10 tips om de gebruikerservaring op je website te optimaliseren
03 april 2020 — Marketing

10 tips om de gebruikerservaring op je website te optimaliseren

10 tips om de gebruikerservaring op je website te optimaliseren

Bedrijven zetten heel wat verschillende middelen in binnen hun online marketingcommunicatiemix om de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Denk maar aan de vele social media kanalen, nieuwsbrieven, online advertising, website en/of webshop. Elke dag komen er nieuwe middelen bij, maar een goede website blijft uitermate belangrijk. Ontdek onze 10 tips om dit krachtige kanaal gebruiksvriendelijker te maken.

Belang website

In het steeds veranderende online marketing landschap is je website nog steeds een enorm krachtig instrument. Je website is het visitekaartje van jouw onderneming en is als het ware een 24/7 verkoper. Een website is namelijk niet alleen een informatiebron, het is ook een weerspiegeling van wie je bent en wat je wilt uitstralen. Ook zullen mensen je website blijven bezoeken via de resultaten van zoekmachines zoals Google.

Daarnaast is je website de centrale plaats om al je content te verzamelen. Bij content marketing draait het om het verspreiden van waardevolle en relevante content voor je doelgroep. Je publiceert content op je website en die content verspreid je daarna via verschillende kanalen zoals nieuwsbrieven en social media. Het verspreiden van content via die verschillende kanalen heeft meestal hetzelfde doel: mensen stimuleren om je website te bezoeken. Je website is dus je publicatieplatform.

Tot slot is je website ook de plaats waar je jouw doelgroep naar toe wilt leiden om interactie te creëren. Je wilt dat (potentiële) klanten je content lezen en vervolgens een actie ondernemen. Deze actie kan heel divers zijn van het aanvragen van een offerte tot het inschrijven op de nieuwsbrief of contact opnemen.

Tips voor meer gebruiksvriendelijkheid

Verlaat jij een website die ongebruiksvriendelijk is of een slecht design heeft? Waarschijnlijk wel want een dergelijke website roept een negatief gevoel op en dus verhoogt de drempel om de interactie aan te gaan. Aan de hand van 10 eenvoudige tips helpen we je om je website gebruiksvriendelijker te maken.

  1. VERMIJD LANGE LAADTIJDEN
    Laat je bezoekers niet eindeloos wachten tot je website of een pagina geladen is. Bezoekers zullen namelijk niet wachten, want zij ervaren dit als één van de meest frustrerende ervaringen. Het te lang laden van een website leidt tot een bounce. Dit betekent dat de bezoeker de pagina verlaat zonder enige interactie.
  2. MAAK GEBRUIKSVRIENDELIJKE 404 PAGINA’S
    Wanneer bezoekers van je website of gebruikers van een zoekmachine op een link klikken die hen naar een 404 pagina stuurt, treedt er irritatie op. Het zorgt ook voor mindere prestaties omdat de weg naar een conversie wordt verstoord. Zorg daarom voor een aantrekkelijke 404 pagina die bezoekers terug op weg helpt.
  3. GEBRUIK WITRUIMTE
    Witruimte is essentieel voor een goed ontwerp van je website, want het zorgt voor overzicht en een betere leesbaarheid. Volgens Crazy Egg verhoogt witruimte rond tekst en titels de aandacht met 20 %. Opmerking: zorg er voor dat witruimte niet overheerst, streef naar een goede balans.
  4. GEBRUIK CALL-TO-ACTIONS
    Het gebruik van call-to-actions zorgt dat bezoekers eenvoudiger kunnen navigeren doorheen je website
  5. SCHRIJF TITELS MET EEN DOEL
    De titels en content op je website moeten (potentiële) klanten een antwoord bieden op wat ze zoeken. Het opnemen van keywords in je titels is belangrijk om hen richting de voor hen relevante content te leiden. Natuurlijk is het gebruik van keywords ook belangrijk om beter gevonden te worden in de resultaten van zoekmachines.
  6. ZORG VOOR ONDERSCHEIDENDE LINKS
    Voor de opmaak van hyperlinks gebruik je het best de klassieke methode. Differentiatie is hier niet nodig want bezoekers van websites herkennen blauwe en onderstreepte woorden meteen als een link. Maak je links ook niet te kort zodat ze voldoende opvallen.
  7. GEBRUIK OPSOMMINGEN
    Opsommingen stellen bezoekers in staat om snel alle voordelen of kenmerken van je bedrijf of producten te scannen. Kies niet altijd voor klassieke opsommingstekens, maar durf ook leuke iconen gebruiken die passen bij je bedrijf.
  8. PLAATS EIGEN AFBEELDINGEN
    Consumenten worden steeds slimmer en vellen steeds sneller een oordeel over een bedrijf tijdens of na het bezoeken van de website. Gebruik daarom geen stockfoto’s op pagina's over je bedrijf of medewerkers, want consumenten herkennen stockfoto's en knappen er op af. Publiceer in plaats daarvan kwalitatieve, niet-generieke foto’s die jouw positionering en karakter uitstralen.
  9. ZORG VOOR CONSISTENTIE
    Het is belangrijk dat je hele website consistent is en dat de verschillende elementen met elkaar matchen. Zorg dus voor consistentie door middel van een huisstijl. Dit zorgt voor een betere ervaring en wekt vertrouwen op.
  10. MOBIELVRIENDELIJKE WEBSITE
    Een mobielvriendelijke website is tegenwoordig noodzakelijk. Lees ons blogbericht over het belang van mobile en ontdek onze tips & trics om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten en mobiele zoekopdrachten.

Kom eens koffie drinken

Vraag een vrijblijvend gesprek aan en kom meer te weten over onze aanpak.