Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Webshop Funky Monkey

Webshop vol trendy duurzame kledij en gadgets voor piepjong en ouder.

Magento webshop met uniek en origineel design

Eind oktober werd de webshop Funky Monkey gelanceerd. Een webshop vol kwalitatieve en trendy kledij en gadgets voor piepjong en ouder. De sterke vrouw achter de webshop is de jonge mama Fien Moeyaert. Tijdens een interview vertelt ze ons meer over Funky Monkey, haar ervaring en wat er allemaal komt kijken bij de start van een webshop.

Fien, hoe is het idee om de webshop Funky Monkey op te richten tot stand gekomen?

Fien: "De geboorte van mijn zoontje zette mijn wereld op zijn kop en maakte andere zaken relatief. De vraag 'wat maakt mij echt gelukkig?' was beantwoord. Van zorgen voor je kindje kan je echter niet leven, daarom ging ik op zoek naar een nieuwe uitdaging die er dicht bij aanleunt. Ik kom uit een nest van ondernemers en speelde zelf al langer met het idee om zelfstandig te worden, maar ik wist nog niet in welke sector. Dankzij de geboorte van mijn zoontje leerde ik een nieuwe markt kennen en zag hierin een kans om een zelfstandige onderneming te combineren met het moederschap. Mijn webshop Funky Monkey was geboren."

Waarvoor staat de webshop?

Fien: "Elke leverancier en elk label dat wordt aangeboden, werd met zorg uitgekozen. Ze moeten allemaal iets te vertellen hebben en nadenken over hoe zij hun steentje kunnen bijdragen in duurzaamheid en ecologisch bewustzijn. Dit resulteert in een aanbod van handgemaakte producten, labels die enkel werken met natuurlijke materialen zoals organisch katoen en natuurlijk rubber, puur Belgische en Europese labels, en ga zo maar door."

Je had nog geen ervaring in de wereld van e-commerce. Hoe ben je aan de slag gegaan om je te informeren en de verschillende mogelijkheden te ontdekken?

Fien: "Voor ik de beslissing nam om met Indie Group in zee te gaan, had ik al een uitgebreid onderzoek gevoerd. Het was voor mij namelijk belangrijk om te weten waar ik aan begon vooraleer met mensen in gesprek te gaan die mij konden verder helpen."
"Eerst heb ik verschillende mensen met een webshop aangesproken en een vragenlijst naar hen doorgestuurd. Dit waren vragen over marketing, verzending, opbouw van een webshop, etc. Daarna heb ik marktonderzoek gedaan naar welke websites reeds bestonden en hoe zij zich onderscheiden. Verder heb ik ook het volledige administratieve aspect uitgepluisd. Dit door de site van Unizo te bekijken, een bevriende boekhoudster te contacteren, langs te gaan bij verschillende banken, een sociaal kantoor te bezoeken, een financieel plan op te stellen en ga zo maar door."

"Iedereen spreekt vol lof over het originele design en de gebruiksvriendelijkheid van de webshop."

Fien Moeyaert, zaakvoerster Funky Monkey

Na een grondige voorbereiding en uitgebreid onderzoek koos je ervoor om samen te werken met partners. Waarom heb je die beslissing genomen? En hoe heb je die partners gekozen?

Fien: "Ik was er mij van bewust dat ik mij moest onderscheiden van andere webshops en was ook op zoek naar technische ondersteuning. Ik contacteerde verschillende reclamebureaus en koos uiteindelijk voor het bureau waar ik mij het best bij voelde, namelijk Bureau Blanc uit Knokke."
"Bureau Blanc kon mij helpen om op het vlak van design in het oog te springen. Bovendien hebben zij een duurzame en krachtige relatie met jullie, Indie Group. Jullie hadden de technische expertise waar ik in eerste instantie naar op zoek was. Door onze samenwerking heb ik ondertussen veel bijgeleerd over hoe je je doelgroep kunt bereiken, het belang van SEO en noem maar op. Zo hebben jullie ook een keyword-analyse uitgevoerd, zodat ik de site van de juiste teksten kan voorzien om beter gevonden te worden in zoekmachines. Zo vielen alle puzzelstukjes in elkaar."

De webshop heeft een custom design en zit als het ware in een 'Funky Monkey jasje'. Je onderscheidt je op die manier van anderen en trekt bezoekers aan. Had je zelf de voorkeur om een design op maat te laten maken?

Fien: "Ik wist er eerlijk gezegd zelf weinig vanaf. Ik heb me laten leiden door de expertises van Bureau Blanc en Indie Group. Via een doordacht stappenplan hebben we een aantrekkelijk concept neergezet. Indie Group ging daarmee aan de slag voor het bouwen en vormgeven van de webshop. Ik ben erg tevreden met het resultaat."

