De wereld verandert razendsnel...
...maar de winst zit in de constanten.
Constante verandering is nodig om niet irrelevant te worden.
De wereld verandert exponentieel. Je hoort het al eens links of rechts waaien. Dat er veel ontwikkelingen zijn staat buiten kijf. Maar dat je altijd meteen op de “next shiny thing” moet springen als organisatie of merk is nu misschien ook niet de realiteit. Meer zelfs, er zijn knappe koppen die - terecht - menen dat de winst in het vinden van de constante zit. Het zijn overigens niet de minste: Jeff Bezos, CEO van Amazon en uit een iets verder verleden Hercalitus, een Grieks filosoof.
We hebben de voorbije decennia vele bedrijven in traditionele sectoren zien op de fles gaan door disruptieve nieuwkomers op de markt, vaak gedreven door vernieuwende technologie en dito business model. Dat waren allemaal organisaties die te weinig of te laat meegingen op de golven van verandering. Ze drukten op de pauzeknop en geloofden in de status quo. De omgeving daarentegen ging op fast forward. Irrelevantie ontstaat wanneer de context te veel verandert is zonder dat de organisatie mee wijzigt.
Om dat tegen te gaan is het voor een onderneming cruciaal constant een vinger aan de pols te houden en continu door te transformeren. Op die manier kunnen bedrijven future-ready blijven. Future-proof bestaat immers niet.
Beter inspelen op de golven van verandering?
Lees er alles over, download hier het volledige E-book!
De constante goed bedienen is een krachtige strategie in een veranderende wereld.
We gaven het al aan bij de inleiding van dit artikel. Deze wijsheid is al zeer oud, van bij de Griekse geleerden. Met name de bewoording van Heraclitus heeft de tand des tijds overleeft. Veeleer dan zijn quote te hernemen, delen we graag de moderne versie in de woorden van Max Jadot, CEO BNP Paribas Fortis.
Om je constante te vinden moet je continu op de klant noden onderzoeken. Zo hou je een vinger aan de pols. En weet je waar je moet veranderen en waar net niet. Dat hoeft overigens niet zeer complex te zijn. Met onderstaande vragen, geraak je al goed op weg:
- welke problemen proberen klanten op te lossen met onze klanten en diensten?
- welke aspecten van je producten en diensten appreciëren klanten het meest?
- wat frustreert de klanten?
- waar willen je klanten meer en minder van?
Jeff Bezos geeft uiteraard ook zelf het antwoord op zijn vragen. En dat dan inderdaad specifiek voor de retail industrie. In het geval van Amazon zijn er drie constanten bij de klanten / mensen waar te nemen:
- Mensen willen veel keuze
- Mensen willen lage prijzen
- Mensen willen snelle levering.
Deze zaken gaan nooit veranderen. Dit zijn de drie constanten van Amazon.
Wat zijn jouw strategische constanten?
Wil je te weten komen wat de constanten van jouw bedrijf zijn?
Download dan hier het volledige E-book!