Augmented Reality brengt je webshop tot leven!
02 augustus 2021 — Technologie

Augmented Reality brengt je webshop tot leven!

Augmented Reality brengt je webshop tot leven!

Augmented Reality (AR) is voor veel mensen geen nieuw gegeven. Ook in de bedrijfswereld wordt deze kaart sinds kort volop getrokken. Internationale ketens zoals IKEA en Amazon omarmden het concept en gebruiken het sindsdien volop in hun applicaties.


Hoe zit het echter met webshops die geen enorme budgetten hebben om een volledige applicatie from scratch te maken? Ook dit is niet langer onbereikbaar. Met enkele lijnen code kan je immers al AR toevoegen aan je webshop. Wel heb je voor elk product de juiste 3D modellen nodig, en dit is vaak waar de uitdaging ligt.

Augmented versus Virtual Reality

Augmented Reality wordt vaak verward met Virtual Reality. Voor een goed begrip definiëren we nog eens beide technologieën.

Bij Virtual Reality (VR) wordt de gebruiker volledig ondergedompeld in een virtuele, door een computer gecreëerde wereld. De link met de realiteit valt weg doordat twee van je belangrijkste zintuigen - zien en horen - overgenomen worden door een bril en koptelefoon.

Augmented Reality is het toevoegen van een computer gegenereerd voorwerp of beeld aan de werkelijkheid. Het beeld wordt als het ware vermeerderd of verrijkt door er iets aan toe te voegen, een ‘augmentation’ of ‘vermeerdering’. Hierdoor blijft de link met de realiteit bij AR altijd aanwezig. Deze ‘augmentation’ kan bereikt worden door een speciale bril op te zetten zoals de Google glass of de Hololens van Microsoft, maar ook met de smartphone die in je broek steekt. Het succes van Pokémon Go was grotendeels te danken aan het gebruik van AR.

De huidige stand van Augmented Reality

AR wordt ieder jaar beter, toegankelijker, en makkelijker te implementeren. Google en Apple zijn al jaren bezig met het verbeteren van hun AR-technologieën (nl. ARKit en ARCore) en het niveau dat vandaag de dag bereikt wordt via enkele lijnen code in een website of app is enorm gestegen. Lever de juiste 3D modellen aan en je verkrijgt al heel snel een functionele en voor klanten enorm handige tool om hun koelkast, stoel of bed al uit te proberen vanuit het comfort van hun eigen huis.

De impact op je webshop

Studies die AR in een webshop onderzoeken, tonen aan dat het aantal retours daalt en de omzet stijgt. Door klanten een eerste ervaring te geven met het product, volledig gratis én zonder risico, verhoogt de kans sterk dat ze het product uiteindelijk aankopen. Een bijkomend positief effect is dat klanten meer tevreden zijn van hun aankoop, met minder teruggestuurde artikelen als positief gevolg.

Wat gaat me dat kosten?

Rest enkel nog de kostprijs. Wil je slechts een tien à twintig producten beschikbaar stellen in AR, dan valt het kostenplaatje goed mee. Heb je een catalogus van 10.000 producten waar voor elk product een 3D model gemaakt moet worden, dan ligt de kost een heel stuk hoger.

Een mogelijke katalysator kan zijn dat leveranciers hun productinformatie ontsluiten en gratis ter beschikking stellen. Dit zou de kost enorm verminderen.

Conclusie

  • Augmented Reality staat niet meer in z’n kinderschoenen en wordt al door tal van bedrijven gebruikt.
  • De technologie is toegankelijk: AR implementeren in je eigen webshop is niet langer rocket science.
  • Het effect op webshops is positief bewezen.
  • Augmented Reality is goedkoper dan je denkt.

Samen jouw digitale business laten groeien?

Kom langs voor een vrijblijvend gesprek over jouw digitale marketing.