Klantbeleving en de wet van communicerende vaten
05 april 2021 — Marketing

Klantbeleving en de wet van communicerende vaten

Klantbeleving en de wet van communicerende vaten

De wereldbekende wet uit de natuurkunde is van toepassing in het bedrijfsleven

De wet van communicerende vaten in CX

Deze wet is één op één toepasbaar op een commerciële bedrijfscontext. Dit was altijd al het geval, maar hoe digitaler bedrijven opereren, hoe meer het opvalt. We moeten wel opmerken dat de wet van communicerende vaten enkel geldt bij ‘open verbonden vaten’. Een samenwerking tussen verschillende departementen is daarom essentieel.

Visual3

De wet van de communicerende vaten in een bedrijfscontext stelt dat de klantbeleving bepaald wordt door alle organisatorische parameters. Hoe lager een bepaalde parameter, hoe lager de klantervaring die men in zijn totaliteit kan bieden.

Dat leidt ons tot volgende mathematische formule van CX:


Customer experience = product + service + proces + operations + leiderschap + medewerkers + tech stack

Download hier het volledige E-book!