Project in de kijker: Social media CID LINES
Het West-Vlaamse bedrijf CID LINES contacteerde Indie Group om hen bij te staan bij het gebruik van social media. Het bedrijf was reeds actief op de belangrijkste social media kanalen, maar wil meer halen uit het gebruik ervan en doet daarom een beroep op onze expertise. Indie Group is een nauw betrokken en proactieve partner geworden van CID LINES. We werken heel gestructureerd samen en daarbij staan een goede communicatie, flexibiliteit en kennisdeling centraal. Onze samenwerking als partner werpt reeds zijn vruchten af, zo is er een gemiddelde stijging van het aantal volgers op de social media kanalen met 7 %, een toename van het bereik en de interactie, etc. Ben je benieuwd hoe we tegemoet komen aan de behoeften van CID LINES en deze positieve resultaten kunnen realiseren? We bieden jou samen met Shari van het Marketing Team van CID LINES een inkijk in dit project.
Over CID LINES
CID LINES biedt al 25 jaar innovatieve oplossingen voor alle hygiëne-aspecten en exporteert haar producten naar meer dan 95 landen. Het bedrijf wil een gevestigde waarde zijn in de hygiënesector voor iedereen die op zoek is naar innovatieve producten, oplossingen en advies. De reinigings- en ontsmettingsmiddelen van CID LINES worden zowel in de landbouwindustrie, alsook in de transportsector, de voedingsverwerkende nijverheid en grootkeukens ingezet. Kortom, de producten dragen bij aan Safe Food From Farm to Fork.
Social media valkuilen
Het gebruik van social media binnen je organisatie lijkt misschien eenvoudig, maar heel wat bedrijven worstelen met het juist inzetten van dit communicatiemiddel. CID LINES was zich bewust van het belang van social media en was daarom reeds actief op heel wat social media kanalen: Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en YouTube. Het Marketing Team had echter heel wat strategische vragen en de omkadering van het gebruik van social media was niet voldoende.
Shari, op welke problemen zijn jullie gestuit bij het gebruik van social media?
“Het was voor ons moeilijk om onze social media kanalen actief te beheren en degelijke informatie te delen met onze doelgroep. Er was zoveel om aan te denken en te voeden. We waren er ons van bewust dat we zelf niet alle kennis hadden van de mogelijkheden op social media en hadden daardoor verschillende strategische vragen zoals het wat best op welke kanalen posten.” “Als B2B bedrijf was het niet evident om de juiste mensen te bereiken en vooral ook de juiste boodschap te verkondigen. Er waren veel vraagtekens die niet of niet voldoende konden worden ingevuld. Het gebruik van social media vormde daarom een grote uitdaging. We wilden meer uit onze social media halen en zochten naar een structurele oplossing en ondersteuning in dit vakgebied.”
Waarom hebben jullie voor Indie Group als partner gekozen?
“Het enthousiasme en de vindingrijkheid van het Indie Group team, de drive en zin om er in te vliegen!”
Social media strategie als basis
Hoe helpt Indie Group CID LINES?
“CID LINES en Indie Group werken nu heel gestructureerd samen. Dit motiveert ons om tussendoor zelf nog zaken aan te vullen, maar het geeft ons op de marketingafdeling ook heel veel rust omdat we weten dat er een duidelijk plan wordt uitgevoerd! Maandelijks stelt Indie Group een content plan op en in overleg wordt dit goedgekeurd en uitgevoerd, de ideale tandem voor ons!”
De eerste stap naar een gestructureerde oplossing was het opstellen van een strategie voor het gebruik van social media bij CID LINES. Deze strategie bevat een omkadering van het gebruik van social media en geeft antwoorden op strategische vragen zoals 'waarvoor gebruiken we social binnen onze organisatie?', 'met wie willen we communiceren via social media? en 'wat willen we bereiken met social media?'.
De social media strategie helpt CID LINES begrijpen waar het bedrijf naar toe wil met social media binnen de organisatie. Om de strategie onmiddellijk in de praktijk te kunnen uitvoeren, hebben we een concreet plan van aanpak opgesteld met daarin verschillende workflows en een implementatieplan. Deze hands-on aanpak vormt een goede en gebruiksvriendelijke basis om social media juist in te zetten.
Zoals Shari reeds aangehaald heeft stellen we ook elke maand een content plan op en voeren we dit plan in overleg uit. We doen dit aan de hand van een contentkalender. Dit is een erg efficiënte manier om de sociale media updates via de verschillende kanalen te beheren. Het zorgt voor de juiste balans tussen commerciële en informatieve updates waarbij we steeds optimaal de verschillende kanalen gebruiken.
Positieve resultaten
De eerste twee maanden waarin we gebruik gemaakt hebben van een contentkalender, met de opgestelde strategie in het achterhoofd, zijn achter de rug en de eerste resultaten zijn enorm positief. Het aantal volgers op de verschillende social media kanalen van CID LINES is gemiddeld met 7 % toegenomen. Wat zeker even belangrijk, of zelfs belangrijker is, is de sterke stijging van de interactie van de doelgroep. Het aantal likes, reacties, favorieten, retweets en andere interacties zijn enorm toegenomen.
Evolutie van het bereik op Facebook

Evolutie van de interactie op Facebook
Wat is voor jullie de return?
“We kregen reeds heel veel positieve reacties, van klanten, leveranciers, maar ook van onze eigen medewerkers. Er wordt over onze social media gesproken en naar gevraagd, het begint echt z’n eigen leven te leiden. Klanten delen nu geregeld onze berichten en vinden het ook een geweldige tool waarmee ze het reilen en zeilen op het bedrijf kunnen volgen, maar waarmee ze ook zelf informatie kunnen delen naar hun klanten. Volgers van onze CID LINES pagina’s worden ook steeds actiever en sturen ons steeds vaker berichten of posten spontaan bevindingen. Het is een rechtstreeks kanaal geworden naar belanghebbenden die onze avonturen overal ter wereld mee willen/kunnen beleven.”