specialisatie en integratie als sleutel tot online (verkoop)succes

Ook B2B-klanten gaan meer dan ooit uit van 24/7 beschikbaarheid op elke locatie, transparante productinformatie en vlotte bestellingen over de landsgrenzen heen. Verwachtingen (stilaan eisen) waar B2B e-commerce naadloos op inspeelt. Indie Group ontwikkelt uiterst performante en gebruiksvriendelijke e-business oplossingen op maat.  Ze worden naadloos geïntegreerd met de bestaande systemen (CRM, ERP, logistiek, …) van jouw organisatie, waardoor jouw webshop of online bestelplatform uitgroeit tot een winstgevende aanvulling op de bestaande (offline) activiteiten. 

De voordelen van B2B e-commerce

Een e-commerce platform zorgt ervoor dat de klant altijd en overal eenvoudig en veilig bestellingen kan plaatsen en die online kan afhandelen. Hij heeft bovendien continu toegang tot productinformatie en zijn ordergeschiedenis. Deze extra beschikbaarheid en bereikbaarheid leidt tot bijkomende contactmomenten met de klant, extra kennis over zijn/haar wensen en nieuwe (verkoop)kansen. Bovendien brengt een webshop tijdswinst met zich mee en wordt de foutmarge aanzienlijk gereduceerd.

B2B e-commerce platformen hebben een belangrijk effect op alle lagen van de organisatie, zowel intern als extern. Indie Group effent het pad met een strategische en doorgedreven planning, waardoor de e-business naadloos in de onderneming geïntegreerd wordt. Meer nog, ze groeit uit tot een onmisbaar en versterkend onderdeel van jouw bedrijfsvoering.

Planning, ontwikkeling en (marketing)ondersteuning  

Het opstarten van een e-commerce platform is echt specialistenwerk. B2B-klanten gaan voor hun professionele aankopen immers uit van dezelfde graad van performantie en gebruiksvriendelijkheid, zoals ze die bij de online B2C-detailhandel gewoon zijn. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met specifieke aandachtspunten, zoals de grotere bestelvolumes, de band tussen leverancier en klant, de nodige technische informatie, enzoverder…
Indie Group verenigt de verwachtingen van de B2B-klant met de usability, snelheid en flexibiliteit (o.a. responsive design) van B2C-omgevingen. We kiezen met Magento voor dé toonaangevende technologie op het vlak van webshops. Onze developers zijn Magento gecertificeerd en volgen de laatste trends op de voet, zodat je steeds op de meest actuele oplossingen en mogelijkheden kunt rekenen.

Doelgroepprofilering

Het uitgangspunt van elke e-business? Jouw bedrijfsidentiteit en de doelgroep die je beoogt.  Aan de hand van buyer persona’s en hun customer journey’s brengen we jouw klantenprofielen en hun aankooptraject in kaart. Op basis van die informatie lokaliseren we alle opportuniteiten, uitdagingen en mogelijke obstakels die hun weg kruisen.  Deze informatie is van grote waarde voor het bepalen van alle functionaliteiten en het gebruiksgemak van je (toekomstige) e-commerce.

Integratie met ERP en PIM

Productinformatie zit vaak verspreid over diverse medewerkers, is verdeeld over verschillende omgevingen (ERP, Excel documenten met prijzen, Google Drive mappen met afbeeldingen, ...) of is opgeslagen in verschillende formaten (bv. technische informatie die enkel op papieren fiches beschikbaar is), waarvan de bron niet langer beschikbaar is, enz... Integratie van de webshop en de bestaande systemen (o.a. ERP- en CRM software) is een cruciale factor binnen het succesverhaal van elk B2B e-commerce platform. Enkel wanneer je over alle geledingen (stock, logistiek, financieel) heen over de accurate voorraadinformatie, prijzen en bestelstatussen beschikt, verloopt jouw e-business uiterst gestroomlijnd. Een PIM (Product Informatie Management Systeem) centraliseert, organiseert, categoriseert, lokaliseert, synchroniseert en laat verrijking van productinformatie toe. Een voorbeeld: in het geval een product uit voorraad is, wordt dit automatisch teruggekoppeld naar jouw webshop (en omgekeerd). Op die manier blijft alle info steeds up-to-date. Wijzigingen op het vlak van prijs, productinfo en logistieke en/of financiële parameters worden eveneens meteen gesynchroniseerd.

Personalisatie via configurator

Veel sectoren vermarkten een aanbod dat personalisatie mogelijk maakt. Denken we maar aan de autobranche, interieurinrichting of reinigingsplannen op maat. Door middel van een configurator kunnen zowel jij als jouw klanten hun producten samenstellen of op maat combineren. Indie Group ontwikkelt configurators op maat en integreert die naadloos binnen jouw online platform. Onze configurators worden gekoppeld aan het ERP- en PIM-systeem, waardoor de productsamenstelling meteen een invloed heeft op de prijs en/of latere keuzes. Zo kan een keuze ertoe leiden dat een bepaalde mogelijkheid niet meer beschikbaar is.
De verschillende opstellingen en uitvoeringen kunnen door de verkoper in de winkel aan de klant voorgesteld worden, maar het is ook een optie dat de consument zelf vanuit zijn luie zetel zijn ideale configuratie samenstelt.

Afgeschermde omgevingen

De expertise van Indie Group komt ook tot uiting in de creatie van klant- en doelgroepspecifieke gesloten omgevingen. Ze schermen bedongen voorwaarden en contractuele afspraken af van collega’s en het grote publiek. Als B2B-klant wil je immers niet dat jouw concurrenten en/of de eindverbruiker inzicht krijgen in prijzen die je met je leverancier onderhandelde. De experts van Indie Group bepalen samen met jou welke content ‘verborgen’ hoort te blijven en hoe dat best en veilig gebeurt.

SEO en data-analyse

Online B2B-platformen horen optimaal vindbaar te zijn via de verschillende zoekmachines en sociale media. Search Engine Optimization (SEO) en data-monitoring zijn onontbeerlijk binnen elke online strategie. Onze online marketeers voeren een keyword-analyse uit en zetten alle middelen in om extra trafiek te genereren. Onder meer via Search Engine Advertising, e-mailmarketing en social mediacampagnes wijzen we de (potentiële) klanten de weg naar jouw e-business. Onze online marketeers leggen doelstellingen vast aan de hand van kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) en toetsen die af aan de hand van verschillende dashboarding tools (o.a. Google Analytics UA, Google Tag Manager,  New Relic, …). Die informatie laat ons toe om jouw webshop of bestelplatform verder te optimaliseren. Door de creatie van waardevolle content doorheen de verkoopcyclus wordt de klant gesteund in zijn beslissingsproces en bouw je een duurzame relatie uit. Op die manier groeit B2B-marketing uit tot H2H of human- to-human marketing!

Onderscheidende B2B e-commerce aanpak

B2B e-commerce biedt de ondernemer tal van mogelijkheden. Indie Group bezit alle knowhow, ervaring en creativiteit om van jouw online verkoopkanaal een succesverhaal te maken. Met een persoonlijke aanpak, een uitgekiende online strategie, gecertificeerde developers, naadloze integraties met o.a. ERP-systemen en een blijvende marketingondersteuning groeit jouw B2B e-commerce uit tot een belangrijke winstgevende en tijd- en kostenbesparende schakel binnen jouw bedrijfsstructuur. Benieuwd naar wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen? Contacteer ons dan om eens vrijblijvend samen te zitten.