DL Chemicals

 — Digitalisering is de sleutel tot service, groei en tevreden klanten.

DL Chemicals

Belgische topper in silicone, lijm en co

 — Als fabrikant van siliconen, lijmen, polymeren, … is DL Chemicals een vaste waarde op menig werf. Het Belgische bedrijf is fabrikant van gekende merken zoals Parabond en Rexon en schrijft zowel op lokaal als internationaal vlak aan een mooi groeiverhaal.

Waarom ze onze hulp dan inriepen? De digitale aanwezigheid van DL Chemicals reikte niet verder dan een website en enkele interne systemen. Digitale business doen met klanten was niet mogelijk en daar moest dringend verandering in komen. ERP, webshop, marketing, … samen pakten we de digitalisering vanaf verschillende fronten aan!

Niet zomaar een digitaal platform

Snel-snel een platform opzetten is niets voor ons, nadenken over wat écht nodig is des te meer. Zie ons als de silicone die de klassieke en de digitale aanpak met elkaar verbindt.

Interne stakeholders bevragen

Het eigen team bevragen was in deze case een must. We spraken met customer service, het salesteam, de R&D-afdeling, het product management team, … Zo kregen we inzicht in hun taken en konden we inschatten hoe het nieuwe platform hen zou kunnen ondersteunen.

Externe stakeholders in kaart brengen

Externe stakeholders zijn klanten zoals retailers maar eveneens particuliere en professionele eindgebruikers. Hun noden en verwachtingen zijn steeds anders en het is belangrijk dat het digitaal platform die nuances brengt.

Hoe kunnen we digitaal business doen?

Op basis van de bevindingen konden we een concreet antwoord formuleren op deze vraag. Denk aan zaken zoals selfservice mogelijk maken voor herhaalorders, digitale service bieden, medewerkers makkelijk opzoekingen laten doen … Dit zorgt niet alleen voor tevreden klanten en gebruikers, ook de teams zelf kunnen een pak efficiënter werken aan hun kerntaken.

DL gsm

Hallo, digitaal platform!

Het digitaal platform van DL Chemicals wordt in verschillende fases opgezet. Eerst en vooral is er de webshop die het klanten makkelijk moet maken om te bestellen. De shop zit momenteel in de laatste testfase waarin een groep klanten al online kan bestellen. Wanneer alles op punt staat wordt de webshop gelanceerd voor de Nederlandstalige markt. Diverse Europese landen zullen daarna volgen.

In volgende fases zijn nog volgende uitbreidingen gepland voor het platform:

  • Configurator: Het is niet altijd evident om het juiste product te vinden voor een project. We digitaliseren de kennis van de productmanager waardoor professionals en klussers in enkele kliks het juiste product vinden.
  • Diversificatie: Door het platform op te splitsen voor B2B en B2C kan elke doelgroep nog beter geïnformeerd en begeleid worden.
  • Online service: Het platform koppelen met het ERP-systeem betekent dat klanten hun facturen, openstaande dossiers, … vlot online kunnen raadplegen.
  • App: In de toekomst zou er in realtime via een app kunnen worden besteld. De vakman ziet tijdens het werk dat een product bijna op is, scant het en plaatst het automatisch in de winkelmand. Binnen een uur ligt het product klaar in de gekozen winkel of – dromen mag – wordt het op de werf geleverd.

Ken je ons platform al?

 — Dankzij het communicatieplan is de kans groot dat klanten ja zeggen! Voor de lancering zetten we e-mailmarketingautomatisatie op in het vaste mailsysteem van DL Chemicals. Het doel? Klanten enthousiasmeren en informeren over de mogelijkheden van het platform.

Maar eigenlijk is de hoofdrol weggelegd voor de customer service en het salesteam. Zij staan rechtstreeks in contact met de klanten en zijn zo de eerste in lijn om iedereen op het platform te krijgen. Via een interne opleiding leerden de medewerkers de finesses van het platform kennen, nu is het aan hen om het de klanten en zichzelf digitaal lekker makkelijk te maken!

Net als DL Chemicals de stap naar digitalisering zetten?

Als end-to-end partner bouwen we samen aan jouw digitaal traject. Geen holle termen, wel een heldere strategie en resultaten om op te high-fiven!