Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

PIM: een Psycholoog tussen IT & Management?

Wij vinden de psycholoog een zeer nuttige analogie om er op te wijzen dat vele ondernemingen vandaag met ziektes kampen om hun ideale omnichannel marketing- en communicatiestrategie uit te rollen. Nochtans is deze ziekte eenvoudig te verhelpen door terug te vallen op een psycholoog. Anders gesteld: een PIM-oplossing is voor vele bedrijven nuttig en wordt weldra een must. Of hoe je een ideale omnichannel marketingstrategie realiseert met een PIM-oplossing?

PIM: de oplossing voor een efficiënte omnichannel strategie

Het overschakelen van één kanaal naar een omnichannel marketing maakt het verzamelen, beheren en ontsluiten van rijke productdata steeds belangrijker. Daartoe is een “single version of truth” van de productdata een echte noodzaak. Zo hoor je ook wel eens dat het een must is om de (data)silo’s van de diverse “departementen” van een onderneming te aligneren en uniformiseren. Door de centralisatie van al uw productdata wordt een omnichannel strategie kinderspel.

Een PIM-oplossing is meer dan technologie

Product Informatie Management (PIM) verwijst naar een software oplossing om productinformatie te beheren. Een PIM-oplossing richt zich op alle gegevens die nodig zijn om het product te vermarkten en verkopen. Steeds vaker groeit een PIM ook uit tot een totale Master Data Management oplossing. Dit hangt uiteraard sterk af van de plaats en rol die je als organisatie aan je PIM-systeem toebedeelt. PIM gaat dus niet alleen over technologie, maar ook voor een belangrijk deel over je organisatie en diens processen as such. Zo is een PIM-systeem dus de ideale oplossing voor ieder bedrijf dat haar omnichannel marketingstrategie wil optimaliseren.