Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Wat en waarom PIM-software?

Wat is PIM?

PIM, Product Informatie Management, verwijst naar een software oplossing om productinformatie te beheren. Een PIM-systeem richt zich op alle gegevens die nodig zijn om het product te vermarkten en verkopen. Steeds vaker groeit een PIM ook uit tot een totale Master Data Management oplossing. Dit hangt uiteraard sterk af van de plaats en rol die je als organisatie aan je PIM-systeem toebedeelt. Belangrijke vragen bij aanvang van een PIM-project zijn dan ook: Wat is de scope van de PIM? Wat is de plaats en rol van PIM t.o.v. huidige systemen? Wat is de impact op de totale organisatie? …

Het technisch correct opzetten van het PIM-systeem is niet de belangrijkste factor voor een al dan niet succesvolle implementatie. Wil je de PIM-software echt krachtig gaan inzetten, dan is het van cruciaal belang dat men ook de processen en de organisatie mee bekijkt en optimaliseert. Daarnaast is het ook van belang in te zien dat PIM zich uitstrekt voorbij de grenzen van je eigen organisatie. Zo ontvang je als bedrijf ook gegevens van leveranciers, vult deze aan en levert ze af bij de klanten. De strategie van het bedrijf is leidend voor de manier waarop PIM uiteindelijk opgezet zal worden. Het strategische aspect is m.a.w. leidend ten opzichte van het technologische aspect bij een PIM implementatie. En dat is logisch, een goede PIM-oplossing zorgt voor een concurrentievoordeel.

De implementatie van een PIM-systeem moet renderen. Het gaat tenslotte om efficiëntie en performantie. Het kosten-baten-perspectief zorgt ervoor dat je met cijfers de return kan aantonen. Daarnaast speelt PIM ook vaak een rol bij het waarborgen van de continuïteit van de onderneming. Daar spelen veeleer kwalitatieve aspecten een rol: klantentevredenheid verhogen, hogere conversies, betere datakwaliteit, meer en vlottere verkoop (dankzij up- en cross-sell), efficiëntere processen…