Wat als ... ?
Wat als we het marketingbudget voor Batibouw omzetten in digitale inspanningen? Die vraag kregen we van Makita Belgium. Zou een slimme strategie en sterke campagne dezelfde impact kunnen hebben als de grootste Belgische beurs voor Bouw, Renovatie & Inrichting? Wij als performance marketeers waren in elk geval zeker van ons stuk. Maar voor Makita was het een primeur.
Een digitale tangbeweging
— Makita verkoopt niet rechtstreeks aan hun eindklant. Ze hebben geen eigen winkels. Dat betekent dat hun verkoop sterk afhankelijk is van hun B2B-connecties met detail- en groothandels.
Vanuit onze eerdere partnership met Lecot wisten we hoe die markt in elkaar zat. Met die inzichten en de ervaring van team Makita ontwikkelden we een campagne die de hele markt met een digitale tangbeweging zou stimuleren tijdens de primeur van de Ultimate Power Deals.
Bottom-up
Enerzijds stimuleerden we via SEA en meta-campagnes de vraag naar Makita-producten bij de eindconsument: professionele gebruikers zoals schrijnwerkers, plaatsers en tuinmannen.
We zorgden ervoor dat het merk Makita en de Ultimate Power Deals top of mind waren. Het beste materiaal aan voordelige prijzen - met die vraag stapten ze massaal naar hun leveranciers.
Top-down
Anderzijds stimuleerden we de detail- en groothandels om meer materiaal aan te kopen. Indie Group met gerichte online advertenties. Makita door ondersteuning van hun vertegenwoordigers en gerichte communicatie naar dealers op het dealerplatform en via e-mail.
Zo maakten we samen de groothandels klaar om te antwoorden op de verhoogde vraag die we gecreëerd hadden.
Going the extra mile - together
— Die primeur kwam niet zonder kinderziektes. Maar door heldere communicatie en echte, gemeende samenwerking, werd de campagne succesvol gelanceerd op alle kanalen. Na de lancering stuurden we de targeting en budgetten actief bij per regio om verkoop gericht te stimuleren waar dat het meeste nodig was. Als een goed geoliede machine stuurden we met Makita op één doel: performance.
De digitale campagne en de visuele uitwerking van de Ultimate Power Deals, werd door Makita slim toegepast in offline communicatie in Points of Sale. We zouden liegen als we zeiden dat we daar ook niet een beetje trots op waren.
Op volle toeren — Wat begon als een ‘simpel’ performance plan en een prille samenwerking, groeide snel uit tot een partnership waar we veel waarde konden creëren voor de business van Makita, met een creatief campagneconcept waar je een huis op kan bouwen. Een huis dat tot ver in de toekomst gebruikt kan worden.
Sterker nog, de stijl en bouwstenen van onze digitale campagne werden naadloos overgenomen in de offline-communicatie van Makita. Over samenwerken gesproken! Ons team was heel preus op de creatieve impact die we konden maken, naast de performance waar we gekend voor zijn.
Kort en krachtig voor maximale performance.
"Makita heeft een lange periode vastgehouden aan de traditionele manieren van verkoop. Met Indie hebben we de sprong gewaagd en hebben we voor het eerst een campagne gevoerd met een sterke nadruk op digitale marketing. En daar hebben we geen spijt van gehad! Dit was dan misschien onze eerste echte digitale campagne, maar zeker niet de laatste!"
~ Sophia Derhore, Communicatie-assistent
Dat betekent: meer verkocht met minder budget
— En dát is de performance waar we bij Indie Group een kick van krijgen. Zij aan zij met onze klant de ROI maximaliseren. De stap weg van Batibouw en naar digitale campagnes was een goede keuze voor Makita.
In 2025 geven we er opnieuw een digitale lap op.
Makita en Indie Group blijven elkaar challengen om het meeste uit de samenwerking te halen. Strategieën op scherp stellen. Nieuwe online kanalen verkennen voor de klant zoals DPG Media. Alles met het oog op performance. Zo verleggen we samen onze grenzen om het potentieel van deze campagne volledig te ontketenen.
Klaar voor een digitaal traject dat jouw business écht doet renderen?
Wil jouw bedrijf ook een luide impact maken in 2025? Wij zijn de end-to-end partner die jouw business richting helpt geven. Schouder aan schouder met jou sturen we op een heldere strategie en resultaten waar we met trots op terugkijken. Benieuwd naar wat er voor jouw merk mogelijk is? Plan een gesprek met ons!