Alle berichten
Nieuws

Verslag ontbijtsessie Customer Data Platform

Verslag van de CDP ontbijtsessie georganiseerd donderdag 12 maart

Dries IG

De ontbijtsessie werd georganiseerd voor bedrijfsleiders, marketingmanagers en e-commerce managers van B2C e-commerce platformen die meer wilden weten over hoe ze hun klantdata en klikgedrag kunnen omzetten in een betere communicatie naar de klant toe en een hogere conversie kunnen realiseren.

Na een koffiekoek en een gezellige babbel gaf onze performance strateeg de kick-off, gevolgd door de accountmanager van Datatrics die een interactieve workshop gaf.

Digital performance en de rol van CDP

Slide GDP

Elk bedrijf heeft een interne werking (CRM, boekhouding, logistiek, productie…) en een externe communicatie (via webshop, website, salesportaal, catalogus…). De data opgeslagen in deze componenten zijn vaak niet aan elkaar gelinkt met als gevolg dat bedrijven veel informatie bezitten, maar deze vaak overal verspreid zijn en niet nuttig gebruikt worden.

Een Product Information Management (PIM) biedt hier een oplossing. Een PIM effent de paden voor producten en hoe bedrijven producten in onze processen stroomlijnen. Een pad effenen offline kan bijvoorbeeld door het model van IKEA te gebruiken. Hun winkels zijn zo gebouwd dat klanten door alle afdelingen moeten lopen. Dit stimuleert cross-selling bij klanten en verhoogt de verkoop.

Online is ‘het pad effenen’ niet zo simpel als offline. De vraag is hoe bedrijven voor elke online klant een persoonlijk systeem kan maken zonder al te veel IT kennis en tussenkomst. Het antwoord is een Customer Data Platform (CDP).

Datatrics (CDP)

Menno datatr

Na de kick-off gaf Menno Lohuis, accountmanager bij Datatrics, meer uitleg over hoe zo'n CDP in de praktijk werkt. Via enkele succesvolle cases werd het concept CDP verder toegelicht. Datatrics is een bedrijf die data-driven Customer Journeys bouwt voor zijn klanten om zo diens conversie en loyaliteit te verhogen. Deze CDP creëert Customer Journeys die relevanter en persoonlijker zijn, op elke touchpoint aanwezig is en bovendien self-learning is.

Interne data wordt met externe data gekoppeld om zo per persoon een aangepast profiel te maken. Op basis van dit profiel kan het gedrag van deze persoon voorspeld worden en kunnen gelijkaardige nieuwe personen meteen relevante content krijgen. Dit resulteert in een hogere conversie voor bedrijven en meer loyaliteit bij de klanten.

Tot slot volgde een interactieve workshop waarbij participanten zelf een case moesten oplossen met de opgedane kennis. In deze workshop moesten de deelnemers twee types klanten van dierenvoeding identificeren. Voor beide types moest er per fase in de Customer Journey nagedacht worden welke content hen geboden kan worden en welke kanalen en data hiervoor nodig zijn.