Onboarding: focus op performance
Een doordachte strategie leidde tot een technisch sterk platform, een e-commerce platform dat er staat. Maar hoe zet je nu (potentiële) klanten aan tot actie? En waar kan je de resultaten meten en continu opvolgen? In het performance-luik zoomen we in op de mogelijkheden, van de meest geschikte kanalen en boodschap tot de tools die nodig zijn om deze zo relevant en efficiënt mogelijk in te zetten.
Lees meer …
Hier is de hamvraag: hoe krijg én hou je je klanten op het platform. Je kan hen informeren, acties lanceren, educeren over de verschillende tools, … Natuurlijk wil je weten of al die inspanningen om klanten te activeren ook iets uithalen. Performance is dus niet alleen acties op touw zetten, het is ook meten en bijsturen waar nodig!
Facebook, e-mails of iets anders?
Er zijn veel manieren om je doelgroepen aan te spreken. Bestaande klanten kan je bijvoorbeeld persoonlijk informeren via e-mailcampagnes, potentiële klanten kan je warm maken met triggerende advertentiecampagnes op sociale media.
Verpakkingsspecialist Marisan koos bijvoorbeeld voor een online platform waarbij hun klanten allerhande documenten kunnen raadplegen, offertes kunnen aanvragen, herbestellingen kunnen plaatsen, ... Kortom, een superhandige tool.
Via een marketing automation programma bestaande uit verschillende e-mailcampagnes toonden ze hoe het platform het leven hun klanten vergemakkelijkt.
Tips & tricks van pro’s
Een essentiële schakel bij het onboarden van (potentiële) klanten is je team van medewerkers, van vertegenwoordigers tot de administratieve binnendienst en je collega aan het onthaal. Zorg eerst dat zij ‘on board’ zijn alvorens je effectieve doelgroep te benaderen.
Wil je dat medewerkers helemaal mee zijn met het online platform? Een grondige opleiding biedt soelaas. Zo kunnen ze klanten op de beste manier te woord staan. Hier kunnen we hulpmiddelen aanbieden zoals een script met enkele stappen om een bepaald probleem in het platform op te lossen voor de klant.
Indie Group geeft jouw medewerkers graag inside information tijdens een opleiding, maar er zijn nog heel wat andere mogelijkheden om jouw doelgroep te onboarden. Wat dacht je van how-to video's, korte handleidingen, een infographic, etc. Mail ze naar je klanten die zo op een heel originele manier kennismaken met de features van het platform.
Iedereen houdt van cadeautjes
Korting, punten sparen, een extra geschenkje, … ook in een b2b-omgeving worden mensen graag verwend.
Kortingsacties en loyaltyprogramma’s doen het ook altijd goed. Die kunnen worden aangekondigd via mail en advertenties, of als pop-up in de persoonlijke omgeving van het bestelplatform.
Start vanuit de oplossing
Je platform staat er, maar je klant weet nog niet wat hij ermee kan doen? Maak de mogelijkheden duidelijk en reik hem de oplossingen dankzij het platform aan, zoals tijdwinst.
Via educatie mails kan je concreet tonen hoe het systeem werkt – met die how-to video's bijvoorbeeld. Dit is een must tijdens de opstartfase, maar ook na 6 maanden kan dit werken om geregistreerde klanten opnieuw te activeren of actief te houden.
Meten én analyseren is weten
Je kan zoveel mail flows en advertentiecampagnes opzetten als je wil, ze moeten natuurlijk performant zijn. Via Google Analytics kan je bijvoorbeeld standaard en op maat geïmplementeerde meetpunten instellen: het aantal actieve gebruikers, de hoeveelheid aangevraagde offertes, het (beperkt 😉) aantal klachten, …
Ook de werking van het platform verdient een grondige analyse. Wil je na een aantal maanden online evalueren? Of wil je een volgende stap nemen? Mail gerust een korte enquête naar je klanten. Zo kan je beter anticiperen op hun verwachtingen en een grotere meerwaarde creëren.
Performant platform? Check!

Wil je meer weten over de 3 Indie milestones?
Je eerst nog wat meer verdiepen in de strategische en technische kant? Of liever meteen aan de slag? Yes, wij houden van doeners.