

Het doel van het inhousetraject was eenvoudig: marketingtools uitwerken om de B2B-klanten beter te bereiken. De twee marketingcollega’s bij Häfele kwamen hiervoor absoluut handen tekort. Het inhousetraject startte met Herbert die vooral focuste op e-mailautomation en analyse. Al snel werd duidelijk dat er contentcreatie nodig was voor sociale media, alsook het opstellen en vormgeven van de nieuwsbrief. Enter Tine! Week om week wisselden ze elkaar af om team Häfele bij te staan.

Klantendata segmenteren om gericht te mailen, socialmediakanalen opzetten, een contentplan opstellen om een duidelijke structuur te brengen in het opmaken en onderhouden van sociale media, … De acties waren talrijk en de marketing van Häfele België kreeg steeds concreter vorm.

Tijd voor strategie

Na een aantal maanden inhouse zetten we samen de stap naar een strategisch traject. We bepaalden persona’s, doelstellingen en KPI’s en deden een bevraging bij de interne salescollega’s. Al deze bevindingen vormden de basis voor een doordacht online marketingplan.

  • Bekendheid creëren: eerst het merk, daarna het productaanbod
  • Aanpak per doelgroep: lokale schrijnwerker bv. targetten via facebook
  • E-mailautomation: de verschillende doelgroepen op een persoonlijke manier aanspreken
  • Gericht adverteren: doordachte mix van Google Ads, LinkedIn en Meta Ads om de doelgroep verder uit te breiden en meer naamsbekendheid te creëren.

Langdurig partnership

Momenteel zetten we het plan volop om in de praktijk. We zetten advertenties op, stellen e-mailautomation in en volgen de marketing mee op. Hierbij werken we vlot met verschillende tools die aangereikt worden vanuit het Duitse HQ, zoals het e-mailprogramma Maileon. Deze tools optimaal benutten en rendabel inzetten is de boodschap!

Intussen heeft het marketingteam van Häfele België een nieuwe collega die zich focust op contentcreatie voor sociale media. Zo verschuift onze focus deels naar overkoepelend werk op vlak van planning en strategie, al blijven we uiteraard bijspringen waar nodig met allerhande marketinginspanningen. Optimaliseren, anticiperen en participeren waar nodig … we blijven onze expertise graag inhouse delen!

Yes to the partnership!

Als end-to-end partner bouwen we samen aan jouw digitaal traject. Geen holle termen, wel een heldere strategie en resultaten om op te high-fiven!