De voorbereiding voor het starten met een webshop is essentieel, maar ook de ontwikkeling van de webshop vergt heel wat inspanningen. Wat waren de uitdagingen?

Fien: "De grootste uitdaging voor mij was een goed evenwicht vinden tussen mijn financiële mogelijkheden en mijn vooropgestelde ideeën van hoe ik wou dat de shop er zou uitzien en functioneren. Het was van bij de start enorm belangrijk voor mij om een visueel sterke en aantrekkelijke webshop te starten. Bezoekers moeten onmiddellijk overtuigd zijn om op mijn shop te blijven. Eenmaal op de shop is toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid belangrijk. De webshop past zich aan alle devices (laptop, smartphone, etc.) aan en bezoekers moeten meteen kunnen vinden wat ze zoeken."
"Zoals eerder aangehaald is de e-commercewereld nieuw voor mij. Ik moest daarom voor bepaalde zaken vertrouwen op de expertise van mijn partners Bureau Blanc en Indie Group. Dit was niet altijd eenvoudig voor mij."

Heb je bepaalde zaken onderschat tijdens de ontwikkeling?

Fien: "Het toevoegen van de verschillende producten heb ik het meest onderschat. Nochtans zit Magento logisch in elkaar en is het een eenvoudig systeem eens je er mee weg bent. De opleidingen van Indie Group, rond het toevoegen van de producten in de webshop en eenmaal de site live was een introductie in het werken met de webshop, waren een uitstekend hulpmiddel."

"De opleidingen van Indie Group waren een uitsteked hulpmiddel om mijn weg te vinden in Magento!"

Fien Moeyaert, zaakvoerster Funky Monkey

Zijn er unieke elementen of functionaliteiten aanwezig op de webshop?

Fien: "Klanten kunnen een geboortelijst aanleggen op de webshop. Daarnaast kan ik per product specifieke icoontjes toevoegen als label. De merken die ik aanbied worden zorgvuldig geselecteerd en moeten aan minstens 1 van de 6 labels voldoen die ik vooropgesteld heb. Deze labels zijn: ‘European style’ (volledige productie verloopt binnen Europa), ‘Yes we care’ (het merk werkt samen met een goed doel of het label werkt volgens fair trade normen), ‘Belgian brand’ (volledige productie verloopt binnen België), ‘Authentic stuff’ (het merk produceert met natuurlijke materialen zoals organisch katoen of natuurlijk rubber), ‘Certified’ (het materiaal heeft een officieel certificaat zoals GOTS binnen de kledingindustrie) en ‘Hello I’m handmade’ (handgemaakte materialen).

De webshop werd eind oktober gelanceerd. Ben je tevreden met het resultaat en hoe zijn de reacties?

Fien: "Indie Group heeft een zeer mooie en goed werkende webshop ontwikkeld. Ik ben zeker tevreden met het resultaat. Ook de reacties zijn zeer positief. Iedereen spreekt vol lof over het originele design en de gebruiksvriendelijkheid van de shop."

Welke inspanningen lever je online en offline om de webshop extra in de kijker te plaatsen?

Fien: "Bij de lancering van de webshop heb ik een giveaway gedaan. Er kwamen vele en leuke reacties op! Momenteel focus ik me echt op de sociale media: advertising op Facebook en Instagram en elke dag werk maken van originele posts, begeleid door aantrekkelijke foto’s. Ook leg ik mijn kaartjes op strategische plaatsen zoals crèches en bepaalde horecazaken waar mijn doelgroep komt."

Hoe zie je de webshop de komende vijf jaar evolueren? Waar wil je binnen vijf jaar staan?

Fien: "Binnen vijf jaar hoop ik een vaste waarde te zijn binnen de e-commercewereld in mijn sector. Eerst in België en misschien ook in Nederland. Op 19 november 2016 open ik samen met mijn nicht een pop-upwinkel in Brugge. Daar zal een deel van het Funky Monkey aanbod te koop zijn. Wie weet groeit er een idee uit voor een fysieke winkel."

Tot slot, heb je tips voor andere jonge ondernemers die met een webshop willen starten?

Fien: "Een gezonde mix tussen je goed informeren, weten waar je aan begint en een portie lef is belangrijk. Daarnaast ook inbreng en waarde van jezelf als zelfstandig ondernemer combineren met de inbreng van anderen zoals partners. Tot slot, wees realistisch: je vooropgestelde doelen kunnen niet van dag op dag bereikt worden."

Let's go bananas and pimp your little chimp here!