Trends in je sector op je radar krijgen
5 business design methodes die je daarbij kunnen helpen
Gepast reageren op trends in je sector.
In een vorige blogpost gaven we reeds het belang van trends in de markt aan. Daarnaast moet er ook zeker voldoende oog zijn voor wat er zich in je sector en industrie voordoet. Indien nodig dien je jouw bedrijf te transformeren om een passend antwoord te kunnen bieden. We sommen even op welke elementen van belang zijn om in je strategisch luik op te nemen.
5 Business design methodes
1. Businessmodel innovaties
Bedrijven die willen groeien dankzij businessmodel innovaties moeten een aantal belangrijke vragen beantwoorden. Hoe breed is de scope van de inspanning? Hoeveel risico willen we nemen? Is dit eenmalig of voor altijd? Welk type businessmodel innovatie onderscheidt ons echt qua performantie? Hoe zorgen we ervoor dat we niet kannibaliseren op de core business?
Om dit vatbaar te maken, werken wij met een model die de strategie voor jouw transformatie in een gestructureerde aanpak giet.
2. Mergers
Je hebt het best oog voor wat zich voordoet in je concurrentiële omgeving. Welke bedrijven vloeien samen? En wat betekent de nieuwe entiteit voor jouw positie? Nemen concurrenten bv. een complementair bedrijf over? Verkrijgen ze hierdoor een sterkere positie in de waardeketen?
3. Acquisities
Ga ook altijd na welke bedrijven jouw concurrenten overnemen. Zijn het andere concurrenten? Zijn het bv. technische bedrijven om technische zaken te realiseren? Is het een disruptieve start-up waarbij ze nu zelf de eigenaar zijn van het disruptieve?
4. Nieuwe start-ups
Hou het start-up landschap in de gaten. Dit zijn veelal kleine, maar zeer innovatieve bedrijven. Zij komen op een vernieuwende, moderne en innovatieve manier met oplossingen voor de problemen van de klant.
5. Alternatieve oplossingen voor hetzelfde probleem
Hou het probleem dat jij met je organisatie bij de klant oplost grondig onder de loep. Zijn er alternatieven? Zijn deze goedkoper? Sneller? Milieuvriendelijker?
Om je van punt a naar punt b te begeven kan je bv. zelf met de auto rijden, een taxi bellen, een Uber bestellen, een trein tram of bus nemen, te voet gaan, de fiets nemen, …