Alle berichten
Artikel

Webshop voorbereiden op de eindejaarsperiode

De Belgische handelaars behaalden vorig jaar een omzet van 1 miljard euro tijdens de eindejaarsperiode, ofwel 14 procent van hun totale jaaromzet. Dat blijkt uit een onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars.

Doelstellingen


In België stijgt de e-commerce omzet sterk tijdens de eindejaarsperiode. Die stijging en miljoenen euro's die worden uitgegeven, betekenen kansen. De vraag is wat betekenen die kansen voor jouw webshop? Welke inspanningen zijn noodzakelijk? Hoeveel omzet zal jouw bedrijf tijdens deze periode genereren?

Wanneer je geen concrete doelen of KPI's formuleert tijdens de eindejaarsperiode is het niet mogelijk om het succes van jouw inspanningen na te gaan. Daarboven is het zonder doelstellingen een stuk moeilijker om bij te sturen tijdens de eindejaarsperiode, die toch langer dan een maand duurt.

Budget

Naast het opstellen van je doelstellingen is het belangrijk om stil te staan bij het budget dat je wil investeren om die doelen te bereiken. De opdracht is om je budget zo nauwkeurig mogelijk vast te leggen. Het is namelijk geen sinecure: te weinig investeren en je zal weinig verkopen realiseren, te veel investeren en je zal weinig winst maken ondanks een aanzienlijke boost.

Piekmomenten

In 2015 hebben Belgische consumenten hun aankopen vooral tijdens de kerstperiode, van 10 tot 24 december 2015, gedaan. De kerstperiode blijft belangrijk voor de e-commercespelers, maar ook andere consumptieperiodes worden steeds belangrijker. Het weekend van Black Friday en Cyber Monday had in 2015 bijvoorbeeld een grote invloed op de Belgische online handel en vertegenwoordigde 9,3 procent van hun omzetcijfer. Deze periode werd meteen gevolgd door de Sinterklaasperiode en Boxing Day (tweede kerstdag), die respectievelijk 6,2 procent en 4,1 procent van het omzetcijfer betekenden.

De belangrijkste consumptieperiodes op het einde van het jaar zijn:

- Sint-Maarten: vrijdag 11 november 2016
- Black Friday: vrijdag 25 november 2016
- Cyber Monday: Maandag 28 november 2016
- Sinterklaas: dinsdag 6 december 2016
- Kerstmis: zaterdag 24 - maandag 26 december 2016
- Nieuwjaar: zaterdag 31 december 2016 - zondag 1 januari 2017

E-commerce eindejaarstips