La Chouffe webshop draagt steentje bij tot 'Love Brand'
De meeste consumenten hebben slechts een paar merken die ‘echt’ deel uitmaken van hun leven. We denken dan vooral aan internationale spelers zoals Apple, Nespresso of Nike, maar ook dichter bij huis zijn er zo’n voorbeelden. Zo heeft Duvel Moortgat met Duvel en La Chouffe echte Love Brands in huis. We vertellen jou, samen met Katja De Volder van Duvel Moortgat, waarom La Chouffe zo geliefd is en welke rol de webshop daarbij speelt.
Love brands
Love Brands zijn eerst en vooral uiterst kwalitatieve producten. Daarnaast bieden deze geliefde merken ook een groot platform aan hun gebruikers. Een Love Brand inspireert, verbindt mensen met elkaar, vertelt een krachtig verhaal en is van betekenis voor haar fans. La Chouffe past perfect in het plaatje van een Love Brand. De brouwerij Duvel Moortgat streeft steeds naar de beste kwaliteit. Het citaat “Het gaat om kwaliteit en vernieuwing. We blijven streven naar perfectie, ook als die niet bestaat.” van Michel Moortgat (CEO) getuigt hiervan. De merknaam La Chouffe van Duvel Moortgat reikt haar fans een ruim platform aan op een zeer uiteenlopende wijze. De Facebookpagina, met meer dan 20.000 fans, kan liefhebbers connecteren met elkaar en het biermerk. De Brasserie D’Achouffe, in het groene hart van de Belgische Ardennen, dompelt haar bezoekers helemaal onder in de leefwereld van de kabouters. Zo zijn er unieke La Chouffe gadgets te verkrijgen en worden er tal van activiteiten georganiseerd. Binnenkort vindt er bijvoorbeeld voor het eerst een La Chouffe Trail plaats.
Chouffe story
Naast kwaliteit en het bieden van een bijzonder platform is authenticiteit onafscheidelijk verbonden met Love Brands. Authenticiteit duidt op het ondernemen vanuit de eigen unieke waarden en het brengen van een authentiek verhaal. Storytelling speelt daarbij een belangrijke rol. Dit begrip is het opzetten van een inspirerend verhaal achter een merk, de organisatie en het bedrijf. De kracht van verhalen is dat ze een effectief middel zijn om mensen te verbinden.
La Chouffe bezit zo’n sterk authentiek karakter. Aan het einde van de jaren zeventig beslisten twee schoonbroers om hun eigen bier te maken in hun eigen brouwerij. Met het beperkte budget waarover ze toen beschikten, lanceerden ze wat fans noemen, de “Chouffe story”. Aan het einde van de zomer van 2006 besloten de oprichters van de brouwerij het lot van hun dierbare kabouters en bieren in handen te leggen van Duvel Moortgat. Dat leidde midden 2011 tot de online doorbraakvan La Chouffe door het inrichten van een specifieke merkshop.
Verklaar je liefde
De verschillende bieren van Duvel Moortgat beschikken elk over hun eigen authentiek verhaal. Om die verhalen te behouden en de groei van elk merk te ondersteunen besliste de brouwerij om specifieke merkenshops in te richten. Het is ook een soort van liefdesverklaring voor elk merk. Want het is vooral belangrijk om van jezelf te houden vooraleer je liefdesverhaal uit te dragen naar je fans. Duvel Moortgat ging op zoek naar een partner die kon meewerken aan het Love Brand om het vakmanschap ook online uit te stralen.
Waarom zijn jullie op zoek gegaan naar een partner om de webshop te ontwikkelen?
“In België zit E-commerce de laatste jaren in de lift. Tegelijk staan heel wat Belgen nog steeds sceptisch tegenover online shoppen. Om met je webshop geloofwaardigheid uit te stralen en het vertrouwen van de consumenten te winnen is het belangrijk dat de e-shop er professioneel en authentiek uitziet. Daarom zochten we naar een partner die ons zowel grafisch als technisch kon ondersteunen.”
Waarom hebben jullie voor Indie Group gekozen?
“Indie Group beschikt over de knowhow die wij nodig hadden voor het opstarten van onze webshop. Daarnaast is deze partij heel flexibel en spelen ze kort op de bal. Als wij, samen met onze project manager, onze ideeën en wensen aan Indie Group voorleggen, gebeurt de verwerking ervan steeds in nauw overleg. Enkel door zo open met elkaar samen te werken, kunnen wij onze ideeën effectief online doorvoeren.”
Samen werken, samen groeien
Wat waren de uitdagingen bij het ontwikkelen van de webshop?
"Duvel Moortgat heeft enkele sterke merken. Naast La Chouffe hebben we ook een webshop voor Duvel en voor Liefmans. De webshops voor De Koninck en Vedett zijn momenteel in de maak. Uiteraard heeft elk merk zijn eigen identiteit. Het was een uitdaging om de identiteit van elk merk online te behouden, en ze toch logistiek en technisch met elkaar te linken. Samen met Indie Group hebben we hiervoor een mooie oplossing gevonden."
Om de uitdagingen succesvol te tackelen, was en is er nog steeds een intensieve samenwerking tussen Duvel Moortgat en Indie Group. De continue optimalisatie van de webshops is een mooi voorbeeld van de kracht die samenwerken als partners met zich meebrengt.
Bij de lancering van de specifieke merkenshop voor o.a. La Chouffe, werd in nauw overleg beslist om het fulfilment verhaal volledig in handen te leggen van een nieuwe externe partner, die naast orderpicking ook het bezorgen van de pakjes voor zijn rekening neemt.
Hoe heeft Indie Group jullie geholpen?
"Het grafische team van Indie Group heeft ons geholpen bij het designen van de webshops. Daarnaast zorgt het hele team ervoor dat technische moeilijkheden snel worden verholpen en bieden ze hulp bij vragen rond de functionaliteit van onder andere het gekoppelde CRM-systeem."
Verder werden ook verschillende workshops en intensieve sessies georganiseerd waarbij zowel Duvel Moortgat als Indie Group hun expertise konden delen om samen te streven naar optimalisatie. De stapsgewijze aanpak die we hanteren, zorgt ervoor dat iedereen alert en gedreven blijft om continu te verbeteren.
Verder werden ook verschillende workshops en intensieve sessies georganiseerd waarbij zowel Duvel Moortgat als Indie Group hun expertise konden delen om samen te streven naar optimalisatie. De stapsgewijze aanpak die we hanteren, zorgt ervoor dat iedereen alert en gedreven blijft om continu te verbeteren.
Meerwaarde Chouffe webshop
De webshop draagt zijn steentje bij aan het Love Brand La Chouffe. Fans kunnen op elk moment glazen, geschenken en gadgets online kopen. Hierdoor vormt het merk nog meer een deeltje van hun leven. Door het unieke aanbod aan gadgets en accessoires neemt ook de betrokkenheid en interactie met het merk enorm toe. Het bewijs hiervan zijn de vele leuke foto's die fans posten op de Facebookpagina.
Wat is voor jullie de return van de webshop?
"Als wij steeds onze duizenden fans tevreden kunnen stellen met een geschenk-naar-hun-hart, zijn ook wij heel tevreden. Dit alles heeft zonder enige twijfel een positief effect op de merkbeleving."

Ben je nieuwsgierig naar de La Chouffe webshop? Chouffe er hier op los!