De CDO: symbool groeiend belang technologie.
Een klant relatie verloopt steeds vaker via digitale kanalen. De opkomst en groei van de Chief Digital Officer is een teken aan de wand.
Wat doet een CDO?
Om als organisatie je markt te benaderen in huidige tijden, zijn er steeds meer technologische middelen die als drager of kanaal kunnen optreden. Vandaag is het dan ook cruciaal om volgende technologieën in de gaten te houden en in te schakelen in je bedrijfsvoering. Een CDO is daarbij een leidende figuur. Hij helpt o.a. om technologieën in de gaten te houden en hun relevantie voor uw onderneming te analyseren. Onderstaande thema's en thematieken zijn vandaag de dag zijn dagelijkse kost.
- Internet & semantic web
- CMS / DMP
- CRM
- ERP
- PIM
Daarnaast moet hij ook bij de aankomende technologieën een vinger aan de pols houden.
Deze tech trends bespreken we in een volgende blog.
- AI & Voce
- AR / VR
- Robotics
- IoT
De evolutie van de CDO
Het gaat dus steeds minder om het technische aspect op zich. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat een Chief Information Officer (CIO) steeds meer bijgestaan wordt door een zogenaamde CDO. Een CDO begrijpt zowel de business als IT. Het gaat die persoon vooral om de waarde die technologie kan bieden voor een klant of voor de organisatie, niet alleen om de techniek. Techneuten kicken veel te vaak en veel te snel op technische franjes zonder dat die ook maar enige business- of klantenwaarde hebben.
De rol van de CDO in je organisatie.
De CDO maakt deel uit van het leadership team. Hij werkt daarbij over verschillende departementen heen. Hij realiseert alles in nauw contact met andere C-level profielen.
Weten wat Tech of een CDO voor jouw onderneming kan betekenen?
Download hier het volledige E-book!