Trends in de markt op je radar krijgen
Enkele onderzoeksmethoden om je daarbij te helpen.
Marketing gaat over mensen.
Het gaat in het bijzonder over wat die mensen willen en nodig hebben. Maar, mensen blijven niet constant, ze veranderen continu. Daarom juist is het zo belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen en altijd op de hoogte te blijven van wat er speelt binnen uw markt. Hiervoor kan je gebruik maken van een aantal onderzoekstechnieken. Ontdek er samen met ons 8 in dit artikel.

8 Methoden
1. Etnografisch onderzoek
Deze methodiek wordt gebruikt om verschillende bevolkingsgroepen te onderscheiden en ze in kaart te brengen. Onderzoekers baseren zich hierbij o.m. op talige aspecten en volksgebonden culturele fenomenen. Hier gaat het vooral om kwalitatief begrijpen van de markt, de mensen. Het ‘waarom’ vatten.
2. Interviews en/of focusgroepen
Vragen stellen, hetzij individueel van mens tot mens (interview), hetzij in groep (focusgroep). Door dit in groep te doen, kan extra interactie ontstaan tussen de deelnemers van het groepsinterview.
3. Persona’s
Het creëren van archetypes van mensen in de markt, zogezegde personages. Bepaalde personages die voor jouw organisatie het doelpubliek zijn.
4. Customer journeys
Customer journeys, oftewel klantreizen, zijn gesimplificeerde grafische voorstellingen van de reis die klanten bij jouw bedrijf doormaken. Het gaat om touchpoints, moments of truth en de diverse emotionele gemoedstoestanden die daarbij worden opgeroepen.
5. Jobs to be done
Bepalen voor welke job of taak klanten jouw product, dienst of zelfs platform kunnen gebruiken. Welke taken doen klanten? En hoe haakt jouw organisatie hierop in? Een essentieel framework om de waarde voor je klanten als mens in te schatten.
6. Web data analytics
Mensen zeggen soms niet altijd wat ze echt doen. In een digitale wereld is het niet nodig om zulke zaken aan mensen te vragen. Hun digitale acties verklappen hun sporen. En die onthullen de waarheid, geen ontkennen aan.
7. Social data analyse
De mens is een sociaal dier en dankzij sociale media kan je nu heel wat inzicht verkrijgen in welke mensen het meest relevant zijn voor jouw organisatie.
8. Trefwoordenonderzoek
Een bekende techniek in de wereld van zoekmachine-optimalisatie (SEO) om met bepaalde pagina’s van je website goed vindbaar te zijn in Google voor specifieke trefwoorden. Maar het levert nog veel meer op. Je legt zo ook een discours bloot in de markt, leert er hoe je in de taal van de klant spreekt, etc.