Het master data plan
03 februari 2020 — Technologie

Het master data plan

Het master data plan

met datastromen uit diverse systemen.

Het ERP-systeem, het PIM-systeem, het CRM-systeem,... en nog tal van niet vermelde tooltjes maken het mogelijk om alle meetpunten te voorzien voor een bepaalde afgebakende doelstelling: het opvolgen van leads tot klanten, het opvolgen van marketing acties op je webapplicatie, het verzamelen van je verkochte producten om te kunnen factureren, …

Een klantreis bevat al deze punten waarvan het grootste deel marketing communicatie is aangevuld met enkele momenten van product communicatie (bij aankoop & product lifecycles). Net zoals het ERP is er dus ook nood aan een hart voor communicatie.

Er zijn slechts enkele systemen die in staat zijn om een klantreis te bewerkstelligen vanuit een technische integratie standpunt en waarop je een goed meetplan kan opbouwen dat naast meetpunten ook effectief klantreizen kan ondersteunen en doormeten.

De meest gekende zijn:

  1. Het ERP-systeem
    Een Enterprise Resource Planning systeem is het kloppende administratieve hart van elke onderneming. Het ERP brengt alle procesgerelateerde data samen op één plaats waarbij de data heen en terug stroomt tussen het ERP en de verschillende geconnecteerde systemen. Om performante business te voeren, is het cruciaal dat dit systeem uit diverse hoeken gevoed blijft en ook op zijn beurt diverse systemen voedt met de nodige – en vooral juiste, relevante data.
  2. Het PIM-systeem
    Product Informatie Management is een belangrijk onderdeel wanneer je producten verkoopt. Het PIM systeem brengt alle productgerelateerde informatie samen op één plaats om te verwerken, aanvullen of herstructureren, waarbij de data vanuit het ERP binnenstroomt en meestal niet terugstroomt. Een dergelijk systeem laat je toe eenvoudiger cross- en upsell-initiatieven te ontwikkelen en te verrijken.
  3. Het CRM-systeem
    Klantrelaties zijn cruciaal. In een Customer Relations Management programma verkrijg je een zicht welke contacten zich bevinden in het aankoopproces. Het CRM laat toe om contactgegevens op te slaan en te segmenteren. In een ideale wereld werkt dit systeem samen met je CMS waardoor marketing automation al een klein stukje vorm kan krijgen.
  4. Web analytics
    Het best gekende platform voor het meten van webgerelateerde interacties is Google Analytics. Google Analytics connecteert communicatiekanalen met bezoekers gerelateerde dimensies en geeft een goed overzicht terug van hoe mensen zich gedragen op webgerelateerde applicaties.

Kom eens koffie drinken

Vraag een vrijblijvend gesprek aan en kom meer te weten over onze aanpak.